Varför finns inte Volvo B9S med biogasdrift?

Startat av Rickbox, 27 februari 2011, 16:30:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag undrar varför det inte finns några biogasdrivna B9S?

Om det är att gastankarna på taket hamnar för nära motorn så är det väl bara att montera dem på den bakre delen så att det blir som en omvänd variant av de biogasledbussar med motorn bak.

Tycker det är konstigt att ingen har kommit på detta. Annars tycker jag B9S är en helt okej bussmodell.

mushkot

Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 16:30:54 PM
Hej!

Om det är att gastankarna på taket hamnar för nära motorn så är det väl bara att montera dem på den bakre delen så att det blir som en omvänd variant av de biogasledbussar med motorn bak.

Tycker det är konstigt att ingen har kommit på detta. Annars tycker jag B9S är en helt okej bussmodell.
Helt ok *hm host host harkel klööks*...  ;D

Körde dessa när de var nya i GBG. Ingen favorit direkt... Bullriga, inte nämnvärt starkare än de gasbussar som fungerade BRA samt ett h*****e med dörrar som inte ville stängas.

De nyare gasleder som fanns i Kristianstad funkade antingen perfekt eller inte alls när jag körde där, fanns inget mellanting för dessa. När de väl gick var de bra att köra. Dock kom jag ihåg att en gång när jag jobbade kväll, så gungade det i kroppen en bra stund efter jag lagt mig att sova..(luftstol+ledbuss) ;D

Omnilasse

Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 16:30:54 PM
Hej!

Egentligen handlar det nog om att B9S är tänkt som en regionalledbuss huvudsakligen och gasbussar har helt enkelt främst byggts som stadsbussar. Det är väl också där det varit aktuellt och funnits mest marknad för sådana lösningar. Det finns helt enkelt väldigt få varianter av gasbussar överhuvud för regionaltrafik, så det är inte så konstigt kanske...

Rickbox

Scania OmniLink finns med både etanol och biogasdrift, vet dock inte om biogasdrift finns tillgängligt i ledat utförande, däremot finns etanoldrift till OmniLink led. Volvo B9S används i stadstrafik också, då i form av Volvo 7500 med lågt golv hela vägen, som i till exempel Göteborg. Även i Umeå finns ett antal B9S i stadstrafik, då i form av Volvo 8500 lågentré. Volvo B9LA finns med biogasdrift, till exempel i Stockholm och i Malmö. Det borde ju då gå att ta fram biogasdrift även för versionen med motorn där framme, och då har biogastankarna där bak. Dieselversionen av Volvo B9S, B12M och alla versioner med motorn längre fram har tanken där bak.

I Skåne rullar ett antal biogasdrivna MAN och Solaris i den regionala trafiken. Så gas behöver inte nödvändigtvis enbart användas i stan.
Har även sett gamla Volvo B10M med biogasdrift i Göteborg.

danneh

Älskar B9S, underbar buss!
Men över till ämnet, tror det kan bero på att den delvis är konstruerad för regionbuss-linjer, och att för stadstrafik finns ju 7700A, som finns med biogasdrift.
Men det är bara mina personliga tankar...

Niclas Rosenius

Sedan kan det ha att göra med vikten som blir på släpet och axeltryck. Det blir några kilon på taket med tankarna där.

//Niclas

Rickbox

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 22:08:27 PM

Sedan kan det ha att göra med vikten som blir på släpet och axeltryck. Det blir några kilon på taket med tankarna där.

//Niclas

Jo det är sant, men hur är det då med pusherleder som har motorn bakom släpaxeln? Det borde bli ännu mer tyngd på släpaxeln. Dessa har ju då tvillingmontage på släpaxeln, men det kan man även få på B9S.

Jens

Det är väl antagligen en till stor del ekonomisk fråga. B9S är en ganska egen konstruktion som väl inte återanvänds i några andra fordon och har väl inte någon stor geografisk spridning utanför sverige. Troligen räcker inte volymerna för att hålla med mer än ett motoralternativ. Speciellt eftersom det i princip bara är i skåne man har satsat på biogas utanför tätort. För innerstad finns ju redan Volvo 7700 också.

Peter L

Citat från: Jens skrivet 28 februari 2011, 19:25:12 PM
Det är väl antagligen en till stor del ekonomisk fråga. B9S är en ganska egen konstruktion som väl inte återanvänds i några andra fordon och har väl inte någon stor geografisk spridning utanför sverige. Troligen räcker inte volymerna för att hålla med mer än ett motoralternativ. Speciellt eftersom det i princip bara är i skåne man har satsat på biogas utanför tätort. För innerstad finns ju redan Volvo 7700 också.

...vilket föranleder fråga om varför B9S finns överhuvudtaget? Tror det har varit uppe på BS tidigare, men minnet är som det är... ;-) Rimligen ett krav på ledbuss med låggolv eller lågentré som drar leden istället för att att vara en "pusher", men varför ett sådant krav överhuvudtaget?

Rickbox

Citat från: Peter L skrivet 28 februari 2011, 20:12:29 PM
...vilket föranleder fråga om varför B9S finns överhuvudtaget? Tror det har varit uppe på BS tidigare, men minnet är som det är... ;-) Rimligen ett krav på ledbuss med låggolv eller lågentré som drar leden istället för att att vara en "pusher", men varför ett sådant krav överhuvudtaget?

En tanke jag har är att den blir något billigare att tillverka, då det inte behövs styrsystem som dämpar böjningen på leden eller sänker bussens fart då den svänger i korsningar och liknande. Det behövs heller inte ett lika avancerat antisladdsystem, då en pullerled driver framför böjningen så blir gången stabilare. Så kort och gott, väghållning och inköpspris är mina teorier. Sen går den ju att beställa med två leder, vilka finns i Göteborg, tror inte en pusherled med två leder skulle gå så stabilt faktiskt. Enda nackdelen jag ser med Volvo B9S är att det blir ojämn vikt mellan drivhjulen så det ena hjulet lättare spinner loss vid halka eller löst underlag, sen att det blir ont om sittplatser i bussens främre del och även att bullernivån blir högre än om motorn är bak. Pusherlederna är nästan oavsett hur bullrig och skakig motor de har tysta och bekväma där framme. Tycker dock inte att bullret för B9S är så farligt, har åkt såna en del på motorvägarna runt Stockholm. Tycker mycket bättre om Volvo än Scania med sin plastiga och kalla inredning.

Jens

Utan att veta säkert så kan jag ändå inte tänka mig att B9S skulle vara billigare - just eftersom det är en ganska annorlunda konstruktion. Förklaringen borde troligare ligga i att man vill efterlikna vägegenskaperna från B10M (med ifrågasatt resultat). Vi får hoppas på hybridbussar som exempelvis Merceds visat där den driver med elmotor på två av tre axlar - alltså både före och efter leden och motorn kan tekniskt placerar i princip var som helst.

Niclas Rosenius

Citat från: Jens skrivet 28 februari 2011, 19:25:12 PM

Van Hool har på sin stadsbuss modell  AGG300 dvs deras dubbeled motorn placerad på sidan precis B9S.

//Niclas

Frippe Fribas

Volvo tog väl fram B9S för den svenska marknaden när ett antal huvudmän med SL i spetsen önskade en lågentréledbuss med mittmotor för motorvägs-/förortstrafik.
SL Fick som de ville och B9S introducerades iom det sk trängselförsöket som sedan permanentades.
Att de bussar som rullar i Sverige (Säffle 8500) inte fått något större genomslag utomlands finner jag inte så konstigt, den marknadsförs ju i princip inte utanför Sverige och det verkar inte som om den nya "New look" modellen kommer att marknadsföras särskilt hårt utanför Sverige den heller.

Men B9S karosseras ju även av andra, Volvo har sålt ett stort antal B9S-chassin till Sydamerika där de är populära i BRT-system, ofta karosserade av Brasilianska Marcopolo.

Det går säkert att bygga B9S för biogas om man vill, men frågan är om det är värt besväret om det inte finns någon efterfrågan, som tidigare sagts finns ju Volvos helbygge 7700 som man hellre säljer i Europa.

Van Hool har som Niclas skriver en variant som liknar B9S med en stående DAF-motor har jag för mig, men den är inte heller någon storsäljare om man jämför med Van Hools övriga modeller.
//Fredrik