Flygbusstrafiken från Göteborg till Landvetter och Säve blir kommersiell

Startat av Johnny, 27 februari 2011, 09:35:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

Färre avgångar och dyrare biljetter, ganska snart. När det blir fler som kör kommer priser och utbud att justeras.
I branschen i 40 år

Omnilasse

Citat från: Jan skrivet 28 februari 2011, 05:43:40 AM
Färre avgångar och dyrare biljetter, ganska snart. När det blir fler som kör kommer priser och utbud att justeras.
Är nog inte så säker på det - givetvis blir det dyrare för dem som kunnat åka på Västtrafiks taxa - men flygbussarnas enkelbiljettpris till Göteborg - som ändå de flesta använt ligger helt konkurrenskraftigt på 80 kronor (150 t/r). En halvtimmestur på 25 km är inget problem att köra för det priset. Och att dra ner turtätheten är nog inget vinnande koncept - den är inte tillräckligt hög för det. Däremot har vi sett att det för andra varit rätt svårt att konkurrera med flygbussarna som har ett bra varumärke. Jag tror allvarlig talat att det bara är Arlanda där fler kan konkurrera om samma (likartade) koncept. Tror alltså att det snarare blir som i fallet Skavsta - någon satsar för att priskonkurrera men får kasta in handduken efter ett tag...

Olof Lagerkvist

Citat från: Johnny skrivet 27 februari 2011, 09:35:54 AM
http://vasttrafik.se/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/overgripande/Vasttrafik-kommer-inte-upphandla-flygbusstrafiken/

Den här var intressant:

"Vi har fått vissa positiva signaler som kan innebära att vissa trafikföretag kan tänka sig trafikera sträckan med några enstaka turer genom att merutnyttja långväga trafik, säger Lars Backström."

Swebus gör det redan idag med hygglig beläggning så det är väl inte direkt förvånande. De flesta turer på linje 830 går via Landvetter Flygplats och fungerar då även som konkurrenskraftig flygbuss för både Borås och Göteborg, men faktiskt också som flygbuss Ulricehamn-Landvetter, Jönköping-Landvetter och liknande intressanta relationer. Visserligen blir det glest mellan turerna men vid de tillfällen den passar åker jag själv gärna Swebus från Borås till flygplatsen. Ska man alltså tolka citatet av Backström som att ytterligare operatörer är på gång med liknande koncept?

Men jag hoppas biljettsamarbetet mellan Västtrafik och FAC blir kvar. Idag kan man ju åka på Västtrafiks Regionen Runt på både Flygbussarna och Swebus och anställda på flygplatsen kan även åka på vissa av de billigare periodkorten med Flygbussarna. Dessutom gäller Flygbussarnas biljetter från flygplatsen för vidare resa med stadstrafik i Göteborg eller Borås.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

MrT6

Gäller verkligen en flygbussbiljett på lokaltrafiken i Göteborg eller Borås? Vet att det varit så tidigare, men kan inte hitta någon information om att det är så numera.

Olof Lagerkvist

Citat från: MrT6 skrivet 01 mars 2011, 21:55:40 PM
Gäller verkligen en flygbussbiljett på lokaltrafiken i Göteborg eller Borås? Vet att det varit så tidigare, men kan inte hitta någon information om att det är så numera.

Se här under "Kostnadsfria byten i 90 minuter":
http://www.vasttrafik.se/sv/Att-resa/Resa-med-Flygbussarna/
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

MrT6

Tack för informationen om flygbussbiljetten hos Västtrafik!
Den informationen borde väl också finnas på Flygbussarnas hemsida, fastän jag inte lyckas hitta den.

Aniara

Citat från: MrT6 skrivet 01 mars 2011, 21:55:40 PM
Gäller verkligen en flygbussbiljett på lokaltrafiken i Göteborg eller Borås? Vet att det varit så tidigare, men kan inte hitta någon information om att det är så numera.

Nej, flygbussbiljetten gäller inte för fortsatt resa inom Göteborg/Borås. Däremot kan man av flygbusschauffören få en gratisbiljett som kallas "Välkommen till Göteborg" eller "Välkommen till Borås", och som gäller i 90 minuter inom hela kommunen.

Jonas1968

Citat från: Omnilasse skrivet 28 februari 2011, 07:15:08 AM
Är nog inte så säker på det - givetvis blir det dyrare för dem som kunnat åka på Västtrafiks taxa - men flygbussarnas enkelbiljettpris till Göteborg - som ändå de flesta använt ligger helt konkurrenskraftigt på 80 kronor (150 t/r). En halvtimmestur på 25 km är inget problem att köra för det priset. Och att dra ner turtätheten är nog inget vinnande koncept - den är inte tillräckligt hög för det. Däremot har vi sett att det för andra varit rätt svårt att konkurrera med flygbussarna som har ett bra varumärke. Jag tror allvarlig talat att det bara är Arlanda där fler kan konkurrera om samma (likartade) koncept. Tror alltså att det snarare blir som i fallet Skavsta - någon satsar för att priskonkurrera men får kasta in handduken efter ett tag...
Att flygbussarna drivs kommersiellt behöver ju dock inte betyda att giltigheten för t ex Regionen runt och liknande upphör utan Västtrafik kan ju köpa giltighet på samma sätt som man idag gör på Swebus och SJs kommersiella trafik.