Upphandling av skolskjuts i Örebro

Startat av Magnus, 26 februari 2011, 16:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Det har varit upphandling av skolskjutsar för grundskola och förskolklasser i Örebro kommun utom i Östernärke.

Vinnare är Lars Frejd Busstrafik, Närkebuss, Norabuss och Weidermans buss.

Någon som vet mer om det här? Hur många bussar det handlar om m.m.

Christer K

Där var ett nytt namn, ett helt nytt bolag eller rättare sagt en privat firma Lars Frejd Busstrafik får köra skolskjuts.
Det brukar vara mycket som styr vem som får körningarna, kvalité, bussar, samt allt annat som står med i upphandlingarna.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1896

Ja, har Norabuss ökat eller minskat, eller gått + - 0 ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 27 februari 2011, 18:50:15 PM
Där var ett nytt namn, ett helt nytt bolag eller rättare sagt en privat firma Lars Frejd Busstrafik får köra skolskjuts.
Det brukar vara mycket som styr vem som får körningarna, kvalité, bussar, samt allt annat som står med i upphandlingarna.

/ Christer K

Lars Frejd är tidigare ägare till Närke Buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Har fått lite mer information nu.

Omlopp 40-43, 70, 72-77, 80-81 och 90-94 är till Norabuss
Omlopp 60-62 till Weidermans
Omlopp 100 till Lars Frejd
Omlopp 110 till Närkebuss

Christer K

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2011, 07:40:10 AM
Lars Frejd är tidigare ägare till Närke Buss.

Det var det jag tyckte mig känna igen namnet, har kört lite där förut.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1896

Citat från: Magnus skrivet 28 februari 2011, 08:13:54 AM
Har fått lite mer information nu.

Omlopp 40-43, 70, 72-77, 80-81 och 90-94 är till Norabuss
Omlopp 60-62 till Weidermans
Omlopp 100 till Lars Frejd
Omlopp 110 till Närkebuss

Vad innebär det då ? Att Norabuss har vunnit 17 omlopp ?  ???

Magnus

Ja, fast om 1 omlopp = 1 buss eller inte vet jag inte. Jag vet inte heller vart de olika omloppen går.

DaViD^^

Frej är som sagt gamla närkebuss ägaren

dom har fått 1tur
och tror att det är Lars son sebbe som just nu jobbar hos oss

närkebuss där jag jobbar får en tur
tysslinge den turen kommer jag köra

vi hade innan denna upphandling
3bussar i Glanshammar
1st buss garphyttan/mellringeskolan med omnejd
1st buss tysslinge

norabuss fick en hel del körningar vart vet jag inte

lite märkligt att dom kallar sakerna omlopp
trodde det var turnummer som gäller
hade varit intresant att veta vilka som kommer köra tur 14
den turen kör jag idag uppe i garphyttan och mellringeskolan
och ungarna är lite nyfikna vem som kommer köra dom

Norabuss är inte poppis uppe i garphyttan pga lite tung högerfot i alla lägen oavsätt väder =/

vet att på 4bussar var norabuss 1miljon billigare om året än 3:an och Lindbergs var nästbilligast men norabuss var visst 500.000:- billigare än dom

lite märkligt med krav på euro4 då går det inte att köra gamla slitna stadsbussar längre
iof inte förens om 2år men iallfall

Christer K

Nora buss har bara kört med gamla bussar från olika trafikbolag, vissa från Göteborgs området och några från Värmlandstrafik.

Nora buss har en nyare Setra buss kanske de ska använda den i skolbuss trafiken.

För övrigt så har Nora buss en brandskadad buss står på Rejmes i Örebro.

/ Christer K

DaViD^^

Citat från: Christer K skrivet 05 mars 2011, 18:06:04 PM
Nora buss har bara kört med gamla bussar från olika trafikbolag, vissa från Göteborgs området och några från Värmlandstrafik.

Nora buss har en nyare Setra buss kanske de ska använda den i skolbuss trafiken.

För övrigt så har Nora buss en brandskadad buss står på Rejmes i Örebro.

/ Christer K
är setran röd?
har sätt att dom har någon nyare men tror inte att dom är tillräckligt nya för att klara euro4
kanske skiljer mellan kraven på dom mindre bussarna och dom större
frej ska ha 33pass och närke buss 30

vi har våran Mago2 som tar 30pass men denna byts ut då den är för gammal (04:A)
dessutom är den lite stel att köra tungväxlad och tungstyrd

Christer K

Citat från: DaViD^^ skrivet 05 mars 2011, 18:20:53 PM
är setran röd?
vi har våran Mago2 som tar 30pass men denna byts ut då den är för gammal (04:A)
dessutom är den lite stel att köra tungväxlad och tungstyrd
Nej den är inte röd, har för mig att den är silver med text på sidorna, eller så har blandat ihop med ett annat bussbolag i Lindesberg.
Men här kommer några bilder på Nora bussar.

De har en röd också, gissar att det är den du tänker på

För övrigt så kanske bussarna inte finns kvar längre hos Nora buss, är ett tag sedan fototillfället.
Mago 2 körde jag när den var ny, tyckte då att det var en trevlig liten buss.
/ Christer K

DaViD^^

magon är helt okej när man kör på landsvägen men inte när man börjar böka runt med mycket svägningar i låg fart och mycket växlingar

jag känner av axlar och armbågar på direkten

men annars är den helt okej fruktansvärt pigg för att vara en buss
så jag kan inte minnas en enda gång jag behövt växla för lite uppförslut

värre med vingen vi har den är så slö att man gråter när man ska försöka få upp den i fart

har samma motor i min skolbuss en iveco daily 50c15
och den är inte så pigg men har man farten uppe så fungerar det skapligt iallfall

fast det är iof ett 65c15 chassi på vingen så den är aningen tyngre och får ta 24 istället för 19 som min får ta