Hoppsan! Det var visst halt här ...

Startat av Mr G, 25 februari 2011, 22:53:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Bevisligen fanns det snörika vintrar och hala gator förr i tiden också. Här är det ett staket i Karlavägsallén som fått smaka på en H32:a i full kareta från Karlaplansrondellen.
吉先生

groenis

Såg en intressant grej på bilderna ifrån motorluckan,
På balken i motorrummet så står inv. numret var det vanligt förr?

/Lennart

IngemarJ

Hej!

Jag tycker mig se reg. numret jag.

Hälsar

Ingemar

Peter Rost

Rolf

Mellan 67-76 måste det ju vara eftrsom vi ser en dubbeldäckare (H35 är det väl.) Gissar på 1973.

Gunnar D

..och jag gissar på vintern 68/69...

Mvh Gunnar

Mr G

Bör ju vara senast 1969 eftersom det fortfarande går H35:or på 54:an.

Jag vill minnas att bussen inte gick att köra från platsen, utan blev stående vid staketet en bra stund. Tror att gasreglaget fått sig en törn och att gaspedalen pga detta var ur funktion. Trafikmästarn kom till olycksplatsen och öppnade motorluckan och gav "handgas" direkt i motorn. Föraren satt kvar och styrde så att bussen kom dit man ville. Tror att det går att se skillnad på bussens placering mellan bild 3 och 4 där trafikmästaren är med och ger gas.
吉先生

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 26 februari 2011, 10:42:15 AM
..och jag gissar på vintern 68/69...

Mvh Gunnar

Sportlovet 1969 bör det vara när jag kollar på övriga bilder på rullen. Och sportlovet brukar väl vara i februari. En fullpoängare av Gunnar alltså. Vad du nu tog det på?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 februari 2011, 16:07:45 PM
Sportlovet 1969 bör det vara när jag kollar på övriga bilder på rullen. Och sportlovet brukar väl vara i februari. En fullpoängare av Gunnar alltså. Vad du nu tog det på?

Några faktorer: H35 på 54:an och linjenummerskyltning på H32:s vänstra sida indikerade senast 1969. Mr G:s tidigare bilder indikerade tidigast 1968. Sammanvägt blev bedömningen vintern 1968/69.

Lätt som en plätt!

/Gunnar

Mr G

Själv var jag inne på vintern 1969-70 först, eftersom jag minns att det var en riktig snövinter. Men H35:an passade inte in, så det måste alltså ha varit vintern innan. Det betyder också att jag inte kan ha tagit bilderna ned Minoltan, utan måste ha använt den inlånade småbildskameran, som jag hade innan Minoltan införskaffades i november 1969.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 25 februari 2011, 23:22:29 PM

/Lennart

SS bakmotorbussar Metropol o Capitol hade också  vagnsnumret i motorrummet. Sannolikt för att underlätta för verkstadspersonalen när de noterade service och påfyllningar.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2011, 20:07:46 PM
SS bakmotorbussar Metropol o Capitol hade också  vagnsnumret i motorrummet. Sannolikt för att underlätta för verkstadspersonalen när de noterade service och påfyllningar.

Vilket går att jämföra med nutida bussar där inventarienumret ofta sitter monterat ovanför eller på insidan av tanklocket. Detta för att servicepersonalen ska slippa gå runt och leta efter numret när de behöver anteckna eller knappa in det i tankstationen.

Svoca

Citat från: groenis skrivet 25 februari 2011, 23:22:29 PM

/Lennart
Alla bakmotorbussar från H 19 - H 35 hade vagnsnummer i motorutrymmet. Detta för att underlätta vilken indvid som är vilken vid arbeten bak i bussen, då motorluckan var uppfälld. Före 1972 hade ju bussarna inte något vagnsnummer på karossen. Tillkom i samband nya reg.nr som infördes 1972/1973. Då var det lättare att se vilken individ som man arbetade med.