Den sista Capitolen...

Startat av Gunnar D, 25 februari 2011, 16:00:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

... i eftermiddagsrusningen på Strömbron 12 mars 1964. H30 75611 har varit i trafik c:a 6 veckor och är här i nyskick. H30 hade en kort tid som vänstervagn men desto längre som högerombyggd.
Bilden är en delförstoring.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 16:00:45 PM
H30 hade en kort tid som vänstervagn men desto längre som högerombyggd.
Bilden är en delförstoring.

Mvh Gunnar
Härligt! Första och sista - för balansens skull  ;)
Långt bak ses en H25(?) Büssing i gamla målningen.

HJP

Mr G

Har man sagt A får man säga B också. Nu väntar vi på att få se hela bilden.  ;D

Klart spännande! :(
吉先生

BengaB40

Hej! Åter igen en fantastisk ögonblicksbild från Stockholm i brytningstid! Capitol,Höghus och kommande udda bussfabrikat, de senare som skulle bli ett dominerande inslag i stadsbilden under många år framöver! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 februari 2011, 17:10:14 PM
Har man sagt A får man säga B också. Nu väntar vi på att få se hela bilden.  ;D

Okej då!
Här visas nackdelen med min Agfa Isoly-Mat nämligen att den endast hade en fast slutartid på 1/70 sek. Bilderna blev oftast mycket bra om objektet stod stilla/rörde sig långsamt men om det rörde sig hastigt i en ogynnsam vinkel så blev det rörelseoskärpa. Bilden i sin helhet ska iaf visa trådbuss F3 157x på linje 90 mot Årsta Norra/Långhalsvägen.

Mvh Gunnar

K R

Citat från: HJP skrivet 25 februari 2011, 16:35:30 PM
Långt bak ses en H25(?) Büssing i gamla målningen.

Hej!

Kan väl vara en 62:a som snart svänger höger upp mot Gustav Adolfs torg.
Dessutom ute på bron en Büssing till, på linje 33. Utan att kunna vederlägga det tror jag att denna är en H27.

Läckert också med MB-taxin med kylartäcket, troligen en 190D.

mvh K R

Mr G

"62:an" kör i spårfilen, det var bara den och linje 50 som gjorde det här. Övriga busslinjer hade hållplats vid trottoaren. Büssingen skulle kunna vara en vagn på linje 50 också.
Capitolen längst bak i bild borde väl vara en 59:a eller 66:a. Skuggorna skvallrar om att bilden är tagen i eftermiddagsrusningen, och då borde 65:an falla bort som potentiell Capitollinje. I och för sig kan väl en Capitol ha gått på vilken linje som helst som passerade platsen.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 februari 2011, 21:21:38 PM
Büssingen skulle kunna vara en vagn på linje 50 också.
Capitolen längst bak i bild borde väl vara en 59:a eller 66:a. Skuggorna skvallrar om att bilden är tagen i eftermiddagsrusningen, och då borde 65:an falla bort som potentiell Capitollinje.

Tror att Büssingen i spåret gick på 62:an då linje 50 bara utgick från Söderhallen, eller?
Om H15 gick från Brunkebergstorg på linje 65 under em våren-64 grämer jag mig mycket om jag missade det!  :(

/Gunnar

Gunnar D

...tio år senare. Det har nu blivit andra arbetsuppgifter för den absolut sista Capitolen, typ C76/1 lev 1964 med chassinr 540257, här i Handen i aug 1974. ZF-lådan i H30 5611 var bättre lämpad för relativt höga hastigheter i ytterområdena än HR75-lådan i H23/H24. Bra också att bara att trycka på en knapp jämfört med den mer spännande upplevelsen att med precision få in det rätta växelläget i HR75.

Mvh Gunnar