Huvudmeny

Spårvagn i Caen

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 september 2007, 12:01:56 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det har kommit fram önskemål att se en bild från det unika spårvägssystemet i Caen i Normandie. Så här kommer en sådan. Som synes består spårvägen bara av en skena. Man skulle ju kunna tro att blir rätt gungigt att åka med den då, men vagnarna rullar på gummihjul och går mycket stadigt. Skenan är uppenbarligen bara för att styra vagnarna.
Observera också att spårvagnarna har registreringsnummer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2007, 12:01:56 PM
Det har kommit fram önskemål att se en bild från det unika spårvägssystemet i Caen i Normandie. Så här kommer en sådan. Som synes består spårvägen bara av en skena. Man skulle ju kunna tro att blir rätt gungigt att åka med den då, men vagnarna rullar på gummihjul och går mycket stadigt. Skenan är uppenbarligen bara för att styra vagnarna.
Observera också att spårvagnarna har registreringsnummer.


Kan fordonet släppa skenan och köra vidare på egen hand?
"Tänk spårvagn, kör buss"
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 september 2007, 15:48:41 PM
Kan fordonet släppa skenan och köra vidare på egen hand?
"Tänk spårvagn, kör buss"

Jag tror inte det eftersom det också är beroende av kontaktledningen. Men det är ju möjligt att man kan köra förbi ett hinder med hjälp av batterier eller en mindre förbränningsmotor.
Någon planenlig trafik utan skena förekommer i varje fall inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Neko

Iom att fordonet i fråga har ratt så borde det väl vara möjligt? Eller är ratten gas/broms som på Mustangerna?
Tycker det liknar de metrobussar jag läst om i nån avhandling som handlade om bussar vs spårvagnar i kollektivtrafik för ett tag sen. Långa, långa bussar med styrskena o luftledning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Neko skrivet 22 september 2007, 21:00:06 PM
Iom att fordonet i fråga har ratt så borde det väl vara möjligt? Eller är ratten gas/broms som på Mustangerna?
Tycker det liknar de metrobussar jag läst om i nån avhandling som handlade om bussar vs spårvagnar i kollektivtrafik för ett tag sen. Långa, långa bussar med styrskena o luftledning.

Jag googlade lite och hittade ett dokument om spårvagnarna (eller vad de nu skall kallas i Caen. http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/vr-07-03.pdf På sid 73 och framåt står lite om dessa.
Det framgår att man kan lämna styrskenan för att köra till och från depån (jämför trådbussarna i Landskrona) men att man inte gör det i normal drift.
Det är alltså ett TVR-system, alltså ungefär det med bussar som Neko beskriver här ovan.
Systemet i Caen kallas Tramway vilket tyder på att de själva betraktar det som en spårväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)