Här är Malmös nya bussar - artikel i Sydsvenskan

Startat av Peter L, 25 februari 2011, 11:59:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


AO

Grattis Malmö! Riktigt fina bussar. Hur är det, specar även Skånetrafiken att stolparna i bussen ska vara svarta? Vet ju de specar stolklädseln. Men tänkte på att svarta stolpar inte känns så vanligt längre.

Rickardo

Trevligt att Nobina satsar på bättre stolar för passagerare och bättre förarutrymme än Veolia.

Mvh Rickardo

Ersa

Citat från: AO skrivet 25 februari 2011, 14:57:08 PM
Grattis Malmö! Riktigt fina bussar. Hur är det, specar även Skånetrafiken att stolparna i bussen ska vara svarta? Vet ju de specar stolklädseln. Men tänkte på att svarta stolpar inte känns så vanligt längre.

Man ska aldrig bli förvånad när det gäller färger och Skånetrafiken. Jag skulle inte heller blivit ett dugg förvånad om man krävt gröna stolpar i stadsbussarna samt röda i landsbygdsbussarna, för att matcha stolsfärgerna man redan kräver. ::)

Stefan K

Vill inte låta arrogant, men jag tycker de här bussarna är ganska lika de Volvo-ledbussar som levererades 1999.
Det borde hända mer med inredning och andra detaljer. Nya bussar är ju iofs alltid snygga ;-)

Några exempel;
Dörrpar baktill på ledbussarna, ser ut som det är det, eller?
2+1 sittning i mittdelen för att öka rörligheten i bussen

Väntar på den s.k. "superbuss" som om något år skall trafikera linje 5 :-)

SimonB

Citat från: Stefan K skrivet 25 februari 2011, 18:15:10 PM
Väntar på den s.k. "superbuss" som om något år skall trafikera linje 5 :-)


Vad innebär det?

Leo

Vore kul med denna busstyp hos SL men här är det tydligen bara Scania och MAN som duger numera...

Stefan K

Citat från: SimonB skrivet 25 februari 2011, 18:50:11 PM
Vad innebär det?
Vad jag har hört skall det vara en 18m ledbuss (från början var det tänkt med en 25m dubbelledbuss)
Den är tänkt att ha 2+2+2+2-dörrar som tillåter ingång i alla dörrar, till skillnad från idag, då alla skall in i främsta dörren.
Vet ej hur bussen skall se ut inomhus!

Kimsan

Citat från: Rickardo skrivet 25 februari 2011, 17:40:43 PM
Trevligt att Nobina satsar på bättre stolar för passagerare och bättre förarutrymme än Veolia.

Mvh Rickardo

Bättre för passagerarna men inte mycket bättre för förarna, provsatt för några veckor sedan och det kommer bli trångt. Ungefär som att sitt i en JAS Gripen

Peter L

Citat från: Stefan K skrivet 25 februari 2011, 19:47:13 PM
Vad jag har hört skall det vara en 18m ledbuss (från början var det tänkt med en 25m dubbelledbuss)
Den är tänkt att ha 2+2+2+2-dörrar som tillåter ingång i alla dörrar, till skillnad från idag, då alla skall in i främsta dörren.
Vet ej hur bussen skall se ut inomhus!

Man har väl övervägt både dubbelledbuss (25 meter) och förlängd ledbuss (20 meter) men det hänger på vilka modeller som är möjliga att få i CNG utförande. Utöver bussar med kapacitet för många passagerare (säkert övervägande andel stående) så handlar konceptet om anpassade körvägar och att biljetter köps innan påstigning, allt för att snabba upp turerna. Dessutom nämndes profilering av busslinjen, t.ex. med färger (ungefär som vissa linjer i Jönköping där linjenumret är färgmarkerat).

Samma princip som för "superbussarna" i NÖ Skåne, alltså "tänk tåg - kör buss".