Den första Capitolen...

Startat av Gunnar D, 25 februari 2011, 09:05:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



....eller är det som den välkända sångtexten "...and the first one now will later be last..."?

I SBH anges att C70/1 första chassinr 93501 fick invnr 75310 hos SS (alltså det sista H21 invnr) medan chassinr 93502 fick invnr 75231 (det första H21 invnr). I SvOf skrift nr 2 samt SS vagnförteckningar antyds det mer logiska att chassinr och invnr följde varandra.
Vad är rätt?

Ovan H21 75231 (den första Capitolen?) vid Gullmarsplan den 30 juli 1967.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Det kan ju ha varit en demo/prototyp som levererades som ersättare för den till Jönköping- Huskvarna sålda Metropolen, och därmed blev den 181:a Capitolen?

Mr H

Fin bild! Hur var det nu med 5231? Skickades den till Pakistan eller skrotades den i Högdalen?
En krockad Brännkyrkavagn skrotades det har vi pratat om förut men visst var det ytterligare en
H21 som gick till skrot? Var det 5231? Kom ihåg att jag var inne i den bussen i Högdalen och stog
och tittade på ett frimärke som det stog "183" på (det bakre yttre skyltskåpet var f.ö trasigt).
Frimärket talar ju för Hammarby. 5231 kanske skiljde sig så mycket från serien så att den gick till skrot
av det skälet?

Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 09:05:44 AM

Ovan H21 75231 (den första Capitolen?) vid Gullmarsplan den 30 juli 1967.

Mvh Gunnar
****
Tackar&Bockar! Snyggt som vanligt  :)
Men Jisses, vad ödsligt - en bil.
Är det någonsin så ödsligt numera?

HJP

BengaB40

Hej! Fina bilder exteriört och interiört av första generationen Capitoler som Gunnar visar! Funderade i sammanhanget på ifall det bara var dessa Capitoler som exporterades till Pakistan. I Lennart Westessons historik om Örebro Stadstrafik finns ett fotografi från 1967 där ett stort antal vänstertrafiksbussar står uppställda f.v.b. till "Högertrafikkommissionen", alla Scania BF:ar utom två Capitoler av andra generationen, tydligen övertagna av SS men slopade inför dagen H. Blev dom också Pakistanare eller fick de en sista tid någonstans i Sverige? Hälsn. Bengt N.

Björn Forslund

I stort sett alla SS Capitoler av C70-generationen gick nog på export (bortskänkta genom SIDA), okänt om alla hamnade i Pakistan. Ett antal blev kvar, ett par smällda, någon enstaka såld, samt då ett gäng som enligt rykten ska ha tagits över av förvaret.
De övriga C70-Capitolerna som sålts till andra städer och SJ blev till en del ivägskickade också, även om många högerombyggdes och fortsatte att rulla här på hemmaplan.

Av C75-generationen var det nog bara SJ:s manuellt växlade "järnspett" som inte byggdes om. En del av dessa gick också iväg. I övrigt byggdes alla om för högertrafik.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2011, 09:41:11 AM
Det kan ju ha varit en demo/prototyp som levererades som ersättare för den till Jönköping- Huskvarna sålda Metropolen, och därmed blev den 181:a Capitolen?
Ja, fast i SBH anges 75310 registrerad på SS i dec-55 och 75231 i jan-56. Varför skulle den först inregistrerade H21:an få det sista regnr/invnr? Jag tror det är fel i SBH.

Citat från: Mr H skrivet 25 februari 2011, 09:59:44 AM
Fin bild! Hur var det nu med 5231? Skickades den till Pakistan eller skrotades den i Högdalen?
En krockad Brännkyrkavagn skrotades det har vi pratat om förut men visst var det ytterligare en
H21 som gick till skrot? Var det 5231? Kom ihåg att jag var inne i den bussen i Högdalen och stog
och tittade på ett frimärke som det stog "183" på (det bakre yttre skyltskåpet var f.ö trasigt).
Frimärket talar ju för Hammarby. 5231 kanske skiljde sig så mycket från serien så att den gick till skrot
av det skälet?

Mr H
Den krockade/skrotade H21 vi sett bild på här var 75253, gammal Bkh-vagn. Klart är att 75231 var gammal Hyh-vagn men dess öde känner jag inte till.

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2011, 11:28:46 AM
I stort sett alla SS Capitoler av C70-generationen gick nog på export (bortskänkta genom SIDA), okänt om alla hamnade i Pakistan. Ett antal blev kvar, ett par smällda, någon enstaka såld, samt då ett gäng som enligt rykten ska ha tagits över av förvaret.
De övriga C70-Capitolerna som sålts till andra städer och SJ blev till en del ivägskickade också, även om många högerombyggdes och fortsatte att rulla här på hemmaplan.

Av C75-generationen var det nog bara SJ:s manuellt växlade "järnspett" som inte byggdes om. En del av dessa gick också iväg. I övrigt byggdes alla om för högertrafik.
Ingen av SJ:s Capitoler (C70/C75) byggdes väl om?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Ingen av SJ:s Capitoler (C70/C75) byggdes väl om?

Mvh Gunnar
[/quote]


Nej, SJ valde att inte bygga om någon C70/C75-Capitol och flera av C75:orna såldes innan Dagen H till Wallenbergs bussföretag, som satte in dem på Björknäs och i Södertälje tiden fram till Dagen H. Dessa hamnade troligen sedan allihopa hos HTK . Åtminstone en SOAB-C75:a har synts på bild från Frihamnen.  Någon/några av de totalt 10 SJ C75:orna såldes till andra åkare som lät sätta in högerdörr mellan axlarna, åtminstone en fanns på Gotland som skolbuss.

Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2011, 09:41:11 AM
Det kan ju ha varit en demo/prototyp som levererades som ersättare för den till Jönköping- Huskvarna sålda Metropolen, och därmed blev den 181:a Capitolen?

Finns väl en teori (skröna?) om att det var 181 vagnar för att kompensera att det "bara" blev 199 Metropoler istället för 200?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 25 februari 2011, 18:03:18 PM
Finns väl en teori (skröna?) om att det var 181 vagnar för att kompensera att det "bara" blev 199 Metropoler istället för 200?

Det var nog mer än en skröna...
Man kan jämföra med SS mustanger A25 och A27 där en A25 såldes till Malmö 1948? vilket kompenserades av att 11 (10+1) st A27 sedan anskaffades.

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 18:24:43 PM
...en A25 såldes till Malmö 1948?..

Hej!

Jo, A25 416 såldes mycket riktigt år 1948 till Malmö.
Även A25 413 såldes sedermera till Malmö (1964).
Kan de möjligen ha fått vagnsnumren 81 och 82 hos MSS?

mvh K R

Hasse L

Citat från: K R skrivet 25 februari 2011, 19:24:07 PM
Hej!

Jo, A25 416 såldes mycket riktigt år 1948 till Malmö.
Även A25 413 såldes sedermera till Malmö (1964).
Kan de möjligen ha fått vagnsnumren 81 och 82 hos MSS?

mvh K R
80 respektive 81 blev numren i Malmö, men 81 kom aldrig i trafik.
Mvh /H.

Björn Forslund

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 februari 2011, 19:57:28 PM
80 respektive 81 blev numren i Malmö, men 81 kom aldrig i trafik.
Mvh /H.

81 var väl den som blev stående halvt högerombyggd i vagnhallen för att sedan skrotas.

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 februari 2011, 19:57:28 PM
80 respektive 81 blev numren i Malmö, men 81 kom aldrig i trafik.
Mvh /H.

Tack för svaret!
Malmös "egna" mustanger var väl 10 st?
Följaktligen var de då nr 70-79?

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2011, 20:21:48 PM
81 var väl den som blev stående halvt högerombyggd i vagnhallen för att sedan skrotas.

Så bör det ha varit och den kanske aldrig blev märkt "81"!

/Gunnar