Arriva 6776, 6778 samt interiörbild [Bilder]

Startat av Tobias, 25 februari 2011, 01:46:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Sprang på nyförvärven i Jönköping tidigare idag och fick några bilder och tog mig även en provtur med 6776 på linje 1 och kan hålla med Bingoberra i en annan tråd här, mycket trevliga bussar och behaglig gång samt ljud och stoppknappar man inte behöver trycka in flera sekunder för att de ska ta osv.  :)

6776 har just startat från hållplats Cigarren påväg mot Huskvarna.

6778 har just anlänt till Juneporten påväg mot Bankeryd. Tog mig även en tur med den från Cigarren till hit, det luktade nytt i varje fall!  ;)

Interiörbild från 6776, något suddig, då den är tagen med min telefon under färd.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Mikael Ringmarck

Citat från: bussfan skrivet 25 februari 2011, 06:40:28 AM
ingen förarplatsbild >:(

Kanske inte så lätt att ordna om man inte själv kör bussen? Alla vill inte kuta fram och besvära föraren om något sådant, jag skulle definitivt inte göra det.

Fina bilder Tobias. Första gången jag ser en 12 meters-MAN med nyare fronten. Undrar varför man har valt delad vindruta på ledbussen men inte kortbussen?

Bingoberra

Trevligt, hoppas nu bara att man inte besudlar de nya ledbussarna med en massa "biogasdekaler" som på de gamla biogaskortbussarna.
Då de inte fått några Citybussarna-dekaler ännu, finns ju risken att man även smäller på en massa dekaler i samband med att dessa monteras, vilket kommer att förstöra bussens snygga yttre. Se bara på de korta biogasbussarna.

Såg att någon hade klo**rat där bak (Vid 4-sitsen) i 6777, runt två veckor fick de visst rulla innan folk börjar sabba.

Enzo

Citat från: Tobias skrivet 25 februari 2011, 01:46:21 AM
Sprang på nyförvärven i Jönköping tidigare idag och fick några bilder och tog mig även en provtur med 6776 på linje 1 och kan hålla med Bingoberra i en annan tråd här, mycket trevliga bussar och behaglig gång samt ljud och stoppknappar man inte behöver trycka in flera sekunder för att de ska ta osv.  :)

6776 har just startat från hållplats Cigarren påväg mot Huskvarna.

6778 har just anlänt till Juneporten påväg mot Bankeryd. Tog mig även en tur med den från Cigarren till hit, det luktade nytt i varje fall!  ;)

Interiörbild från 6776, något suddig, då den är tagen med min telefon under färd.

Ser fram emot att få köra dom nya bussarna snart. Har ännu inte blivit av att jag hamnat på turer med dom nya ledvagnarna.

Mikko

I alla fall på kortbussen på bilderna syns det nya varselljuset i helljusreflektorn som även finns på våra senaste bussar på GUB (113-117).

Konstig EU-regel det där. Varför kan man inte fortsätta att ha automatiskt halvljus som det har varit hittils i Sverige? Nu lyser ju varken bak- eller sidomarkeringsljusen förränn man vrider på halvljuset manuellt. Hur många kommer att göra det när det skymmer?  8)

New_options

Vem har hittat på det där med röd bakgrund på siffran? Och om man nu ska ha färgad bakgrund (vad det nu är för fel på svart) så bör man rimligen skriva siffran något mindre så man får en hemtäckande röd platta. Att som nu siffran när botten/toppen på det röda stör läsbarheten

SimonB

Citat från: New_options skrivet 26 februari 2011, 17:24:46 PM
Vem har hittat på det där med röd bakgrund på siffran? Och om man nu ska ha färgad bakgrund (vad det nu är för fel på svart) så bör man rimligen skriva siffran något mindre så man får en hemtäckande röd platta. Att som nu siffran när botten/toppen på det röda stör läsbarheten

Jag har inga problem med att läsa.
Poängen är att profilera stomlinjerna med färger, precis som man gjorde tidigare (fast då på rullband).

Enzo

Citat från: New_options skrivet 26 februari 2011, 17:24:46 PM
I Jönköping införde man ett Citybuss system i mitten på 90 talet och då blev det röda och gula linjen. Den röda linjen går mellan Jönköping och Huskvarna och är den största stomlinjen av dom alla. Den gula går mellan Dalvik och Öxnehaga. Sedan infördes ytterligare en stomlinje som blev grön. Går mellan Råslätt och ett bostadsområde som heter Tokarp i Jönköping. Meningen med färger är att man på håll lätt ska se vad för buss som kommer och det ska också vara lättare att känna skillnad på dom olika stomlinjerna. Linje 1 röd Linje 2 gul och Linje 3 grön

Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 26 februari 2011, 17:30:33 PM
I Jönköping införde man ett Citybuss system i mitten på 90 talet och då blev det röda och gula linjen. Den röda linjen går mellan Jönköping och Huskvarna och är den största stomlinjen av dom alla. Den gula går mellan Dalvik och Öxnehaga. Sedan infördes ytterligare en stomlinje som blev grön. Går mellan Råslätt och ett bostadsområde som heter Tokarp i Jönköping. Meningen med färger är att man på håll lätt ska se vad för buss som kommer och det ska också vara lättare att känna skillnad på dom olika stomlinjerna. Linje 1 röd Linje 2 gul och Linje 3 grön

Jag tycker dock att man borde profilera destinationsskylten ännu mer. På första och andra generationen ledbussar (Neoplan resp, Scania) hade/har man ju även destinationstexten i rött, gult eller grönt. Vore bättre om man gjorde likadant på de nya bussarna, dvs röd/gul/grön bakgrund med vit text, undantaget linje 2 (Gul) som bör ha svart text för att det skall bli läsbart.

Rullband hade ju varit det absolut bästa, kan dock bli krångligt med tanke på att många destinationer skall få plats på bandet, i och med att dagens ledbussar inte bara trafikerar stomlinjer, utan mer eller mindre alla city/tätortslinjer (Nåja, kanske inte 12, 17 och 18...). Att var och varannan rullbandsförsedd buss i dagsläget är felskyltad gör inte det hela mer tillförlitligt.

Att linjerna har speciella färger, har jag för mig att det är för att de tidigare spårvagnarna i Jönköping hade just dessa färger, och att man då vill få "spårvagnsprofil" till bussarna.

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 26 februari 2011, 19:14:15 PM
Jag tycker dock att man borde profilera destinationsskylten ännu mer. På första och andra generationen ledbussar (Neoplan resp, Scania) hade/har man ju även destinationstexten i rött, gult eller grönt. Vore bättre om man gjorde likadant på de nya bussarna, dvs röd/gul/grön bakgrund med vit text, undantaget linje 2 (Gul) som bör ha svart text för att det skall bli läsbart.

Rullband hade ju varit det absolut bästa, kan dock bli krångligt med tanke på att många destinationer skall få plats på bandet, i och med att dagens ledbussar inte bara trafikerar stomlinjer, utan mer eller mindre alla city/tätortslinjer (Nåja, kanske inte 12, 17 och 18...). Att var och varannan rullbandsförsedd buss i dagsläget är felskyltad gör inte det hela mer tillförlitligt.

Att linjerna har speciella färger, har jag för mig att det är för att de tidigare spårvagnarna i Jönköping hade just dessa färger, och att man då vill få "spårvagnsprofil" till bussarna.

Rullbanden som finns idag var jättebra när dom var nya på bussarna. Men under åren slits mekaniken och idag ser det inte alls roligt ut. Sen styrs ju också skyltsystemet via satellit och allt för ofta så får rullbanden spelet och rullar fram och tillbaka eftersom den rätta positionen inte hinner komma på plats innan det är dags att byta igen. Sen är hela systemet med rullband mycket dyrt att köpa in. Jag nämner inga summor här men det är enorma belopp bara för ett system i en buss. Det elektroniska skyltsystem som sitter på dom nya bussarna kommer fungera mycket bättre i längden och det blir också lättare att ändra destinationen till annan text om dessa bussar ska köra andra turer än dom ordinarie stomlinjeturerna.