På KPML(r):s hemmaplan

Startat av Mr G, 24 februari 2011, 23:36:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Ser ut att vara linje 85 som är på rull. Året är 1968
吉先生

Gunnar D

Pys-Wilson på linje 85 vid Järntorget mot Masthugget 1968!
Kan väl knappast bli mer revolutionärt!  ;)

/Gunnar

Svempa

Jag har ju rest lite i Ryssland. Hela miljön  ger mig Rysslands vibbar.

koordinatorn

På bilden ses oxå en nästan ny Volvo 144. Sedan en VW samt en gammal Volvo PV med delad framruta.
Därefter syns det lite dåligt, misstänker att det är åtminstone en bil av brittiskt ursprung.
I bildens nederkant syns en Volvo Amazon.

Mr G

吉先生

K R

Citat från: koordinatorn skrivet 25 februari 2011, 15:03:50 PM
På bilden ses oxå en nästan ny Volvo 144. Sedan en VW samt en gammal Volvo PV med delad framruta.
Därefter syns det lite dåligt, misstänker att det är åtminstone en bil av brittiskt ursprung.
I bildens nederkant syns en Volvo Amazon.

Hej!

Volvo 144:an är av den första årsmodellen 1967 i och med de blanka knapparna på dörrhandtagen.
Volvo PV:n ser emellertid ut att vara av modellen PV544 som introducerades 1958 med bl a hel, svagt välvd vindruta.
Tycker mig se ett Volvomärke i grillen, vilket i detta fall borde innebära att bilen är av 1958-61 års modell.
Den ljusa bilen därefter är en tysk Ford Taunus 12M, som när den kom 1962 var Fords först tillverkade framhjulsdrivna modell.
Denna ser t o m ut att kunna vara en Kombi och då av 1963-66 års modell. (Kombin tillkom ett år senare)
Därefter urskiljs bl a tre VW:s av olika modeller samt en Volvo Duett.
Snyggt f ö med Amazon-bakljuset nere i det högra hörnet!

mvh K R

M

Vilken väg körde 85:an på den tiden? På senare tid körde den ju Linnegatan och svängde in på Plantagegatan. På bilden kör den ju väster ut på 1 Långgatan. Förövrigt så hänger väl r-arna på 4 Långgatan fortfarande.

/M

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 februari 2011, 15:57:58 PM
Du glömde Reso!
Reso?

Citat från: M skrivet 25 februari 2011, 16:55:19 PM
Vilken väg körde 85:an på den tiden? På senare tid körde den ju Linnegatan och svängde in på Plantagegatan. På bilden kör den ju väster ut på 1 Långgatan. Förövrigt så hänger väl r-arna på 4 Långgatan fortfarande.

/M
Via Stigbergstorget mot Masthugget och via Fjärde Långgatan! mot Lilla Torget.

/Gunnar

M

Citat från: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 17:03:49 PM

Via Stigbergstorget mot Masthugget och via Fjärde Långgatan! mot Lilla Torget.

/Gunnar
Gick den upp på berget direkt efter "Billhälls" eller gick den bort till Djurgårdsplatsen (inbilla er inget Stockholmare) och upp den vägen. Jag är medveten om att det såg annorlunda ut på den tiden men jag tror att du vet var jag menar.

/M

Gunnar D

Citat från: M skrivet 25 februari 2011, 17:30:45 PM
Gick den upp på berget direkt efter "Billhälls" eller gick den bort till Djurgårdsplatsen (inbilla er inget Stockholmare) och upp den vägen. Jag är medveten om att det såg annorlunda ut på den tiden men jag tror att du vet var jag menar.

/M
Min gamla Göteborgskarta från 1968! som är väldigt bra att ha som referens visar att den gick via Djurgårdsplatsen.

/Gunnar

M

Har ju bara vaga minnen från Masthugget på den tiden men det måste ha varit trångt på många ställen. Bara en sådan sak som Fjärde Långgatan, den är ju inte allt för bred. 68 var man ju "bara" 13 år och var ju inte i de regionerna speciellt mycke.

/M