Några funderingar kring registrering vid ombyggnad

Startat av Mikey, 24 februari 2011, 19:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag fick idag för mig att lite snabbt räkna antalet stolar i en av Märstas OmniCity-ledar, och fick det till runt 50 stolar. Jag blev lite nyfiken, och efter en snabbkoll på transportstyrelsens hemsida så står det att de är registrerade för max 44 sittande passagerare, exakt som när de rullade i Jönköping. Dock så byggdes de om vid flytten och har ett egensatt bakre dörrpar, och har där fått flera stolar uppsatta istället, så det är bra mycket fler än 44 stolar i praktiken.

Så det jag undrar är sådana ombyggnader kräver omregistrering eller inte, för på bilar så måste man ju göra registreringsbesiktningar och allt bara om man monterar taklucka eller dragkrok vad jag har fått höra. Och hur är det med fällbara stolar, räknas de som "sittande" passagerare? Jag sökte runt lite och hittade inget om detta, men om det varit uppe tidigare så ber jag om ursäkt.

JDS

Fordonsförordningen ger svaret:

Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon

20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.

Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.

Mikey

Tack för svaret, dock blir jag inte allt så mycket klokare av det där... Är fler stolar en ändring som försämrar säkerheten eller ej?

JDS

Citat från: Mikey skrivet 24 februari 2011, 22:31:38 PM
Tack för svaret, dock blir jag inte allt så mycket klokare av det där... Är fler stolar en ändring som försämrar säkerheten eller ej?

Sittplatser är väl inte "utstyrsel" heller, det syftar snarare på färgsättning och liknande. Eller? (Nu blev jag lite osäker...)

Björn Forslund

Om man klämmer in fler stolar och därmed fler passagerare kan ju totalvikten påverkas, vilket kräver omtypning?

Mikey

Alla jag pratat med som någorlunda insatta med regler och liknande tror också att sådana ombyggnader kräver omtypning, för varken sittplatserna eller dörrställningen stämmer med registreringsbeviset. Dock är ingen helt säker, så jag ska nog fråga Transportstyrelsen. Det är inte roligt att varje dag åka bussar som kanske är olagliga. Finns det andra fordon i landet som byggts om på liknande sett, och isåfall, har uppgifterna hos Transportstyrelsen ändrats då?