Huvudmeny

Udda men ändå inte...

Startat av Rickbox, 24 februari 2011, 13:01:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

http://fotobus.msk.ru/vehicle/132075/

Föredetta [GUB 350] [KRL896], levererad i maj 1992, avyttrad i juni 2007, exporterad till Perm i Ryssland.

Den här bussen var den enda Säffle 2000-karosserade bussen i GUB:s ägo, och troligtvis den enda kortbussen med Säffle 2000-kaross i sverige med bakplattform och med den här dörrkonfigurationen. Tittar man framtill så är framdörrarna av liknande typ som fanns på samtida Scania CN113, vilket också är lite speciellt, då Volvo för det mesta valde två lika stora framdörrar.

Trots detta ser den inte så udda ut, både fronten och bakpartiet är väldigt bekant för de flesta, och det har troligtvis gjort att de flesta inte upplever den som så speciell.

Om jag får välja en favoritbuss hos GUB så väljer jag helt klart denna, det är en rättså annorlunda buss tycker jag.

Jacob

Kanske inte behöver säga mina favoritbussar hos GUB ;D

Den ser väldigt fin ut för sin ålder, underbart att den har kvar inv.nr och GUB-märkning :) inga skråmor bortsett från det lilla där framme och klistermärket efter reklamen från Uppsalatiden. Var i Ryssland befinner den sig?

Trevligt med en dalamaxci också :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Citat från: Jacob Almgren skrivet 25 februari 2011, 01:46:26 AM
Kanske inte behöver säga mina favoritbussar hos GUB ;D

Den ser väldigt fin ut för sin ålder, underbart att den har kvar inv.nr och GUB-märkning :) inga skråmor bortsett från det lilla där framme och klistermärket efter reklamen från Uppsalatiden. Var i Ryssland befinner den sig?

Trevligt med en dalamaxci också :)

//Jacob

Bussen har registreringsnummer AA 215 19 och inventarienummer 7104 och befinner sig i Perm en liten bit in i landet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Perm,_Ryssland

Peter L

Citat från: Rickbox skrivet 24 februari 2011, 13:01:11 PM
http://fotobus.msk.ru/vehicle/132075/
Tittar man framtill så är framdörrarna av liknande typ som fanns på samtida Scania CN113, vilket också är lite speciellt, då Volvo för det mesta valde två lika stora framdörrar.


Kanske en dum fråga, men menar du att Scania CN113 hade olika stora framdörrar? Det har jag aldrig upplevt, eller var det också en GUB-lösning?

Men visst ser det lite "udda" ut...   :D

Rickbox

Citat från: Peter L skrivet 25 februari 2011, 13:03:20 PM
Kanske en dum fråga, men menar du att Scania CN113 hade olika stora framdörrar? Det har jag aldrig upplevt, eller var det också en GUB-lösning?

Men visst ser det lite "udda" ut...   :D

Scania CN113 hade en lite större och en lite mindre dörr fram i de utförandena som hade två dörrar fram. Detta gäller årsmodellerna 1991-1999, även de tidiga OmniCity-modellerna hade denna lösning. Scania CR/CN112 och tidiga CN113 hade två lika stora framdörrar. Volvo hade en kortare tid i början på 1990-talet en liknande lösning till vissa av sina stadsbussmodeller.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17613.0

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pedestrian_crossing_with_bus_at_Sergels_torg,_with_H%C3%B6torgsskraporna_in_the_background,_Stockholm,_2005-07-04.jpeg?uselang=sv

AO

Tycker det va en rätt bra lösning med en lite större framdörr och en lite mindre eftersom många bussförare envisas med att bara öppna den ena av dem, även om man kommer med flera kassar eller resväskor.

Rickbox

Citat från: AO skrivet 25 februari 2011, 14:50:04 PM
Tycker det va en rätt bra lösning med en lite större framdörr och en lite mindre eftersom många bussförare envisas med att bara öppna den ena av dem, även om man kommer med flera kassar eller resväskor.

Vissa har till och med varit så fräcka att de öppnat den mindre dörren åt en...