Huvudmeny

Swebus 7007

Startat av Andreas91, 24 februari 2011, 10:14:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Kamerabatteriet ej laddat, så mobben fick rycka in:

Tonniiie


Jacob

#2
Hade hellre rest med den högra bussen till Linköping :)

Ledsen Tonnie, jag vet att du kommer bli sur ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Knut

Citat från: Jacob Almgren skrivet 24 februari 2011, 21:01:21 PM
Hade hellre rest med den högra bussen till Linköping :)

Tonnie, jag vet att du kommer bli sur ;)

//Jacob
Den MAN til högre for Irizaren??
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jacob

Citat från: Knut skrivet 24 februari 2011, 21:03:27 PM
Den MAN til högre for Irizaren??

Nej nej, va de två på bild mot Linköping, dvs jag hade hellre åkt i fåtölj med bus4you än åkt med säte i swebus :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Knut

Citat från: Jacob Almgren skrivet 24 februari 2011, 21:11:32 PM
Nej nej, va de två på bild mot Linköping, dvs jag hade hellre åkt i fåtölj med bus4you än åkt med säte i swebus :)

//Jacob
Fattade hva du mener da. men måtte bare osv
Støtter forøvrig din tanke

Knut
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Johan B

På tal om stolar. Bus4You kan ju tyckas vara lite överdrivet även om jag inte ifrågasätter dess bekvämlighet. Men Swebus är ju inte på något vis mer bekvämt än vanlig landsortsbuss... Varför kan man inte snegla på ex Norway Bussekspress och sätta in samma stolar som i vanliga turistbussar och lite bättre benutrymme än vad lokaltrafiken tillhandahåller. Även om det inneburit ett tapp på ca 8 stolar mot idag så hade man ju ändå fått in bra mycket mer folk än vad Bus4You får i sina bussar.

Tonniiie

För man då ej kan behålla märket bra miljöval. Om man vill behålla märket ska man ha minst 54 platser i bussen bl.a.
Genom att göra benutrymmet bättre minskar man på antalet sittplatser.
Källa: Swebus

Åker minst en gång i månanden och har aldrig klagat.


Ersa

De enda av Swebus bussar jag har fått höra flera spontana positiva tillrop om bekväma stolar från resenärerna var när man körde 49xx-vagnarna. Det var tyvärr rätt länge sedan man hörde något sådant nu.

SimonB

Citat från: Tonnie skrivet 24 februari 2011, 22:32:20 PM
För man då ej kan behålla märket bra miljöval. Om man vill behålla märket ska man ha minst 54 platser i bussen bl.a.
Genom att göra benutrymmet bättre minskar man på antalet sittplatser.
Källa: Swebus

Åker minst en gång i månanden och har aldrig klagat.



Det lter mest som en ursäkt för lönsamheten. Ju fler man trycker in, desto mer pengar kan man tjäna. Det är ju knappast någon som väljer Swebus för att åka bekvämt, utan då väljer man troligen SJ eller flyget. Nej Swebus konkurrensfördel är ju priserna, och ska man hålla dem nere så gäller det ju att vara effektiv.

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 22:42:06 PM
De enda av Swebus bussar jag har fått höra flera spontana positiva tillrop om bekväma stolar från resenärerna var när man körde 49xx-vagnarna. Det var tyvärr rätt länge sedan man hörde något sådant nu.

För oss som inte är insatta i nuffror. Vad var det för busstyp?

Tonniiie

Citat från: SimonB skrivet 24 februari 2011, 22:55:55 PM
Det lter mest som en ursäkt för lönsamheten. Ju fler man trycker in, desto mer pengar kan man tjäna. Det är ju knappast någon som väljer Swebus för att åka bekvämt, utan då väljer man troligen SJ eller flyget. Nej Swebus konkurrensfördel är ju priserna, och ska man hålla dem nere så gäller det ju att vara effektiv.

Tycker snarare att man har "bra miljöval" märket som man är stolt över och vill behålla.
Sitter just nu på en OmniExpress, lite bakåtlutat och sitter hur skönt som helst.
Det är ju alltid bra att lämna in synpunkter och idéer till Swebus :)

Knut

Citat från: SimonB skrivet 24 februari 2011, 22:55:55 PM
Det lter mest som en ursäkt för lönsamheten. Ju fler man trycker in, desto mer pengar kan man tjäna. Det är ju knappast någon som väljer Swebus för att åka bekvämt, utan då väljer man troligen SJ eller flyget. Nej Swebus konkurrensfördel är ju priserna, och ska man hålla dem nere så gäller det ju att vara effektiv.

För oss som inte är insatta i nuffror. Vad var det för busstyp?
49xx var gamle Star 602 vogner.
Når det gjelder sittekomforten så var vel #0030 og #0178 de siste med reelle stoler.
mange reisend epå 820 som smilte da de så stolene i #0030
De var av skikkelig god gammel Carrus kvalitet. Og da med  :) som fortegn
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Mustman

Jag, som är nära två meter lång tycker gott Swbus kan förbättra benutrymmet...
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 24 februari 2011, 22:55:55 PM
För oss som inte är insatta i nuffror. Vad var det för busstyp?


Ersa

#14
Citat från: Jacob Almgren skrivet 24 februari 2011, 21:01:21 PM
Hade hellre rest med den högra bussen till Linköping :)
Ledsen Tonnie, jag vet att du kommer bli sur ;)

Inget att be om ursäkt över. Personalrabatt eller ej, så har jag nog inte en enda kollega som på fritiden skulle välja Swebus linje 830 istället för Bus4you bara för att spara någon hundralapp. Iaf inte om det gäller en resa Uppsala-Linköping eller längre. Det handlar om realism, och har inget att göra med att vara överdrivet lojal mot sin arbetsgivare på fritiden.

Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2011, 22:18:06 PM
På tal om stolar. Bus4You kan ju tyckas vara lite överdrivet även om jag inte ifrågasätter dess bekvämlighet. Men Swebus är ju inte på något vis mer bekvämt än vanlig landsortsbuss.

Ungefär så ja. Det är knappast någon skillnad att åka 6 mil landsbygdsbuss i Jämtland och att åka med Swebus i södra Sverige. Bussarna är ju i det närmsta identiska i höjd och typ av passagerarstolar. Det enda Swebus har haft som "unik" fördel var ju internet och 230V-uttag, men detta börjar nu ju även komma på flera längre landsortslinjer i Länstrafiksregi norr om Dalälven.

Synd att bussar inte fick vara 3 meter breda. Då hade man kanske kunnat göra dem nästan lika bekväma som en Y1-rälsbuss.