Huvudmeny

Busstationer

Startat av Stefan P, 23 februari 2011, 18:27:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Nu har jag varit på så många bstn. som jag vill men jag efter min erfarenhet ge ex. på bra bstn:

Rimbo bstn stor yta få plats med många förstärkningsbussar runt om.
Norrtälje bstn. trafikljus som slår om när man ska ut från bstn.
Ängelholms bstn.
Örebro bstn.

Ni får gärna hålla med eller tyck annorlunda?
Mer förslag på bra bstn?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 23 februari 2011, 18:27:09 PM
Hej 

Nu har jag varit på så många bstn. som jag vill men jag efter min erfarenhet ge ex. på bra bstn:

Rimbo bstn stor yta få plats med många förstärkningsbussar runt om.
Norrtälje bstn. trafikljus som slår om när man ska ut från bstn.
Ängelholms bstn.
Örebro bstn.

Ni får gärna hålla med eller tyck annorlunda?
Mer förslag på bra bstn?
mvh Stefan P

Jönköping
Mjölby
Norrköping
Nils Ericsonsterminalen i Göteborg
Varberg
Skövde

Andra som är bra men som faller på att de ligger en bit från järnvägsstation är:
Södervärn i Malmö
Kristianstad
Kampenhof i Uddevalla

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2011, 19:47:32 PM
Nils Ericsonsterminalen i Göteborg

Nils Ericsonsterminalen har ett mycket bra upplägg och bra placering. Enda problemet är egentligen placeringen av utfarterna samt att det vissa tider blir långa, ibland lite småtrassliga köer för bussarna till avstigningshållplatserna, ibland så att de väntande ankommande bussarna blockerar för andra som är på väg ut.

När det gäller utfarterna är framförallt problemet att det saknas utfart mot Nils Ericsonsgatan-Drottningtorget. Bussarna som ska åt det hållet måste köra ner och vända bland några trafikljusreglerade korsningar under Göta Älvbron vilket tar en del tid.

Annars, som sagt, bra.

Kan väl också lägga till Alingsås som en bra bussterminal, så länge man inte drar dit allt för många busslinjer så att det blir trångt. Det skulle den nog inte klara med tanke på in- och utfarterna men viss reservkapacitet finns så det brukar gå att hantera ersättningstrafik för pendeltåg och liknande ganska bra. Men närheten till tågen, framförallt pendeltågsplattformen ger höga poäng för Alingsås.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 februari 2011, 17:39:16 PM
Nils Ericsonsterminalen har ett mycket bra upplägg och bra placering. Enda problemet är egentligen placeringen av utfarterna samt att det vissa tider blir långa, ibland lite småtrassliga köer för bussarna till avstigningshållplatserna, ibland så att de väntande ankommande bussarna blockerar för andra som är på väg ut.

När det gäller utfarterna är framförallt problemet att det saknas utfart mot Nils Ericsonsgatan-Drottningtorget. Bussarna som ska åt det hållet måste köra ner och vända bland några trafikljusreglerade korsningar under Göta Älvbron vilket tar en del tid.

Har man tagit bort möjligheten att svänga vänster in i hållplatsområdet vid Nordstan?

För övrigt kan jag bara hålla med om att utfarterna kunde ha varit bättre men det är svårt i det här hårdtrafikerade området.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2011, 18:07:34 PM
Har man tagit bort möjligheten att svänga vänster in i hållplatsområdet vid Nordstan?

Ja, den möjligheten försvann för några år sedan när man breddade hållplatsområdet Nordstan för att få plats med två hållplatslägen i varje riktning. Sedan dess finns ingen plats längre för att möjliggöra vänstersväng från terminalområdet. Som exempel kan linje 100 mot Borås ibland förlora bortåt 3-5 minuter i rusningstid på grund av detta (men bara runt 1 minut vid lugn trafik).
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

bussfan

kristinehamn och karlstad/karlskoga finns de med :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 25 februari 2011, 11:11:20 AM
kristinehamn och karlstad/karlskoga finns de med :D

Nej, men ingen av dem platsar in bland de bättre eftersom man vid alla av dem måste röra sig mellan bussarna. De i Kristinehamn och Karlstad är dock bra ur fotograferingssynpunkt. I Karlskoga är problemet att man aldrig kan räkna ut vilken väg bussen skall ta ut.

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2011, 19:47:32 PM

Andra som är bra men som faller på att de ligger en bit från järnvägsstation är:
Södervärn i Malmö
Kristianstad
Kampenhof i Uddevalla

Vet inte om jag håller med om Södervärn i Malmö, men det är ur ett rent förarperspektiv. För många bussar på för liten yta leder bl.a. till
- Ont om uppställningsplatser för reglering
- Det blir lätt köer till vissa hållplatslägen och med lite otur hamnar man bakom en buss med senare avgångstid.
- Bussfickan på utsidan skapar lätt köer i trafiken, där trängs bussar för Landskrona-trafiken med Svedala-Pendeln, Vellinge-Pendeln och flygbussarna.
- Dessutom måste Landskrona-bussarna köra igenom hela Södervärn för att komma ut på rätt håll. Kan ta rätt lång tid i rusningen.
- Ingen bra avstigningshållplats för regionbussarna, delas med påstigning för stadsbussar samt påstigning för Pendeln till Falsterbo och Trelleborg

Men som sagt, Södervärn i sig är en bra plats, men lite för trång bara...

Ersa

Östersund hör till de bättre. Enkelriktad trafik med en infart och en utfart, samt alla bussar i vinkel som ibland brukar kallas "fiskbensmönster". Kräver backning vid start från gate, men har trots detta fungerat utan incidenter sedan slutet av 1990-talet. Lite trafik på Thoméegränd där bussarna lämnar stationen gör att trafikljus inte behövs.

Umeås nuvarande busstation är uppbyggd på samma vis, och hade denna design långt innan Östersunds busstation fick det. Den är dock mindre och rätt trång jämförelsevis. Minusbetyg blir det för att det saknas busstyrda trafikljus som ger grönt ljus till bussar som åker Magasinsgatan ut på Järnvägsallén. Återstår att se om det blir en helt ny busstation i framtiden tack vare flytten av godsbangården.

Rimbo har inte bara en av de allra största bussterminalerna för en så liten ort. Den är även oerhört ineffektiv och två framkörda bussar på linje 648 kan lätt blockera för linje 649 och 646 att lämna sina hållplatser, trots den i övrigt enorma ytan. Trafiken skulle lätt kunna klaras på halva ytan om man hade en enda enkelriktad infart via en rondell där dagens T-korsning Stockholmsvägen/Roslagsvägen/Uppsalavägen finns, samt trafikljusreglerad utfart där dagens enda in- och utfart finns.

bussfan

någon som har bilder på mariestads bussstation och hur är den rent allmänt

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 26 februari 2011, 11:36:17 AM
någon som har bilder på mariestads bussstation och hur är den rent allmänt

Mariestad har en bra utformning av busstationen men den faller på att lämpliga väntutrymmen inomhus saknas på den. Finns dock i den närbelägna järnvägsstationen.

bussfan

skövde örebro hällefors ;)

Ersa

Citat från: bussfan skrivet 26 februari 2011, 20:47:25 PM

Var det en fråga eller ett påstående?
Vidareutveckla gärna dina egna åsikter om olika stationers utformning.

SimonB

Citat från: bussfan skrivet 26 februari 2011, 20:47:25 PM

Vadan smileyn? Är det något slags ironiskt skämt som bara invigda förstår?

bussfan

hur är det på dessa busstationer har tyvärr inte varit på dem skövde,örebro och hällefors