Huvudmeny

Få med bussar i jkpg?

Startat av blåsax, 23 februari 2011, 17:32:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blåsax

Har ingen större koll på det här med bussar, men har en liten fråga.
Har Arriva i Jönköping lite ont om bussar? Såg tex idag att linje 26 kördes av en blå kortvagn, vilket inte hör till vanligheterna.
Sen har jag nu 2 morgnar i rad hört att dom tydligen måste få ut ''alla bussar som finns'' i chaufförens radio.
Det låter helt enkelt som om dom har ont om fordon, någon som vet något mer?

Jens

Det jag har observerat är att flera av dom danska Volvobussarna åka bärgningsbil dom sista dagarna - så jag antar att man måste täcka upp med annat där. Men samtidigt har man ju två nya ledbussar och en kortvagn att tillgå i trafik. Eller har man redan skickat iväg några bussar till andra platser?

Bingoberra

Har märkt att det blivit färre MAN A21 på linje 2 den senaste tiden, varje dag ser man minst en MAN A78 där, även fast A21:orna skall täcka hela linjens behov. Idag rullade där t.o.m Omnicity-led. :D
Kanske ett par av dem som försvunnit? Det är ju bland annat de som skall försvinna till sommaren.
Fick en snabb glimt av depån, och såvitt jag såg stod ingen av dem där heller.

Linje 26 körs ibland med den blå kortvagnen (Scania OmniLine -00 tror jag det är), ser den där ganska ofta faktiskt.

Att de danska bussarna åkt bärgningsbil har jag också sett - Var väl en stor bild i JP idag eller igår?

Bussmicke

Citat från: Bingoberra skrivet 23 februari 2011, 20:58:11 PM

Linje 26 körs ibland med den blå kortvagnen (Scania OmniLine -00 tror jag det är), ser den där ganska ofta faktiskt.

Jasså? Naturligvis gjorde den det Inte när jag var där.. :(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

blåsax

Ja jag slåg upp JP nu och såg det hela. Dock känns det lite som att Arriva har börjat skita totalt i Jönköping nu, i och med att dom inte kommer va kvar till sommaren.

Bingoberra

Citat från: blåsax skrivet 23 februari 2011, 22:59:43 PM
Ja jag slåg upp JP nu och såg det hela. Dock känns det lite som att Arriva har börjat skita totalt i Jönköping nu, i och med att dom inte kommer va kvar till sommaren.

Skicket på bussarna borde de väl ändå kunna upprätthålla, samtliga måste ju ändå fräschas upp när de försvinner till någon annan stad.
Vad jag förstått så är det alla OmniCity, de danska Volvobussarna samt de korta biogasbussarna som kommer att förflyttas någon annanstans i sommar.

blåsax

Citat från: Bingoberra skrivet 23 februari 2011, 23:14:54 PM
Skicket på bussarna borde de väl ändå kunna upprätthålla, samtliga måste ju ändå fräschas upp när de försvinner till någon annan stad.
Vad jag förstått så är det alla OmniCity, de danska Volvobussarna samt de korta biogasbussarna som kommer att förflyttas någon annanstans i sommar.

OmniCity bussarna skulle jag inte kunna säga att dom är i något speciellt bra skick för tillfället. Bl.a åkte jag med en på linje 3 här om dagen. Den var vad jag skulle kalla för ''ej duglig i trafik''. Knappen som öppnar dörrarna där bak för påstigning fungerarde ej och dörren längst bak var inte heller i något bra skick. Så ska nog mycket till för att dom ska bli nå fräscha alls...

blåsax

Sen fungerar inte bussens skyltar(som visar vart bussen ska o linje nummer) längre. Ser allt för ofta att busschauffören har petat dit en pappers lapp längst fram i förnstret med linje nummer.

Enzo

Att köra med andra typer av bussar på vissa linjer är inget konstigt. Det kan bero på en hel del saker men oftast är det så enkelt att bussarna står på verkstad. Att få hem reservdelar kan ibland ta tid.
Arriva kommer ta med sig samtliga Scania-leder från Jönköping och dom ska fräschas upp och sedan gå i trafik på annan ort. Bussarna är från 2001 och kommer att rulla många år till. I genomsnitt har dom rullat runt ca 75 000 mil/buss i nuläget. Så långt har man kört i Jönköping på 10 år med var och en av dom

Arriva tar också med sig samtliga danska Volvovagnar.

Att MAN A21 inte alltid syns på Linje 2 kan också bero på en del saker. En gasbuss måste tankas med olika tryck beroende på väder eftersom gasen expanderar i värme. Att tanka en gasbuss tar betydligt längre tid än att tanke en vanlig dieselbuss. Ibland går inte gasbussarna ett helt trafikdygn på den gas som finns tillgänglig och måste därmed in och tankas.

Bingoberra

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 februari 2011, 23:53:26 PM
Precis - jag skulle nog säga att Omni-ledarna är ganska slutkörda... Frågan är om de verkligen ska flyttas - då vill det till en ordentlig uppfräschning som du skriver.

Visserligen, men miltals- och åldersmässigt är det inte så farligt, i det hänseendet har de ett antal år kvar. Slitagemässigt är det väl från fordon till fordon, vissa är relativt fräscha inuti medan vissa är riktigt skabbiga.
Samma sak gäller de små gasbussarna, de är bara tre år men har under hela den tiden gått i hård trafik på den näst mest trafikerade stomlinjen, vilket gör att även de börjar kännas lite småskabbiga från fordon till fordon, trots att de inte gått så långt och är relativt nya. Dörrproblem, gnissel och skrammel förekommer även på dessa bussar.

Citat från: Enzo skrivet 24 februari 2011, 00:11:39 AM
Att köra med andra typer av bussar på vissa linjer är inget konstigt. Det kan bero på en hel del saker men oftast är det så enkelt att bussarna står på verkstad. Att få hem reservdelar kan ibland ta tid.
Arriva kommer ta med sig samtliga Scania-leder från Jönköping och dom ska fräschas upp och sedan gå i trafik på annan ort. Bussarna är från 2001 och kommer att rulla många år till. I genomsnitt har dom rullat runt ca 75 000 mil/buss i nuläget. Så långt har man kört i Jönköping på 10 år med var och en av dom

Arriva tar också med sig samtliga danska Volvovagnar.

Att MAN A21 inte alltid syns på Linje 2 kan också bero på en del saker. En gasbuss måste tankas med olika tryck beroende på väder eftersom gasen expanderar i värme. Att tanka en gasbuss tar betydligt längre tid än att tanke en vanlig dieselbuss. Ibland går inte gasbussarna ett helt trafikdygn på den gas som finns tillgänglig och måste därmed in och tankas.

Ok, tack för informationen!

Du vet inte om några bussar har börjat försvinna redan nu, eller om några bussar kommer att försvinna innan Arriva försvinner?

Enzo

Arriva har aldrig haft ett överflöd av bussar, snarare ett underskott i JKPG. Att flytta ut bussar är inget som kommer ske eftersom det då måste in andra bussar istället. Att det ser ut som en brist beror snarare på andra orsaker, som beskrevs innan. Men ju längre fram emot sommaren vi kommer ju mer aktuellt kan det bli att man börjar fräscha upp ledvagnarna. Man har redan börjar lackera vissa av dem

Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 24 februari 2011, 00:22:34 AM
Arriva har aldrig haft ett överflöd av bussar, snarare ett underskott i JKPG. Att flytta ut bussar är inget som kommer ske eftersom det då måste in andra bussar istället. Att det ser ut som en brist beror snarare på andra orsaker, som beskrevs innan. Men ju längre fram emot sommaren vi kommer ju mer aktuellt kan det bli att man börjar fräscha upp ledvagnarna. Man har redan börjar lackera vissa av dem

Okej, på så sätt!
Är det JLT-lacken som håller på att fräschas upp, eller lackeras de för den orten de kommer att trafikera efter sommaren?
Innebär det att vi får se bussar med en annan lackering än JLT:s?

Walter

Av den trafik Arriva har i Sverige idag är det väl endast i Stockholm man kan ha nytta av dessa Omnicity leder och gammeldanskar?

På övriga områden är ju kraven gas-fordon i stadstrafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Enzo

Fler och fler städer har ju som krav att kollektivtrafiken ska köras på annan typ av bränsle än diesel så visst är det så att det inte finns så många orter. Men bussar kan också flyttas utomlands. Arriva är ett mycket stort företag som idag ägs av tyska DB och det kan mycket väl bli så att omniledarna flyttas till andra länder i Europa.
Arriva rustar upp bussarna men dom lackförbättras i JLT:s färger. Jag har ingen uppgift på att man flyttat ut några gasbussar redan nu. Dom två nya MAN gas man fått var ju beställda sedan länge och skulle levererats oavsett om Arriva skulle varit kvar i jkpg eller inte.

Bingoberra

Apropå avvikelser, den här fick jag syn på vid Ekhagen idag. Panikskott med mobilkameran, därav kvalitén.

Gasbuss på snabbuss-/motorvägslinje, måste vara en hit!
Kul att man börjat använda gasbussarna på lite andra linjer än bara 2.