SJ Capitol

Startat av Gunnar D, 23 februari 2011, 08:55:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Max W

Tack för den länken Gunnar! 2737 åkte jag med ett flertal gånger. Den gick även vissa turer på SJ-linje 10 (Norra Bantorget-Hässelby via Bromsten-Barkarby-Skälby).
Två av systrarna till denna vagn (2733 och 2734) skadades på olika sätt . 2734 fick motorbrand vid Spånga station när den gick på 4:an och en vinterdag när 2733 gick på delad tur (tror det var tur 5 på linje 10) hade föraren lite för bråttom in i garaget på Sturegatan efter morgonturen. Det var ruggit halt just på infarten (nuv. Fabriksgränd) och föraren var ovan vid att köra bussar med bakmotor. Styrningen tog inte på infarten till garaget så vagnen gick rakt fram in i godsmagasinet vid Sundbybergs station. De båda vagnarna var sedan borta ur trafiken ett bra tag vill jag minnas.

Gunnar D

Citat från: Max W skrivet 23 februari 2011, 10:40:08 AM
Två av systrarna till denna vagn (2733 och 2734) skadades på olika sätt . 2734 fick motorbrand vid Spånga station när den gick på 4:an och en vinterdag när 2733 gick på delad tur (tror det var tur 5 på linje 10) hade föraren lite för bråttom in i garaget på Sturegatan efter morgonturen. Det var ruggit halt just på infarten (nuv. Fabriksgränd) och föraren var ovan vid att köra bussar med bakmotor. Styrningen tog inte på infarten till garaget så vagnen gick rakt fram in i godsmagasinet vid Sundbybergs station. De båda vagnarna var sedan borta ur trafiken ett bra tag vill jag minnas.

Det är mycket roligt att du kan så mycket om busstrafiken i "norrort/västerort"!
En SJ Capitol krockade med mustang A25 465 vid S:t Eriksplan juni 1963. Minns du numret på den bussen?

Mvh Gunnar

Max W

Citat från: Gunnar D skrivet 23 februari 2011, 14:52:01 PM
Det är mycket roligt att du kan så mycket om busstrafiken i "norrort/västerort"!
En SJ Capitol krockade med mustang A25 465 vid S:t Eriksplan juli 1963. Minns du numret på den bussen?

Mvh Gunnar
Tyvärr har jag inte hört talas om den olyckan faktiskt. Den enda olyckan vid S:t Eriksplan med Capitolbuss inblandad som jag vet om inträffade ett par år senare, då en dam som gick av bussen halkade och föll. Föraren upptäckte inte detta utan startade och bussens vänstra bakhjul gick över hennes ben. Det var SJ:s busslinje 10.

Mr H

Det var en rejäl smäll vid S:t Eriksplan med A25 465 och Capitolen. Har för mig att det var 11 skadade och 465 blev skev och gick till skrot. Hur gick det för Capitolen egentligen? Den måste väl ha reparerats för alla SJ-Capitoler fanns väl kvar till dagen H? Fast det är klart mustangen fick en direkttträff på sidan och där var de ju sköra medan Capitolen verkar ha träffats vänster fram.
Ska kolla när jag kommer hem, tror att jag har ett gammalt tidningsklipp med bild på detta.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2011, 09:54:55 AM
Det var en rejäl smäll vid S:t Eriksplan med A25 465 och Capitolen. Har för mig att det var 11 skadade och 465 blev skev och gick till skrot. Hur gick det för Capitolen egentligen? Den måste väl ha reparerats för alla SJ-Capitoler fanns väl kvar till dagen H? Fast det är klart mustangen fick en direkttträff på sidan och där var de ju sköra medan Capitolen verkar ha träffats vänster fram.
Ska kolla när jag kommer hem, tror att jag har ett gammalt tidningsklipp med bild på detta.

Mr H

Ovan en lite hafsigt utklipp från DN 25 juni 1963. Mr H har säkert bättre.
Olyckan inträffade den 24 juni 1963 och spårvagnen från Brännkyrka gick som sagt till skrot. Capitolen måste dock ha reparerats för att efter Dagen H sändas till Pakistan. Lustigt nog är det SJ 2737, samma buss som bildlänken från Bromma Flygplats visar!

Mvh Gunnar

Mr H

Jag har flygbilden från olyckan där man dessutom också ser en Volvo Sugga som ambulans. Det här urklippet är bättre om man vill kunna se vilken vagn det var. Jag tror att båda våra urklipp härstammar från samma artikel i DN.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2011, 15:56:31 PM
Jag har flygbilden från olyckan där man dessutom också ser en Volvo Sugga som ambulans. Det här urklippet är bättre om man vill kunna se vilken vagn det var. Jag tror att båda våra urklipp härstammar från samma artikel i DN.

Mr H

Jag vet vilken bild du syftar på. Sugga-ambulanserna verkade outslitliga, hur länge användes de?

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 24 februari 2011, 18:32:16 PM
Sugga-ambulanserna verkade outslitliga, hur länge användes de?

/Gunnar

Användes i alla fall 1964 eller 1965 när jag fick åka med en grå sugga-ambulans till Epidemisjukhuset efter att jag hade insjuknat i scharlakansfeber. Annars var väl suggan vit, men den gråa färgen var nog en signal om att här var det smittofara om man kom nära.
吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2011, 09:54:55 AM
mustangen fick en direkttträff på sidan och där var de ju sköra medan Capitolen verkar ha träffats vänster fram.
Mr H

Av skadorna att döma ser ut som om den anfallande Capitolen fick in sin träff hörn mot hörn. Capitol högerhörn fram rammar Mustang vänsterhörn fram.

Men hur gick olyckan till då?

1. Capitolföraren får gröngult och trampar pelle i botten för att hinna över innan det slår om till rött. Problemet var bara att Capitolen befann sig i korsningen med S:t Eriksgatan och innan bussen hunnit fram till Odengatan hade Mustangen redan fått grönt eller motsvarande i sin signal.

2. Mustangföraren är för ivrig på reglaget och spårvagnståget rullar ut i Torsgatans körbana medans signalen fortfarande visar rött. När tåget kommer ut på Torsgatan kommer det en Captitol i formelettempo, och eftersom signalen visar grönt tänker Capitolföraren mer på vad han ska beställa under fikarasten på Rotundan som hägrar, än på övrig trafik som finns i närheten.

3. Kanske fanns det inga trafiksignaler alls, och trafikreglerna a. Störst kör först och b. Fortast kör först, tillämpades av de två förarna.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 24 februari 2011, 21:49:01 PM
3. Kanske fanns det inga trafiksignaler alls, och trafikreglerna a. Störst kör först och b. Fortast kör först, tillämpades av de två förarna.

Trafiksignaler fanns och det var säkert inget fel på dem. Olyckan får nog tillskrivas "den mänskliga faktorn".

/Gunnar