Halmstads nya regionbussterminal [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 22 februari 2011, 23:27:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Det första spadtaget till den nya regionbussterminalen i Halmstad togs den 29 november förra året. Detta är det första steget mot ett resecentrum, som dock ligger lite längre fram i tiden. Nu börjar man i alla fall kunna se terminalen, som ska tas i bruk i juni i år och då ersätter Norra station, ta form så smått. Bilden nedan togs från "mitt" tåg på spår 4 på Halmstad C tidigare idag.

Lite fakta om terminalen

Så här kan resecentrum komma att se ut så småningom


Bussmicke

Hmm, ska man bygga en korkad bussterminal där också typ hangarer á la Kamenhof, Nils Ericson Terminalen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Trafikstart ifrån nya terminalen är 18 juni i samband med tidtabellskiftet.
Jag ser framemot att få angöra terminalen. :D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2011, 02:08:40 AM
Hmm, ska man bygga en korkad bussterminal där också typ hangarer á la Kamenhof, Nils Ericson Terminalen?

Det är väl inte så korkad layout egentligen så länge man verkligen inser hur svårt det är att bygga ut i efterhand när trafiken ökar utan istället bygger med tanke på expansion redan från början. När det gäller Nils Ericson Terminalen har man blivit tvungen att flytta bort så många linjer man kan därifrån för att i någon mån minska trängseln. Trots det skulle det behövas bortåt 5 avgångsgater och 2-3 avstigningshållplatser ytterligare för att få det att fungera någorlunda vettigt. Lite åt samma håll men mindre skala är det på Kampenhof. Skövde och Alingsås däremot verkar klara sig bra tack vare väl tilltagen kapacitet från början.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bernt Talbrant

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 februari 2011, 16:22:46 PM
Det är väl inte så korkad layout egentligen så länge man verkligen inser hur svårt det är att bygga ut i efterhand när trafiken ökar utan istället bygger med tanke på expansion redan från början. När det gäller Nils Ericson Terminalen har man blivit tvungen att flytta bort så många linjer man kan därifrån för att i någon mån minska trängseln. Trots det skulle det behövas bortåt 5 avgångsgater och 2-3 avstigningshållplatser ytterligare för att få det att fungera någorlunda vettigt. Lite åt samma håll men mindre skala är det på Kampenhof. Skövde och Alingsås däremot verkar klara sig bra tack vare väl tilltagen kapacitet från början.


Någonstans har jag läst att det största kruxet just nu tycks vara att det är osäkert om det blir någon gångbro från/över spåren till bussterminalen i dagsläget - om inte blir det en bra bit att gå för att komma mellan tåg och buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2011, 02:08:40 AM
Hmm, ska man bygga en korkad bussterminal där också typ hangarer á la Kamenhof, Nils Ericson Terminalen?

Något mer korkat i terminalväg än Norra station i Halmstad är svårt att hitta. Den har precis alla nackdelar en bussterminal kan ha: trångt, dåliga tillfartsvägar, långt från centrum, har bara anknytning med en enda tätortslinje och ingen annan kommunikation.

För övrigt är såväl Kampenhof som Nils Ericsonterminalen utmärkta exempel på hur bussterminaler skall utformas med tanke på resenärerna. Kampenhof ligger dock lite avigt till i förhållande till stationen.