Umeå: Pensionärer får åka billigare

Startat av RoggaBoy, 22 februari 2011, 18:53:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Till våren kan pensionärer i Umeå få åka buss lika billigt som ungdomar.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=421843

Dieselsmurfe

Rättvist tycker jag då pensionärerna fått lägre pension.

Jo

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 22 februari 2011, 19:00:29 PM
Rättvist tycker jag då pensionärerna fått lägre pension.

Den största anledningen till att det är rättvist är ju att pensionärerna i större utsträckning åker då man ändå har ledig kapacitet och inte 6:30-8:00 då bussarna oftast är som mest belastade. Man kan troligen öka pensionärsresorna ganska mycket innan man behöver sätta in mer kapacitet.

New_options

Sedan kan man ju se det så här - att får en grupp billigare resor ska också alla andra ekonomiskt svaga grupper få det. Arbetslösa och sjukskrivna är väl två de mer utmärkande grupper som borde komma ifråga

Ersa

"Ungdomstaxa"... Varför envisas med tre olika taxor? Inför helt och reducerat pris som i SL-trafiken.
- Helt pris för vuxna, samt alla former av enkelbiljetter (till alla åldrar)
- Reducerat pris för rabatt- och månadskort till barn, ungdomar och pensionärer.

Ersa

Härligt att se att fler Umebor börjar vakna till och inse att enkelbiljetterna slöar ner hela trafiken:
Några av kommentarer under artikeln:

"Höj priset på enkelbiljetter. Gärna enhetstaxa för alla. Sänk istället priset på busskort. Det skulle öka genomströmningen i bussarna dvs snabbare trafik. Nu ska vi bussförare sitta och sälja alla dessa enkelbiljetter till mångas förtret. Det tar väldigt mycket tid att sälja enkelbiljetter med förseningar till följd. När ska folket på Länstrafiken och Fredrik Forsell vakna ur sin dvala och inse att detta är en gammaldags och trög hantering. För att få en snabb och effektiv trafik ska så lite som möjligt säljas på bussarna".

"Billigare period - dyrare enkelbiljetter tack! Periodkorten får gärna bli billigare medan de höjer enkel- och rabattkort. Då blir det inte så mycket påfyllningar på bussen = snabbare trafik = bussar i tid (oftare i alla fall). Just nu känns det nästan inte värt med period, det hade jag alltid förr. Gör båda periodkorten billigare igen, låt oss säga 320-350 för ung och 370-400 för vuxen, och höj enkelbiljettpriserna istället ordentligt. Bussar i tid måste väl ändå innebär en minskat kostnad så som färre böter för försenade bussar".

"Pensionärer och Enkelbiljetter! Bra att pensionärerna får åka billigare men ang. enkelbiljetterna...SNÄLLA NÅN!! HÖJ PRISET ELLER TA BORT DOM!!"

1896

Vad var det för fel på dom gammla systemen med "hel och halv" biljett ? Över 16 var hel, och under var halv. Jag menar 10 för dom stora och 5 för dom små. kanske med dagens penningvärde 20 för dom stora och 10 för dom små. Under 18 skulle ju kunna vara halv biljett.  :)

The Boxer

Jobbar i Norge där har Pensionärsrabatt (honnör)för ALLA  :o pensionärer även förtidspensionärer (och de är många) på all trafik med huvudman .. det som körs kommersiellt (Timekspressen) ändrades vid nyår så att det är 65+ som är pensionist..