Bredd på hållplatser!!

Startat av JR, 22 februari 2011, 13:41:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JR

Har en fråga som någon kanske kan svara på : Hur bred skall en hållplats vara utmed en riksväg (nässjö-vetlanda) ?

MartinMartin

Citat från: JR skrivet 22 februari 2011, 13:41:46 PM
Har en fråga som någon kanske kan svara på : Hur bred skall en hållplats vara utmed en riksväg (nässjö-vetlanda) ?

Svar: 0 meter  ;D

JR

Den vägen verkade inte vara vältrfikerad.....

Ted Selander

Citat från: JR skrivet 22 februari 2011, 13:41:46 PM

Just den vägen vet jag inte, men i bifogad länk, RiBuss 08 (utgivare SL), finns riktlinjer för alla möjliga sorters hållplatser, sid 19-20 kan ge vägledning för landsvägsbruk.

http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf

/Ted

Anders Noren

"Vägar och gators utformning"  (VGU) från Vägverket och SKL kan också ge svar. (Svaret kan sammanfattas med "det beror på".) En hållplatsficka av högsta standard skulle ha bredden 2,6 meter + ståplatsmån för väntande + vingelmån gentemot passerande trafik. Exakt vilka mått som ska användas "beror på".

Hållplatsen på bilden har låg standard, framför allt i och med avsaknaden av plats att stå på och hållplatskant. Att bussen måste stanna i körfältet är inte nödvändigtvis ett problem så länge trafikmängderna och hastigheterna är relativt låga.

Anders

MartinMartin

Citat från: Anders Noren skrivet 22 februari 2011, 14:18:54 PM
Hållplatsen på bilden har låg standard, framför allt i och med avsaknaden av plats att stå på och hållplatskant. Att bussen måste stanna i körfältet är inte nödvändigtvis ett problem så länge trafikmängderna och hastigheterna är relativt låga.

Anders

Ja,jag har tagit upp den här vägen som ett skräckexempel förrut. Det är vägen mellan Lejsta och Hallstavik.
80 km/h och mycket timmer-transporter. Dessutom en högerböj före denna livsfarliga hållplats.

Anders Noren

Citat från: MartinMartin skrivet 22 februari 2011, 14:24:28 PM

Ja,jag har tagit upp den här vägen som ett skräckexempel förrut. Det är vägen mellan Lejsta och Hallstavik.
80 km/h och mycket timmer-transporter. Dessutom en högerböj före denna livsfarliga hållplats.

Nä, då är det förstås inte så bra.

Christer K

Jag tycker att du ska kontakta NTF Yrkesförarråd i Kalmar. De om några borde kunna dra i några trådar så att detta hpl läge kommer bort.
http://www.ntf.se/kalmar/yfr/default19806.asp
Start sidan
http://www.ntf.se/kalmar/default.asp?RecID=19062
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

yngrot

Finns tyvärr skrämmande många hpl på liknande sätt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fikman

Kan nämna att mellan Falun-borlänge på motortrafikleden där det är 110 har dom lagt en vanlig hpl i botten mellan 2 backar, chauffören är tvungen att kliva rakt ut i ytterfilen. Vägen byggdes under början av 20hundratalet.

1896

Citat från: Fikman skrivet 01 mars 2011, 22:59:05 PM
Kan nämna att mellan Falun-borlänge på motortrafikleden där det är 110 har dom lagt en vanlig hpl i botten mellan 2 backar, chauffören är tvungen att kliva rakt ut i ytterfilen. Vägen byggdes under början av 20hundratalet.

Gamla Karlsvik var väl aldrig populär heller, antingen fick man ju stanna innan vägens brantaste uppförsbacke, eller åt det andra hållet bromsa/stanna i vägens brantaste nedförsbacke.  :P

yngrot

Ungefär som på den nya RV 27 utanför Borås vid Aplared  där man skall stanna i en nerförsbacke precis efter 100 skylt och inte ser man nått bakåt heller . åt andra hållet stopp i en uppförsbacke på en 100 väg..  och så pratas det om nollvision ..suck..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2011, 20:50:23 PM
Ungefär som på den nya RV 27 utanför Borås vid Aplared  där man skall stanna i en nerförsbacke precis efter 100 skylt och inte ser man nått bakåt heller . åt andra hållet stopp i en uppförsbacke på en 100 väg..  och så pratas det om nollvision ..suck..

Inte bara livsfarligt, dessutom har man lyckats med att placera den hållplatsen onödigt långt från samhället enligt min mening. Jag blev väldigt förvånad när jag såg planerna innan bygget och ännu mer förvånad när det verkligen blev byggt så också. Hade hållplatsen byggts i det stora Aplaredsmotet istället (ungefär som man gjort i Rångedalamotet och liknande) hade det blivit mer rimligt gångavstånd mellan byn och hållplatsen. Men men, det finns säkert någon anledning som jag bara inte förstår.

Åter till ämnet, några hållplatser längs lv 157 är riktigt bedrövliga historier också. Ta t ex Marbäck. Den blev väl lite bättre för några år sedan iofs, men farlig är den fortfarande. Många som kör väldigt fort där och kurvor och krön ger dålig sikt.

Riksväg 46 har också en del farliga hållplatser även om man gjorde en del åtgärder med att flytta och säkra en del för några år sedan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Vid Aplaredsmotet finns ju en hpl uppe vid macken.. men det tar för lång tid att köra dit. Men hade funkat om hpl låg precis intill RV 27.. 

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 03 mars 2011, 11:54:44 AM
Vid Aplaredsmotet finns ju en hpl uppe vid macken.. men det tar för lång tid att köra dit. Men hade funkat om hpl låg precis intill RV 27.. 

Ja det är så jag menar, alltså nere vid själva av- och påfarterna. Man har gjort precis så vid t ex Rångedalamotet och Dalsjöforsmotet. Det är märkligt egentligen eftersom de nya trafikplatserna på rv 40 är byggda ungefär samtidigt som Aplaredsmotet, ligger i samma kommun, projekterade ungefär samtidigt av gamla Vägverket, osv. Varför det blivit så annorlunda längs rv 27 förstår jag inte.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-