Stombuss satsningen i Örebro hur gick det?

Startat av Anders N, 22 februari 2011, 10:45:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders N

Hej!

Nu har ju de lila bussarna rullat ett tag i Örebro. Hur blev det med resande utvecklingen? Är det någon som har koll?

Christer K

Senast i dagens NA skriver en före detta kollektivplanerare att det har blivit mycket sämre med busstrafiken.

Helt klart är att det går fler turer när inget folk åker som tex. på morgonen. Bussarna går i 20 min trafik tidigare 10 min, nu två olika linjer vilket gör att man inte kommer dit man ska utan får byta buss tre ggr i stället som förut två ggr. Bussar till skolor som alltid förut hade förstärkning har inte det idag. Nu får eleverna komma senare om de inte kommer med första bussen nästa går 20 min senare.

Enda skillanden är att det går lika många bussar hela dagarna i stället för som tidgare högtrafik mellan 6 - 9 och 15 - 19 och lågtrafik övrig tid.
Nu går det samma antal bussar i trafik hela dagen.

Ingen samtrafik för jobbresor på morgonen det var så förut 06.15, 06.30 och 06.45.

Och en annan sak är att det finns inte gas i Örebro för att driva bussarna så den körs hit på lastbil och är visst betydligt dyrare är den som ska vara närproducerad.


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Christer K skrivet 22 februari 2011, 19:51:35 PM
Senast i dagens NA skriver en före detta kollektivplanerare att det har blivit mycket sämre med busstrafiken.

Finns artikeln/insändaren på nätet? Om så ej är fallet, vill du beskriva mer ingående vad som skrivs?

Omnilasse

Citat från: Christer K skrivet 22 februari 2011, 19:51:35 PM
Senast i dagens NA skriver en före detta kollektivplanerare att det har blivit mycket sämre med busstrafiken.

Helt klart är att det går fler turer när inget folk åker som tex. på morgonen. Bussarna går i 20 min trafik tidigare 10 min, nu två olika linjer vilket gör att man inte kommer dit man ska utan får byta buss tre ggr i stället som förut två ggr. Bussar till skolor som alltid förut hade förstärkning har inte det idag. Nu får eleverna komma senare om de inte kommer med första bussen nästa går 20 min senare.

Enda skillanden är att det går lika många bussar hela dagarna i stället för som tidgare högtrafik mellan 6 - 9 och 15 - 19 och lågtrafik övrig tid.
Nu går det samma antal bussar i trafik hela dagen.

Ingen samtrafik för jobbresor på morgonen det var så förut 06.15, 06.30 och 06.45.

Och en annan sak är att det finns inte gas i Örebro för att driva bussarna så den körs hit på lastbil och är visst betydligt dyrare är den som ska vara närproducerad.

/ Christer K
Nu får man väl vara något försiktig när det är uttalanden från en före detta kollektivplanerare - men bilden stämmer med den jag hade redan innan den nya trafiken infördes. Helt enkelt för att turtätheten blir för dålig - särskilt när man kör med sommartidtabell mellan april och oktober och att tidsvinsten med två linjer som inte går igenom hela City - blir för liten (Örebro är en för liten stad för att tidsvinsten mot att få åka runt är för liten). Testade något upplägg själv utan denna krångliga lösning och jag tror det blev något extra omlopp för hela trafiken - med en smart planering. Örebro testade ju den konstiga lösnngen att förvisso låta linjerna gå rakare, men inte den andra grundidéen att minimera antalet linjer för att kunna få en tät trafik längs stråken.   

Eje L

Resandet under 2010 ökade med 1 % (biljettmaskinstatistik). Ökningen är sannolikt större eftersom det nya linjenätet innebär färre byten och därmed färre registreringar i biljettmaskinen.
Eje Larsson

Omnilasse

Citat från: Eje L skrivet 23 februari 2011, 20:52:38 PM
Resandet under 2010 ökade med 1 % (biljettmaskinstatistik). Ökningen är sannolikt större eftersom det nya linjenätet innebär färre byten och därmed färre registreringar i biljettmaskinen.
Eje Larsson
Fast frågan är väl hur mycket färre byten det egentligen har inneburit - det bygger ju på att man väntar på sin buss - inte helt givet när turtätheten som här har varit lite för dålig - och med dagens reseplanerare tar man ju då första bästa alternativ - även om det innebär ett byte. Hursom helst är ju sffrorna rätt alarmerande, med tanke på den förhoppning man hade på det nya linjesystemet och med tanke på den rätt stora ökning man brukar få se vid utökande av trafiken enligt "stomlinjetanken". Samtidigt bör väl påpekas att det varit en lågkonjunktur där väl Närke drabbades rätt hårt - som fortfarande måhända avspeglar sig i statistiken.   

Jonas1968

Citat från: Anders N skrivet 22 februari 2011, 10:45:20 AM
Hej!

Nu har ju de lila bussarna rullat ett tag i Örebro. Hur blev det med resande utvecklingen? Är det någon som har koll?
Det stora problemet som jag upplever är att samtrafikek kvällar och helger har upphört. Vissa linjer (Dom som inte är stomlinjer) går i 60 minuterstrak vissa tider på helgerna och då skall man då byta buss så kan man ha otur och åka på 55 minuters väntetid. Tidigare var det 30 minuterstrafik under vinterturlistan och 40 minuters trafik under sommaren på alla linjer och dessutom samtrafik så att alla bussar möttes vid järntorget så att det bara var att gå rakt över från den ena bussen till den andra. 60 minuterstrafik förekomm inte annat än i nattrafiken och även där så var det samtrafik för smidiga byten.
Det här nya nätet tycker jag personligen funkar hyfsat om man skall till stan men det är en katastrof om man skall åka från ett ytterområde till ett annat med långa väntetider.