Huvudmeny

Lommapaketet

Startat av Svemicke, 17 februari 2011, 23:03:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Denna tråd har brutits ut från http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42674.0
/admin

Hur mycket av dagens Lommapaket körs från Malmö?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Ser för övrigt ut som om 605:an fortfarande lever.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2011, 23:03:07 PM
Hur mycket av dagens Lommapaket körs från Malmö?

Ingen aning, men det står ett antal Soliarisbussar på depån som säkert används för Svedala-trafiken också. Enligt en gammal tråd från i juni förra året (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36041.0) så finns det 12 Solaris i Malmö, 8 i Löddeköpinge och 19 i Lund. Men det har säkert ändrats sedan dess...

Walter

Citat från: Peter L skrivet 18 februari 2011, 11:38:07 AM
Ingen aning, men det står ett antal Soliarisbussar på depån som säkert används för Svedala-trafiken också. Enligt en gammal tråd från i juni förra året (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36041.0) så finns det 12 Solaris i Malmö, 8 i Löddeköpinge och 19 i Lund. Men det har säkert ändrats sedan dess...

Idag finns det fler Solaris, man har i Malmö/ Lund /Trelleborg/Eslöv/Kristianstad fått fler i 61-serien. Men mycket tomkörning är det, man kan varje morgon se ett antal Solaris längs E22 från depån i Malmö till Lund.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Så då körs lite av Lommapaketet från Malmö? men tomkörningar till Lund lät ju lite korkat med tanke på att det finns depå i Lund.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 18 april 2011, 00:42:37 AM
Så då körs lite av Lommapaketet från Malmö? men tomkörningar till Lund lät ju lite korkat med tanke på att det finns depå i Lund.

Man har säkert en hel del körningar på Lommapaketet från Malmö, säkert ganska mycket på linje 133/139, 132, 134 och 138, alltså för de linjerna som kör Malmö-Lomma-Bjärred-Löddeköpinge-Landskrona. Lund kör säkert mycket linje 123, 126, 137 och 139. Löddeköpinge-depån kör väl lite gott och blandat där det passar för att minimera tomkörningarna gissar jag. Linje 122 och 123 passar säkert utmärkt att köra härifrån, med undantag för något omlopp på 123 som startar i Lund.

Fast visst syns det många Solaris på E22 märkta "Ej i trafik", men rimligtvis rullar de inte från Malmö till Lund, men kanske till Löddeköpinge. Å andra sidan roteras de väl med bussarna i Lund så det kanske är anledningen?

Walter

Citat från: Peter L skrivet 18 april 2011, 08:43:31 AM
Man har säkert en hel del körningar på Lommapaketet från Malmö, säkert ganska mycket på linje 133/139, 132, 134 och 138, alltså för de linjerna som kör Malmö-Lomma-Bjärred-Löddeköpinge-Landskrona. Lund kör säkert mycket linje 123, 126, 137 och 139. Löddeköpinge-depån kör väl lite gott och blandat där det passar för att minimera tomkörningarna gissar jag. Linje 122 och 123 passar säkert utmärkt att köra härifrån, med undantag för något omlopp på 123 som startar i Lund.

Fast visst syns det många Solaris på E22 märkta "Ej i trafik", men rimligtvis rullar de inte från Malmö till Lund, men kanske till Löddeköpinge. Å andra sidan roteras de väl med bussarna i Lund så det kanske är anledningen?


Jag tycker ig nu kunna se när man vet att Solaris i 60-serien nästan uteslutande tillhört Lund/Löddeköpinge att de betjänar 123,126,132,133,134,137,138,139. De man ser i Malmö på linje 132,133 etc är nästan uteslutande bussar tillhörande Lund.

Malmö kör ju 141,142 och 165 Trelleborg-Lund. Vet att Lund kör någon tur på den sistnämnda.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 18 april 2011, 11:26:04 AM

Jag tycker ig nu kunna se när man vet att Solaris i 60-serien nästan uteslutande tillhört Lund/Löddeköpinge att de betjänar 123,126,132,133,134,137,138,139. De man ser i Malmö på linje 132,133 etc är nästan uteslutande bussar tillhörande Lund.

Malmö kör ju 141,142 och 165 Trelleborg-Lund. Vet att Lund kör någon tur på den sistnämnda.

Hur har Veolia räknat på detta ekonomiskt? Låter ju rätt dyrt med alla tomkörningar. Dessutom tillkom ju en del tomkörningar för stadstrafiken efter flytten.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Walter skrivet 18 april 2011, 11:26:04 AM

Jag tycker ig nu kunna se när man vet att Solaris i 60-serien nästan uteslutande tillhört Lund/Löddeköpinge att de betjänar 123,126,132,133,134,137,138,139. De man ser i Malmö på linje 132,133 etc är nästan uteslutande bussar tillhörande Lund.

Malmö kör ju 141,142 och 165 Trelleborg-Lund. Vet att Lund kör någon tur på den sistnämnda.

Det låter mycket märkligt att Malmö skulle köra linje 165. Omloppen kördes tidigare av Lund (1) och Trelleborg (2), men det är kanske så att man inte längre har några bussar stationerade i Trelleborg utan tommar från Malmö?

Likaså finns det gott om omlopp på linje 132/133/134 som både börjar och slutar i Malmö. Alternativet är dock att att låta Löddeköpinge köra all denna trafik och alltid tomma in till Malmö på de morgonturer som börjar där. Dock tycker jag mig ha sett Malmö-bussar på dessa linjer också. Men som sagt, man kanske har helt andra lösningar nuförtiden och låter garagen "äga" olika linjer och paket. I Lund tillhör visst förarna olika paket och kör då uteslutande på dessa, förutom en del timanställda som kan köra på flera paket.

Svemicke

Jo, timanställning i bussbranschen ør väl det som ger mest variation? Annars kan man bli dagbeordrad också.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Peter L skrivet 18 april 2011, 12:38:22 PM
Det låter mycket märkligt att Malmö skulle köra linje 165. Omloppen kördes tidigare av Lund (1) och Trelleborg (2), men det är kanske så att man inte längre har några bussar stationerade i Trelleborg utan tommar från Malmö?

Likaså finns det gott om omlopp på linje 132/133/134 som både börjar och slutar i Malmö. Alternativet är dock att att låta Löddeköpinge köra all denna trafik och alltid tomma in till Malmö på de morgonturer som börjar där. Dock tycker jag mig ha sett Malmö-bussar på dessa linjer också. Men som sagt, man kanske har helt andra lösningar nuförtiden och låter garagen "äga" olika linjer och paket. I Lund tillhör visst förarna olika paket och kör då uteslutande på dessa, förutom en del timanställda som kan köra på flera paket.

Jag ska låta det vara osagt om Malmö kör allt på L165, man kan dock se bussar på depån i Malmö märkta 165, men det kan också vara så att det finns vagnar uppställdai Trelleborg som då fungerar som ett satellitgarage till Malmö. Vagnarna som körs på L165 tillhör i varje fall Malmö.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!