En visit vid garaget i Kållered

Startat av Bengt H, 19 februari 2011, 12:45:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Ett snabbt besök vid Kålleredsbussarnas garage någon gång under sommaren 1970 resulterade i några bilder.

Först vagn 5, en Volvo B65508 med Hägglundskaross

Vagn 10, en Volvo B58-60T med kaross från Höglunds i Säffle

Vagn 1, den unika Capitolen med dörrställningen 2-0-0. Hade den mittdörrar i vänsterutförande?

Capitolens förarplats där vi ser Wilsonlådans växelspak och tiill vänster om denna manöverutrustningen till radion

yngrot

Mycket trevligt av dessa har jag kört vagn 10 en trevlig vagn och lättväxlad för att vara manuell. Bakom vagn 10 ser man där jag bodde på den tiden ovanpå kontoret nära till jobbet  ;) Har du fler Kållered får du gärna visa Undrar vilken vagn som står bakom 10 ?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BengaB40

Hej! Härliga bilder av Volvo-pannkakor och Scania-Capitol! Inte minst interiörbilder är ju fascinerande att få ta del av från gångna tider som här ratt, instrument och reglage! Den två-ekrade ratten i Capitolen är väl den sista individuella Scania-versionen, satt också i de de sista BF- och första CF-bussarna innan både Scania och Volvo anammade de vita, gråa och svarta tre-ekrade plastrattarna i slutet av 50-talet. Själv noterade jag aldrig någon SS-Capitol med två-ekrad ratt och Metropolerna hade väl tre-ekrad stålratt?! Det är kul med detaljer! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Mycket trevliga bilder från ett bussföretag som så olyckligt upphörde.
Särskilt kul att se Capitolens förarplats som jag en gång fick nöjet att använda vid en provkörning!

Mvh Gunnar

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 19 februari 2011, 16:03:35 PM
Mycket trevligt av dessa har jag kört vagn 10 en trevlig vagn och lättväxlad för att vara manuell. Bakom vagn 10 ser man där jag bodde på den tiden ovanpå kontoret nära till jobbet  ;) Har du fler Kållered får du gärna visa Undrar vilken vagn som står bakom 10 ?? 

Tyvärr vet jag inte vilken buss som står bakom tian. Jag har fler Kålleredsbilder och jag kommer att visa bilder fråns såväl Kållered som många andra företag.

Tack alla för visad uppskattning.