Folkes buss i Uppsala

Startat av Stefan P, 18 februari 2011, 16:54:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Är någon som kan berätta om ovanstående bussbolag som har funnits i Uppsala?
Har sett någon buss från företaget på Staffans bilder.
Är det någon som mer uppgifter om detta företag och bilder vore jag tacksam?
Svårt att hitta någonting på nätet?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Det hette nog Folkes Bussresor. Körde inte Gamla Upsala Buss åt det företaget?
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Det fanns ett Folkes Buss AB i Uppsala.
De ägde bl.a. CHE 280 Setra S 215 HD från 1980
som de köpte 1992-02-13. Kan ha funnits andra
bussar i bolaget oxå.

Mvh Peter Ö

Muk

Folkes Buss- & Flygresor hade resebyrå på Dragarbrunnsgatan i Uppsala och ett omfattande eget reseprogram. Gick i konkurs några gånger i början av 90-talet. Jag vet inte fördelningen mellan egna och inlejda bussar, men på 80-talet var det många Neoplan som gick med deras märkning.

Mats Karlsson

Citat från: Muk skrivet 20 februari 2011, 12:34:52 PM
Folkes Buss- & Flygresor hade resebyrå på Dragarbrunnsgatan i Uppsala och ett omfattande eget reseprogram. Gick i konkurs några gånger i början av 90-talet. Jag vet inte fördelningen mellan egna och inlejda bussar, men på 80-talet var det många Neoplan som gick med deras märkning.
Jag tror inte att Folkes Buss & Flygresor hade några egna bussar fram till 1992. Jag har i all fall inte hittat några och företaget var heller inte med i BR på sin tid. I telefonkatalogerna stod de aldrig under "Bussföretag", utan endast under "Bussresearrangörer". Inhoppet med egna bussar verkar ha varit endast åren 1992-94 under namnet Folkes Buss AB, om det nu var samma ägare till detta företag som Folkes Buss & Flygresor.

Buss-Hasse

Hösten 1994 stötte jag på en Setra 228 DT i Costa Brava. Helvit med röd/svart text "Folkes bussresor".

AndersJ

Denna bussen, en Setra 228DT PGM570, har varit ägd av Folkes buss, så det kan ha varit den du stötte på 1994. Nu är det vi i Oasrörelsen och Barn-Oas som har den som turnébuss. Vi har försett den med dragkrok så att vi kan ha med släpet och byggt om övervåningen så där finns nu 14 sovplatser.

/Anders
/Anders

Buss-Hasse

Det ser ut att vara den. Tack.
Snygg modell på den tiden, "Setramjuka" former.