Bussminnen1 Stockholm Södertörn

Startat av Stefan P, 17 februari 2011, 18:16:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Jag har läst en bok av Leif Stolt och Rune Alvesäter och har följande funderingar....

Vart det billigare att byta kaross än köpa ny buss?
Det finns en fin bild i boken där man ser automater att handla mat ur från 1964 vid Skanstull.
Läste en rolig sak hade man inte växel så köpte en billjett på bussen så man fick växel och kastade bort bussbiljetten.

Finns garaget kvar i Vendelsö idag?

Vad står TSK bussen skulle ha kommit därifrån?

mvh Stefan P

Peter Rost

Garaget på Vendelsövägen i Vendelsö finns inte kvar. Vet inte vilket år verksamheten där upphörde. Garaget brandhärjades 1941, men togs åter i bruk efter reparation.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 17 februari 2011, 18:16:55 PM
Vart det billigare att byta kaross än köpa ny buss?

Vad står TSK bussen skulle ha kommit därifrån?

Karossbytet antar jag avser BSS 166. Det där var troligen en försäkringsfråga, det kan ha varit så att motparten var vållande, och försäkringsbolaget bekostade en ny kaross. Lite märkligt iofs med tanke på att 166 var ca tolv år gammal vid det laget.

Frågan om TSK-bussen får du precisera, som den är formulerad går den inte att förstå.

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 18 februari 2011, 01:31:12 AM
Garaget på Vendelsövägen i Vendelsö finns inte kvar. Vet inte vilket år verksamheten där upphörde. Garaget brandhärjades 1941, men togs åter i bruk efter reparation.

/Peter

Garaget togs över av Wallenbergs Stockholms Turistbussar när SL tog över BSS 1969 genom Trafik AB Saltsjöfart. Sedan förekom div andra verksamheter där, men garaget revs väl slutligen på 90-talet och ett radhusområde uppfördes.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 februari 2011, 08:35:44 AM
Garaget togs över av Wallenbergs Stockholms Turistbussar när SL tog över BSS 1969 genom Trafik AB Saltsjöfart. Sedan förekom div andra verksamheter där, men garaget revs väl slutligen på 90-talet och ett radhusområde uppfördes.

Någon gång i mitten av 1980-talet flyttade Stockholms Turistbussar till Svenska Neoplans område vid Västberga. Sedan dess tror jag inte det var någon bussverksamhet där men väl bilverkstad. Var det inte någon klubb för gamla amerikanare som höll till där eller förväxlar jag med något annat?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Jag kan hålla med att frågan om TSK ser underlig ut.

Vi tar det så här istället.
I boken finns en tabell med alla bussar som har varit hos BSS från början till SL  tar över, där kan bland annat se chassi kaross årsmodell osv. Till sist kan man se om bussen var övertagen som begagnad från annat företag idet här fallet TSK.

Vilket företag är TSK?

mvh Stefan P

Ersa

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2011, 11:43:14 AM
Trafik AB Stockholm-Kvarnholmen

Ja, den bussen köptes/övertogs av BSS innan SL tog över. Den ska enligt Runar ha använts som "fyllbuss" i Skrubbatrafiken. (Natthärbärge för missbrukare). Detta gjorde att den blev den enda TSK-buss som kom till SL, de övriga såldes direkt när SL tog över TSK.