Bara Extrabussar i Lund idag

Startat av linlars, 17 februari 2011, 11:10:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

linlars

Pga fel i filöverföringen är Lund idag fylld med "Extrabussar". De ordinarie bussarna går dock ej att finna.

Sydsvenskan om saken: http://www.sydsvenskan.se/lund/article1387643/Var-tar-den-stygga-lilla-bussen-vagen.html

Även jag reagerade ungefär som en av kommentarerna på Sydsvenskan när jag såg första bussen:
CitatJag har gått och undrat hela dagen vad sjutton det är för extraevenemang som kräver så mycket extrabussar!

mushkot

Märkte också detta. Min första tanke var dock: Finns verkligen fordon till att köra extrabussar? När den tredje (av tre) bussen med denna skyltning passerade förstod jag vad det var frågan om... ;D

yngrot

Hade väl varit bättre skylta enbart linjenr.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Går det inte att skylta manuellt i C90?

mushkot

Citat från: Cyklisten skrivet 20 februari 2011, 21:18:33 PM
Går det inte att skylta manuellt i C90?
Jepp! Men, som jag förstod det, var inte de rätta destinationsnamnen inlagda. C90 har ju begränsad kapacitet, därför gissar jag att regionbussar endast får de destinationsnamnen för just regionbussar, och tvärtom då för stadsbussar. Dvs, knappar du in samma destinationskod på en regionbuss som på en stadsbuss, får du inte upp samma destinationsnamn. Det som hände var ju att Lunds stadsbussar fick regionbussdestinationer inlagda.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 17 februari 2011, 12:26:38 PM
Hade väl varit bättre skylta enbart linjenr.

Det förutsätter att regionbussarnas destinationsfil innehåller en plats som är helsvart, men som ändå visar linjenumret. Har ingen lagt in denna, så går det inte att bara skylta linjenummer.

linlars

Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2011, 22:03:27 PM
Det förutsätter att regionbussarnas destinationsfil innehåller en plats som är helsvart, men som ändå visar linjenumret. Har ingen lagt in denna, så går det inte att bara skylta linjenummer.

Hade det inte varit praktiskt om busschauffören själv hade kunnat skriva in valfri text?

Naturligtvis tar sådant tid, så det skulle bara användas vid speciella tillfällen.