Norrlandskusten: Synpunkter på körtid i Umeå

Startat av RoggaBoy, 07 februari 2011, 09:28:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 februari 2011, 22:51:15 PM
Första nya bussarna i trafik idag(4/2).
Listan uppdaterad.

Jepp, fick åka med 3044 som förstärkningsbuss på Linje 100 Umeå - Skeå med avgång Umeå 12.15 i fredags.

Så ny att inte ens papperna är borta ännu...

men att denna skall blinka "Stannar" hela tiden var störande, men vad ska den vara till för sedan, hållplatsutrop eftersom den på andra idan har den rätta "Stoppskylten".

Ser fram emot de riktiga bussarna på Linje 100 eftersom 3044 är en godsbussvariant. Tråkigt att man inte satt igång det trådlösa internet (som mobilen hittade men inte kunde koppla upp sig på) samt att eluttagen inte fungerade. Kanske är det den senaste tidens bussproblem som fått dom att sätta in de nya bussarna i förtid.

Sen kan man önska att Veolia/Länstrafiken kunde ta sig en funderare över NUS. Bussen jag åkte avgår Umeå bstn 12.15, ska lämna NUS 12.20 men i verkligheten i fredags kom alla tre dubbeldäckare på Linje 100 iväg 12.40(!).

Krille

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2011, 09:28:43 AM
Sen kan man önska att Veolia/Länstrafiken kunde ta sig en funderare över NUS. Bussen jag åkte avgår Umeå bstn 12.15, ska lämna NUS 12.20 men i verkligheten i fredags kom alla tre dubbeldäckare på Linje 100 iväg 12.40(!).

Ja det kan man verkligen fråga sig! Bara körtiden bstn-NUS är ju nästan 5 minuter!

/K

Ersa

Starttiden är 12:15 från Bstn, men de kom inte iväg förrän 12:40 från NUS? Fattas det inte en hel del fakta här mellan? Som t.ex: När rullade de från Bstn? När ankom de NUS? Om du var på plats på BUS i fredags hade du ju helt enkelt kunnat fråga någon på plats. Jag förstår inte riktigt vad den anmärkningen förväntas leda till här i detta forum.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 18:05:12 PM
Starttiden är 12:15 från Bstn, men de kom inte iväg förrän 12:40 från NUS? Fattas det inte en hel del fakta här mellan? Som t.ex: När rullade de från Bstn? När ankom de NUS? Om du var på plats på BUS i fredags hade du ju helt enkelt kunnat fråga någon på plats. Jag förstår inte riktigt vad den anmärkningen förväntas leda till här i detta forum.

Den startade från Bstn 12.15 enligt tidtabell och ankom 12.20 NUS då den skall avgå, men alla tre kom ibäg 12.40. Den anmärkningen leder så klart ingenstans i detta forum (om nu ingen från Länstrafiken är medlem) för via mail/telefon lyssnar man inte!

Jag var på bussen redan från Umeå bstn för att åka till Skellefteå, vad skulle jag frågat vem om då?

Nä, Ybuss är inget alternativ då länskortet ej gäller där.

Ersa

Sitter man på bussen kan man väl pejla vad som händer? Hur lång tid tog lastningen? Gick alla ombord på 5 min, och sen stod alla fordon stilla i en kvart? Det fattas fortfarande fakta. Hinner på denna kvart inte fråga en förare vad som pågår? Kan man som resenär själv inte ta initiativ till en dialog, och därför väntar alla på att de ska få en monolog tilldelad?

Krille

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 18:05:12 PM

Ehh, vad är det du inte förstår?
Körtiden är satt till 5 minuter på de flesta turer Umeå-Skellefteå och det är såklart för lite, borde väl du med Umeåkännedom veta?

Ersa

Citat från: Krille skrivet 07 februari 2011, 19:00:30 PM
Ehh, vad är det du inte förstår?
Körtiden är satt till 5 minuter på de flesta turer Umeå-Skellefteå och det är såklart för lite, borde väl du med Umeåkännedom veta?

Roggaboy skrev inte ut ankomsttiden till NUS i sitt första inlägg, vilket jag tyckte var en rätt viktig sak att skriva ut i sammanhanget. Enbart en teoretisk starttid från Bstn och den tiden bussen faktiskt rullade från NUS säger ju rätt lite i det hela sammanhanget och förklarar inte alls var förseningen inträffade.
Efter följdfrågor fick vi reda på att bussen ankom NUS 12:20, och då blir följdfrågan vad det var som tog tid på NUS. Var det enkelbiljetter eller tekniskt strul? Denna följdfråga kan dock lösas med lite dialog på plats, men vi som läser detta var ju inte på plats. Det var däremot debattskaparen.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 18:23:01 PM
Sitter man på bussen kan man väl pejla vad som händer? Hur lång tid tog lastningen? Gick alla ombord på 5 min, och sen stod alla fordon stilla i en kvart? Det fattas fortfarande fakta. Hinner på denna kvart inte fråga en förare vad som pågår? Kan man som resenär själv inte ta initiativ till en dialog, och därför väntar alla på att de ska få en monolog tilldelad?

Jo, jag pejlade vad som hände så klart eftersom det tog sån tid och lastningen tog alla dessa 20 minuter helt enkelt förutom en sväng på slutet som föraren kom upp på övre plan för att kolla hur många platser som fanns kvar och man lastade resenärer i alla de tre dubbeldäckare som var skyltade Linje 100, så ingen krånglande biljettmaskin denna gången utan bara vääääldigt många resenärer. Att fråga föraren varför det inte går så snabbt kanske intevore det bästa för de skulle ju inte göra påstigningen nå snabbare direkt.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2011, 22:29:36 PM
Jo, jag pejlade vad som hände så klart eftersom det tog sån tid och lastningen tog alla dessa 20 minuter helt enkelt förutom en sväng på slutet som föraren kom upp på övre plan för att kolla hur många platser som fanns kvar och man lastade resenärer i alla de tre dubbeldäckare som var skyltade Linje 100, så ingen krånglande biljettmaskin denna gången utan bara vääääldigt många resenärer. Att fråga föraren varför det inte går så snabbt kanske intevore det bästa för de skulle ju inte göra påstigningen nå snabbare direkt.

Tänk om du hade skrivit ut allt detta direkt, så slapp man ställa följdfrågor...
Bör man anpassa tidtabellerna efter de fåtal dagar där det finns mängder med resenärer som ska fördelas på tre bussar på samma avgång. Eller är det så varje dag? Ytterligare en sak jag inte riktigt förstår är hur det kan ta 20 minuter att lasta en buss. Är det resenärerna som är långsamma? Är det 60-70% enkelbiljetter även på linje 100 numera, som det varit i stadstrafiken i flera år?

Om man har 55 st resenärer som ska på en buss, och det tar 20 min att få dem ombord... borde varje resenär ha stått i c:a 22 sekunder framme hos föraren i snitt. Det är för lång tid!

RoggaBoy

Av 24 nya bussar skall Skelleftebuss ha 3st, vilka nummer får dom? En av de gamla dubbeldäckarna hos Veolia skall tydligen ha sålts till dansbandet Arvingarna.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 22:53:11 PM
Tänk om du hade skrivit ut allt detta direkt, så slapp man ställa följdfrågor...
Bör man anpassa tidtabellerna efter de fåtal dagar där det finns mängder med resenärer som ska fördelas på tre bussar på samma avgång. Eller är det så varje dag? Ytterligare en sak jag inte riktigt förstår är hur det kan ta 20 minuter att lasta en buss. Är det resenärerna som är långsamma? Är det 60-70% enkelbiljetter även på linje 100 numera, som det varit i stadstrafiken i flera år?

Om man har 55 st resenärer som ska på en buss, och det tar 20 min att få dem ombord... borde varje resenär ha stått i c:a 22 sekunder framme hos föraren i snitt. Det är för lång tid!

Som slut på detta i denna tråd så kommer detta svar. Det är tydligen så varje dag till samma tur så om en buss hade startat på NUS istället skulle nog göra det lite bättre och det är tyvärr som på lokalbussarna mestadels kontanter på bussen. Jag tycker med de är för lång tid men Länstrafiken tänker inget göra!

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 februari 2011, 23:38:37 PM
Ursäkta men....

Har överhuvudtaget denna debatt om Länstrafiken i V-bottens oförmåga ;) i denna tråd att göra?

Varför inte skapa en ny tråd i frågan i rätt forumdel eller kanske skriva direkt till den det berör.

Därför att Veolia kör trafiken på uppdrag av böand annat Länstrafiken V-botten. Att kontakta Länstrafiken är så klart gjort utan ett svar alls, utan lastning på NUS på 20 minuter är helt okej för dom så att alla bussbyten efter vägen spricker direkt!

Hann idag med mjölkpallsturen så man inte riskerar att missa bussen i Skeå och vänta 75minuter på nästa.