Turingevägen

Startat av Mr G, 16 februari 2011, 22:56:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Hållplatstavla 3049 (eller är det hållplats 3049?)

74305

74321

74340

Här har jag stannat till i Örby ett tag vid hpl Turingevägen. Inte omöjligt vid samma tillfälle som jag tog bilderna i inlägget "4 bubblor", i så fall troligtvis i maj 1972 enligt spekulationerna i det inlägget. Och kanske ger det anledningen till att jag tog en bild på hållplatstavlan här. Stämmer tidpunkten är linje 745:s nedläggning nära förestående.
吉先生

IngemarJ

Hej!

Antingen är det där man skall köpa lotter eller också låta bli fullständigt antar jag? :D

Funderar

Ingemar

Max W

Citat från: Mr G skrivet 16 februari 2011, 22:56:20 PM

Hållplatstavla 3049 (eller är det hållplats 3049?)
Lägg märke till att hållplatsnamnet på topptavlan är en svart tejpremsa med vit text. Man använde detta system i början som en "akut åtgärd" att klistra på äldre tavlor.Nybeställda tavlor efter samma datum (vilket datum minns jag ej) fick ju "namnområdet" tillverkat av samma material som hela "textlägget".
Förr fanns ingen uppgift om hållplatsens namn på tavlan. Det sades att en politiker i Stockholms stadsfullmäktige motionerade om att information om hållplatsnamn "snarast borde införas" och att denna motion föranleddes av att berörd politiker vid ett tillfälle åkt till helt fel hållplats.

När det sedan gäller tavelnummer eller hållplatsnummer 3049 så var det från början så att alla tavlor hade separata nummer (på SS-tiden). När sedan vissa hållplatser krävde två tavor blev det problem, så man bestämde att hpl-stolpen (eller hpl-läget) fick numret som sedan styrde allting. Om två tavlor krävdes efter detta blev det 3049A resp. 3049B. I Söderort hade man nummer på 3000-talet. I innerstan på Stadshagsplan var SL:s lägsta nr, nämligen 1 (senare 10001 när man 1976 införde 5-siffriga hållplatsnummer.
/Max

Gunnar D

Örbybilderna väcker minnen! Hörnhuset kallades väl för "Leipzig" om jag minns rätt (eller nån annan tysk stad).
Löven indikerar maj månad för mig.

/Gunnar

Cath

De där fotona var roliga att se! Jag bor nämligen precis just där. Du råkar inte ha flera?

Det stora huset i korsningen Gamla Huddingevägen/Turingevägen kallas för just Leipzig-huset. Jag vet dock inte varför det kallas just så.

Björn Forslund

Kvarteret kanske heter "Leipzig"?

Cath

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 mars 2011, 20:27:06 PM
Kvarteret kanske heter "Leipzig"?

Nej, häromkring har kvarteren namn efter fordon och delar av fordon. Ett kvarter heter faktiskt Omnibusen!  ;D

Mr G

Det här måste förstås utredas, så jag gräver fram en bok ur bokhyllan, Hans Harlén, Stockholm från A till Ö - Söderort. Och där finns svaren även denna gång.

LEIPZIG, #Örby. Kvarter ca 1913-32, omfattande Ö delen av kvarteret Hastighetsmätaren. Hörnhuset, Gla Huddingev 463/Turingev 46 kallas fortfarande Leipzighuset.

LEIPZIGTORGET, Örby. Före 1932 namn på den öppna platsen vid Gla Huddingev/Turingev (efter dåv kvartersnamnet)

HASTIGHETSMÄTAREN, # Örby, Vant fs. Gla Huddingev 463-469/Turingev 46-124/Aspöv 110-114/Gla Magelungsv 14. Radhus/ett hyreshus. 155 inv/40 villatomt. Hette tidigare kv Breitenfelt och Leipzig, vilket senare namn fortfarande används om hörnhuset Gla Huddingev/Turingev
吉先生

Cath

Tack för det!! Som jag (och mina grannar) har undrat varför det kallas för Leipzig-huset!