Norrbackas H16

Startat av Mr H, 16 februari 2011, 21:39:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

För en tid sedan diskuterade vi Norrbackas f.d SS H16 och dess färgsättning bl.a att den varit grön en tid. Här är en länk till en bild på bussen grön på Strandvägskajen ur Spårvägsmuseets arkiv.
Mr H

http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-4027.jpg

Gunnar D

Fantastiskt att du hittade den bilden!
Detta arkiv är det inte alltid så lätt att hitta i.

/Gunnar

BengaB40

Hej! En historisk bild med stänk av vemod! Waxholmsbolagets sista nybygge i gammal skärgårdsbåts-stil, S/S SALTSJÖN från 1925, och SS:s sista busstyp med tvåmans-betjäning, H16! Nästa generation blev ju för Waxholmsbolagets del sjöbussarna med vrålande Chryslermotorer och för SS.s del de vrålande Metropolerna och Capitolerna med enmansbetjäning! Tiderna förändrades och vi med dem! OK, Höghusen var väl inte så tystgående heller, men nog gick påstigningarna snabbare i dem än i efterföljarna! Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2011, 11:22:32 AM
Fantastiskt att du hittade den bilden!
Detta arkiv är det inte alltid så lätt att hitta i.

/Gunnar

Mest tur! Håller med dig om att arkivet
är hopplöst att hitta något i.

Mr H

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 17 februari 2011, 14:22:06 PM
Hej! En historisk bild med stänk av vemod! Waxholmsbolagets sista nybygge i gammal skärgårdsbåts-stil, S/S SALTSJÖN från 1925, och SS:s sista busstyp med tvåmans-betjäning, H16! Nästa generation blev ju för Waxholmsbolagets del sjöbussarna med vrålande Chryslermotorer och för SS.s del de vrålande Metropolerna och Capitolerna med enmansbetjäning! Tiderna förändrades och vi med dem! OK, Höghusen var väl inte så tystgående heller, men nog gick påstigningarna snabbare i dem än i efterföljarna! Hälsn. BengaB40

Visst gick hpluppehållen betydligt snabbare med H15/F3 än enmans! Minns Kungsgatan bara!
Men F4 och H20/H22 kom efter H16!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Tack Gunnar för korrigeringen! Gick bara efter mitt eget minne, och där fanns inte H20/22 med konduktör, upplevde nog aldrig den varianten! Intressant att få reda på att trådbussen F4 var det sista Höghuset också! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 18 februari 2011, 12:55:43 PM
Hej! Tack Gunnar för korrigeringen! Gick bara efter mitt eget minne, och där fanns inte H20/22 med konduktör, upplevde nog aldrig den varianten! Intressant att få reda på att trådbussen F4 var det sista Höghuset också! Hälsn. BengaB40

F4 kallades för Radhuset!

Mr G

Citat från: BengaB40 skrivet 17 februari 2011, 14:22:06 PM
för SS.s del de vrålande Metropolerna och Capitolerna med enmansbetjäning! Tiderna förändrades och vi med dem! OK, Höghusen var väl inte så tystgående heller, men nog gick påstigningarna snabbare i dem än i efterföljarna! Hälsn. BengaB40

Var det någon buss som vrålade var det väl just H15 säger mitt minne. Dessutom ett härligt vrål, som jag inte hade något emot att höra. Från där jag bodde var det lätt att höra när det gick H15 på 65:an, capitolerna smög ju fram i jämförelse. Inte konstigt heller, eftersom automatlådan växlade upp ganska snart.
吉先生

BengaB40

Hej! Tack Björn för denna korrigering! AlfaRomeo-bussarna glömde jag helt bort i sammanhanget och inser att jag inte är särskilt hemma i SS/SL-beteckningar! Mr.G kom in på ämnet vrål, där är vi överens, gillade också H15/16-vrålen och håller med om att Metropolerna och Capitolerna var tystgående utom vid själva starten! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

...och vilken skillnad mellan H15- och Metropolförarna!

H15-förarna verkade som grovarbetare med handskar och de fick väl akta tummarna när ratten återgick till normalläge efter fullt hjulutslag! Därtill motorvrål och hel- och halvfartsläge med växelspaken. Men fort gick det!
Metropolförarna verkade mer köra radiobil med lågt, dovt motorljud från långt därbak! Att styra gick med pekfingret!
Men man hade aktning för båda kategorierna!

Mvh Gunnar