OmniLink nr 6 och 7 i Umeå

Startat av Ersa, 20 september 2007, 21:17:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu finns dessa SL-röda "Sundsvallare" på plats i Umeå:
2768, SOK634, Scania OmniLink
2769, SOK655, Scania OmniLink
2770, SOK622, Scania OmniLink
2771, SOK628, Scania OmniLink

De ska städas, tvättas, rengöras och få C90 och biljettmaskin. Frågan är om Länstrafiken (eller någon annan) vill betala ännu en omlackering för dessa. Med reservation för suddiga bilder då ljuset inte var min bästa vän i garaget, och stativ brukar jag inte ha med mig på jobbet...  ;)

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 20 september 2007, 21:17:40 PM
Nu finns dessa SL-röda "Sundsvallare" på plats i Umeå:
2768, SOK634, Scania OmniLink
2769, SOK655, Scania OmniLink
2770, SOK622, Scania OmniLink
2771, SOK628, Scania OmniLink

De ska städas, tvättas, rengöras och få C90 och biljettmaskin. Frågan är om Länstrafiken (eller någon annan) vill betala ännu en omlackering för dessa. Med reservation för suddiga bilder då ljuset inte var min bästa vän i garaget, och stativ brukar jag inte ha med mig på jobbet...  ;)

Kul att höra om era gamla nyförvärv. Är det inte entreprnörens uppgift att hålla med korrekt målade bussar eller är trafiken utökad. Om dom ska ersätta äldre bussar så kan man ju tycka att det är Veolias uppgift att lacka om. Vid en gtrafikutökning lär ju kostnaden få tas av huvudmannen. Vet att avtalet är uppsagt men dessa saker lär ju regleras i avtalet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 21 september 2007, 07:22:29 AM
Kul att höra om era gamla nyförvärv. Är det inte entreprnörens uppgift att hålla med korrekt målade bussar eller är trafiken utökad. Om dom ska ersätta äldre bussar så kan man ju tycka att det är Veolias uppgift att lacka om. Vid en trafikutökning lär ju kostnaden få tas av huvudmannen. Vet att avtalet är uppsagt men dessa saker lär ju regleras i avtalet.

Trafiken är inte utökad jämfört med förra året, men då Veolia enligt avtalet gjort sig av med en hel del normalgolvade kortvagnar behövs det nu ersättare inför vintertidtabellen. Dock sades ju dagens avtal upp i förtid efter de gamla sålts men innan SL-vagnarna kommit, och med tanke på att dagens avtal numera bara räcker till nästa sommar antar jag att Länstrafiken inte betalar omlackering av AC-lösa fordon som kanske ändå flyttar från stan sommaren 2008, oavsett om Veolia vinner nästa upphandling. Det var tydligen Länstrafiken som betalade omlackeringen av alla andra vagnar i blått, men numera lär man vara hårdare på att bussarna ska uppfylla kraven innan man lackar om dem. Dessutom kräver passagerarna knappast någon blå lack på vagnarna. Då Umeå fortfarande har kvar en hel del grå/röda och grå/gula vagnar som rycker in här och var tittar man på skylten och struntar i färgerna på bussen.

Men det är inte förrän i trafikstarten juni 2008 som vi med säkerhet vet vilka bussar som med säkerhet får stanna och arbeta i Umeå stad under nästa period. Om Ö-vik har släppt på sitt Etanolkrav kan dessa fyra röda, inklusive Pitevagnarna 2774/2787 mycket väl hamna i Ö-vik juni nästa år. Tills dess kan vi bara spekulera och gissa.

Walter

Tack för en uttömmande redogörelse!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Man får väl önska lycka till för vagnarna är i alla fall OK bara de blir tillfixade. Det som behövs mest är nog annars bara en grundlig invändig tvätt och städning för det tror jag skedde senast när de rullade i Sundsvall.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

Fina bussar.
Hur bra är såna här depågarage?
det är ju taskigt om en buss tar eld där inne och garaget är fyllt med bussar.
Det skulle bli kaos eller har jag fel?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 21 september 2007, 14:05:52 PM
Man får väl önska lycka till för vagnarna är i alla fall OK bara de blir tillfixade. Det som behövs mest är nog annars bara en grundlig invändig tvätt och städning för det tror jag skedde senast när de rullade i Sundsvall.  :D  ;)

Ja... det låter ungefär likt vad de inte alltför glada garagepersonalen i Umeå sa...
Veolia Råsta sparar in på städning, så Veolia Umeå och Ö-vik får kosta på det man sparade in i Råsta...  :-\

Ersa

Citat från: Johan H skrivet 21 september 2007, 15:22:14 PM
Hur bra är såna här depågarage?
det är ju taskigt om en buss tar eld där inne och garaget är fyllt med bussar.
Det skulle bli kaos eller har jag fel?

Ingen fara. Sprinkelsystemet är väl utbyggt, och garaget lär vara helt godkänt för förvaring av etanolvagnar.

F.Å

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 11:04:09 AM
S.k kollonuppställning var ju väldigt vanligt förr, GDG hade tex stor förkärlek för detta, ett av sista stora kollongaragen som byggdes lär ha varit dåvarande Jämtlandsbuss anläggning i Odenskog, som idag mest används till annat än bussgarage, bussarna står mestadels utomhus.
Söderhallen i Stockholm är ett exempel och gamla JKT:s garage i Jönköping förutom GDG:s i Sandviken, Karlstad mfl.
Nackdelen är att det behövs en mer avancerad logistik för att kollonuppställning ska fungera.

//Lars

Även i Råsta hade vi ju en uppställningshall som fungerade på samma sätt. Upplevde själv en av nackdelarna när jag skulle ta ut H22 6446(exempel på H22 för ej littera-kunniga) som stod mellan två andra varav den framför vägrade dra på växlarna. Så det blev till att byta ner sig till H29 4189(exempel på H29) utomhus istället.

Walter

Även ML hade ju dessa typer av hallar. Och en av dem finns kvar dock är den bara halvfylld med flygbussar och vissa skolbussar och regionbussar. Även en del museibussar står i den halen som även innehåller tvätt och verkstad.

Den äldrehallen som jag tror från början bygdes för spårvagnar revs strax efter Connex tog över ML och där är nu skolgård/bussuppställning med gastankning

Greger Larsson

Hej!

Garaget i Umeå byggdes för snedparkering("fiskbensmönster") men omändrades delvis till kolonnparkering i början av 80-talet vid ledbussarnas införande. Även Postens Holmsundsbussar började då att kolonnparkeras. Linjebuss använde sig av snedparkeringen så länge som man fanns kvar i garaget även om de längsta bussarna mot slutet fick parkeras utomhus. Hur det är idag vet jag inte men jag antar att hela garaget ändrades till kolonnparkering när Polarbuss blev ensamma kvar som hyresgäster.

/GL

Nico

Kvarne borde väl ha koll på det, men SL-garaget i Söderorts trafikområde (Nyboda) håller sig väl med kolonnparkering fortfarande? Vill minnas att man oftast verkade ha det äldsta under tak. Däremot undrar jag vad som numera gäller på Hornsberg och i Bromma?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 september 2007, 22:42:46 PM
Garaget i Umeå byggdes för snedparkering("fiskbensmönster") men omändrades delvis till kolonnparkering i början av 80-talet vid ledbussarnas införande. Även Postens Holmsundsbussar började då att kolonnparkeras. Linjebuss använde sig av snedparkeringen så länge som man fanns kvar i garaget även om de längsta bussarna mot slutet fick parkeras utomhus. Hur det är idag vet jag inte men jag antar att hela garaget ändrades till kolonnparkering när Polarbuss blev ensamma kvar som hyresgäster.

Ur Ultras "arkiv" (dvs en dammig pärm i fikarummet)

Det ser likadant ut idag, förrutom att en däcksverkstad byggts på häften av Linjebuss platser längst ner till höger. Den är avskärmad och har två egna garageportar. Dock finns bara två skötselramper idag, nr 6 och 8.
På ramperna 1-5 samt 7 finns alla ledvagnar samt många kortvagnar. På snedramperna finns flygbussar, vissa kortvagnar för stadstrafik, Veolias Kustbussar, Veolias samlade avlösnings-, personaltransport- service och TL-bilar, samt 3-4 lastbilar på uthyrda platser.

Bilderna på de båda röda är tagna på ramp 2-3 om ni vill jämföra.

Brollan

Citat från: Walter skrivet 22 september 2007, 22:29:11 PM
Även ML hade ju dessa typer av hallar. Och en av dem finns kvar dock är den bara halvfylld med flygbussar och vissa skolbussar och regionbussar. Även en del museibussar står i den halen som även innehåller tvätt och verkstad.

Den äldrehallen som jag tror från början bygdes för spårvagnar revs strax efter Connex tog över ML och där är nu skolgård/bussuppställning med gastankning

Även i Göteborg finns garage med kolonnuppställning, nämligen i Majorna.
På Kville har de även där praktiserat denna uppställning, men där hyrde kommunen ut garaget till Räddningstjänsten som förråd och då fick bussarna stå ute i kylan, sedan blev det naturligt när gasbussarna kom att de inte får stå inomhus.