Ombyggnad vänster till högertrafik

Startat av SJ Buss, 14 februari 2011, 20:34:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SJ Buss

Någon som har lite info, ev. bilder på SJ´s Volvo "pannkakor" som byggdes om av Hägglunds från vänster till högertarfik? Jag åkte med min far från Västerås till Ö-vik och tillbaka då han bytte en icke ombyggd mot en ombyggd (sportlovet 1965). Jag är inte säker på inv.nr. tror att vi hade 3501 till Ö-vik och 4021 (3499 före ombyggnad) tillbaka. Någonstans i mina gömmor har jag en dia-bild tagen på en P-plats norr om Sundsvall men kan inte hitta den.

Bengt H

Citat från: SJ Buss skrivet 14 februari 2011, 20:34:37 PM
Någon som har lite info, ev. bilder på SJ´s Volvo "pannkakor" som byggdes om av Hägglunds från vänster till högertarfik? Jag åkte med min far från Västerås till Ö-vik och tillbaka då han bytte en icke ombyggd mot en ombyggd (sportlovet 1965). Jag är inte säker på inv.nr. tror att vi hade 3501 till Ö-vik och 4021 (3499 före ombyggnad) tillbaka. Någonstans i mina gömmor har jag en dia-bild tagen på en P-plats norr om Sundsvall men kan inte hitta den.

Minsann, fann jag inte en bild på 4021. Skövde den 30 maj 1973

Mr H

Inte vet jag vem som byggde om den här, om den ens kan kallas ombyggd!
På bilden står den på Överskottsbolaget i Solna till försäljning efter att den sista tiden
på SJ tjänstgjort som tjänstefordon åt Elektrosektionen. Det gamla inventarienumret ser
ut att sluta på x193. (Motsvarar SL typ H83 f.d SJ som i högertrafik gick som plattbussar på Arlanda. Blåmålade.)

Mr H

Björn Forslund

Den är ombyggd med en smal skjutdörr bakom förarplatsen. Samma ombyggnad som "plattvagnarna" på Arlanda fick, fast de hade kvar sina vänsterdörrar.

Walter

Någon som kan tyda regnr? Kan inte hitta någon som slutar på xxA055 i SBH?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

SJ Buss

Tack Bengt! Det var kul att se 4021 igen. Jag måste göra ett nytt försök och leta efter bilden.

lycbr

En bild i repris då.. Här en bild på 4011 inifrån där man ser förberedelsen till vänsterstyrning där man förberett rattstången på vänster sida.

Bengt H

Fantastiskt trevligt att se en invändig bild av dessa bussar. Trots att jag hade förmånen att få köra dem några gånger, tror jag inte att jag tog någon sådan bild. Jag vill minnas att en del reglage, bland annat spakarna för dörrmanövreringen fanns i en mittkonsoll som skulle vara åtkomlig från båda sidor.