VK: Inga bussar för bebisar

Startat av RoggaBoy, 13 februari 2011, 22:05:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

De trepunktsbälten som sitter i våra solarisar är i låggolvsdelen justerbara så barn kan använda dem.

Ersa

Märklig bild ovanför artikeln. Bär de runt sina 8-9 månader gamla barn i famnen när de går på stan och gör ärenden? Äger de inga barnvagnar? Det finns ju gott om barnvagnar där själva sittdelen som barnet sitter i kan tas lös och användas som barnstol. Denna del brukar vara konstruerad så att det går att spänna fast den på ett säte med trepunktsbälte. Underdelen med hjul och styre fäller man ihop och lägger in i bussens bagageutrymme under golvet.

Just detta som artikeln handlar om har jag aldrig haft några problem med på de orter jag kört buss i de senaste 9½ åren. Men att ett av ytterst få undantag nu dyker upp i den första orten som nämns i artikeln gör inte mig direkt förvånad...

DaViD^^

det är inte helt enkelt att ens montera en stol i en buss
testade på en av våra Setror en 00:a
och det var inte lätt problemet är inte bälten osv utan att det är för trångt
så det hjälper inte om man har en stol för den får endå inte plats eftersom sätena i regel sitter för nära varandra

i setran är det endå bra åkomfort jämfört med skrotet dom kör på viking tex

nu kände jag mamman som skulle åka så jag hade möjlighet att välja säte innan någon passagerare klivit på
derför lyckades jag efter en del pusslande hitta en stol bakom toan som hade lite mer plats över

men det tog säkert 1timme att få fast stolen på ett vättigt sätt
så hela upplägget att ha en barnstol i vanlig busstrafik är helt omöjlig

att det fungerar bättre för oss som bara kör beställningstrafik är mest att man har tid att planera lite innan
men ska man åka buss får man helt enkelt släpa med sig en stol eller avstå svårare är det ej

Ersa

Visst vore det smidigt om alla bussar hade två st bilbarnstolar med sig hela tiden. Flera beställningsbussföretag brukar ha ett flertal bilbarnstolar redo, men de har ju lättare att planera. Där måste ju beställaren/kunden meddela att de vill ha med ett visst antal bilbarnstolar. Även taxi har här lättare att planera sånt. Men detta blir lite svårare i linjetrafik.

Och finns det någon modell av bilbarnstol som räcker för barn i alla åldrar? Jag har för mig att det krävs 2-3 st olika stolar genom åren olika beroende på barnets längd. Ska varje buss då ha med sig sex st stolar av tre olika modeller? Och vad gör man när tre st lika gamla barn ska åka med, och det bara finns två stolar som passar dem? Var kan man dra gränsen utan att det blir en liknande artikel i lokalpressen om det onda bussföretagen som diskriminerar folk (trots att de följer alla ingångna avtal till punkt och pricka)?

Visst skulle man kunna införa ett system där man som resenär ringer bussföretaget och ställer önskemål om att en viss tur ska ha med sig specialutrustning (i detta fall två st bilbarnstolar på t.ex 14:30-turen), men det fungerar ju inte på alla håll i landet. I trakterna som artikeln handlar om vill man ju redan idag inte ens köpa ett busskort, då bara det är att tvingas att planera sin framtida reda för mycket. Oplanerade spontanresor med enkelbiljetter föredras helt klart.

Danne B.

Olle

Ja, det ska finnas plats för massor av barnvagnar, rollatorer och rullstolar, och sedan några barnstolar, sen får det knappt rum något mer ;)