Büssing till badet

Startat av Mr G, 13 februari 2011, 21:10:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Tror att denna bild är tagen vid Älvsjöbadet, men säker är jag inte. Ser ut som om det står 143 och 745 på hållplatstavlan, och funderar på hur många gemensamma hållplatser de linjerna kan ha haft. Jag tror att 143:an på den här tiden gick mellan Telefonplan och Högdalen, via Älvsjö - Hagsätra. Området runt Älvsjö station var helt dominerat av Leyland några år i slutet på 60-talet, men så dök denna främmande fågel upp när 143:an inrättades.
吉先生

Bussföraren

Vilken väg gick 143:an då? Huddingevägen direkt?
I mer modern tid gick den ju via Konsumentvägen etc i riktning mot Hagsätra och bilden ser ju ut att vara tagen på viadukten över just Konsumentvägen, en plats där 143:an inte passerade på Huddingevägen senare utan gick igenom vägporten ist

Peter Rost

Hållplatsen, Konsumentvägen för av/påstigning var belägen på Huddingevägen, om jag minns rätt.

/Peter

Mr G

Jag kommer inte ihåg linjesträckningarna exakt, men gissar att linjerna endast hade en hållplatstavla gemensam. Älvsjöbadet södergående, kanske hette den just Konsumentvägen på SL-språk. Norrgående bör inte ha varit gemensam. En gissning som sagt.
吉先生

Peter Rost

Med 143:an riktning mot Telefonplan fanns ingen hållplats Konsumentvägen, däremot Älvsjödet. Därefter Älvsjö Station.

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 13 februari 2011, 23:51:58 PM
Med 143:an riktning mot Telefonplan fanns ingen hållplats Konsumentvägen, däremot Älvsjödet. Därefter Älvsjö Station.

/Peter

Så torde det vara. Hpl Konsumentvägen på Huddingev angjordes av linje 143 och 745 söderut men endast av 745 norrut. Hpl Älvsjöbadet på "lokalgata" endast för 143 i båda riktningar. Min tolkning av SL-karta.

Kreativ bildvinkel!

Mvh Gunnar