Fem dagar Estland, del 1

Startat av L-G Lassander, 13 februari 2011, 12:28:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Första veckan i februari spenderade jag i Estland. Vill ni se bilder?? Gör inget, jag visar dem ändå...

Börjar med Viking XPRS' avgång från Helsingfors klockan 20, övernattning ombord, landstigning klockan 7 och snabb promenad genom stan till fjärrbussterminalen, var jag fann en skinande by buss.
Eurolines trafiken från Estland har under de senaste åren gjorts om. Ifjol böt det operativa företaget MootorReisi namn till Lux Express Estonia AS. Man har numera två kategorier. Den dyrare och bekvämare heter LUX Express, och körs med nya Irizar PB. Bussarna har gratis lästidningar, kaffe, internet och eluttag för varje sittplats. Några bussar har sittplatser 1+2 och några har businesslounge i bakre delen.
Den billigare, lägre utrustade och aningen långsammare heter Simple Express, och till den trafiken hade man nu fått en sprillans ny Scania Irizar Century.

Två timmar öster om Tallin finns Kohtla-Järve, en förstad till Jõhvi. Till Jõhvi räcker det cirka 10-15 minuter med buss. I Jõhvi körs lokaltrafiken av Järve Bussipark och Ekspress Auto L, som hade trafiksatt en Scania MaxCi (SOT Trafikk 140, RH60861) på linje 7.

Landets största expressbusstrafikant, AS Sebe, kör många landsbyggdslinjer från Jõhvi. Flera gamla DABar används till detta, bland andra 745MFZ (Arriva 2419, NX93069).

Går man i skola i Jõhvi får man åka Säffle hem. Ekspress Auto L kör med fd Schøyens Bilcentraler 588, AA49454.

Lite längre österut hittar man småstaden Sillamäe, var Ekspress Auto L kör en linje med gamla Göteborgs Spårvägar 260, SJO601.

Vid Ryska gränsen ligger Narva. Där finns fortfarande väldigt många gamla fornnordiska bussar. Bland dessa en led-Säffle som har tydliga spår av att ha gått i trafik i Stockholm.

Eller en Dab från Busslink AB 3139, JAB331.

Resan fortsätter nu mot sydväst, och vi hamnar i en liten ort vid namn Jõgeva. Här kunde man beskåda gamla Connex Sverige AB 0544, OPE061, som nu går i trafik för ATKO Liinid.

Samt Busslink 6585, JCE419, även den nu hos ATKO Liinid.

Broder Trucker

Se där, gamla 3139. En gammal örebroare, gick den hela sin tid där?

Mats Karlsson

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 februari 2011, 12:44:06 PM
Se där, gamla 3139. En gammal örebroare, gick den hela sin tid där?
Ungefär 1997-99 fanns den hos dåvarande Näckrosbus i Kristinehamn för tätortstrafiken där. Jag kommer inte ihåg om den återgick till Örebro eller om den försvann åt annat håll inom det nya Busslink.