Brister i Motala trafikens utbildning av chaufförer

Startat av mil, 12 februari 2011, 19:37:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mil

Min sambos dotter som är barn åker på resekassa kortet till skolan och får byta buss. Hon är osäker och  ber chauffören om hjälp och hon säger klart och tydligt att hon bytt buss då hon kommit till torget i Motala men vid kontroll på hennes kort för förra veckan har chauffören på bussen hon bytt till tagit och registrerat en ny resa vilket fått till följd att hon som är 11 år fått betala 20 kronor enkel resa. Vid kontakt med Östgötatrafiken så kan de återbetala summan om vi åker in till Linköping vilket gör att vi får betala för att deras entreprenörers chaufförer inte gör rätt. De kan ju se att dottern för 10 minuter innan hon går på bussen har löst en biljett men ändå så får hon betala på nytt. Detta beteende är bedrägligt och verkar som om det är satt i system. Vore trevligt att veta om det är samma chaufför som gjort detta.

Christer K

Citat från: mil skrivet 12 februari 2011, 19:37:21 PM
Min sambos dotter som är barn åker på resekassa kortet till skolan och får byta buss. Hon är osäker och  ber chauffören om hjälp och hon säger klart och tydligt att hon bytt buss då hon kommit till torget i Motala men vid kontroll på hennes kort för förra veckan har chauffören på bussen hon bytt till tagit och registrerat en ny resa vilket fått till följd att hon som är 11 år fått betala 20 kronor enkel resa. Vid kontakt med Östgötatrafiken så kan de återbetala summan om vi åker in till Linköping vilket gör att vi får betala för att deras entreprenörers chaufförer inte gör rätt. De kan ju se att dottern för 10 minuter innan hon går på bussen har löst en biljett men ändå så får hon betala på nytt. Detta beteende är bedrägligt och verkar som om det är satt i system. Vore trevligt att veta om det är samma chaufför som gjort detta.
Det normala är att det är inprogrammerat i bussens biljettmaskin och om tiden har gått över bytes tid. Så dras en ny resa, inom Länstrafiken Örebro har de så att man måste sätta i kortet vid varje byte och man har tre timmar på sig att åka innan man drar en ny resa.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

mil

Citat från: Christer K skrivet 12 februari 2011, 19:54:41 PM
Det normala är att det är inprogrammerat i bussens biljettmaskin och om tiden har gått över bytes tid. Så dras en ny resa, inom Länstrafiken Örebro har de så att man måste sätta i kortet vid varje byte och man har tre timmar på sig att åka innan man drar en ny resa.
/ Christer K

JO så skall det vara men detta är ju kontaktlösa kort om man säger så. I alla fall så är detta inte tillfredställande om chaufförer lurar barn på detta viset

Peppen

Utan att veta så tror jag det beror på bristande dialog mellan resande och chaufför.
Har man väl betalat en resa så ska man om man byter buss inom en timme bara registrera kortet i läsaren, man behöver alltså inte kontakta chauffören över huvudtaget. Enda gången man behöver göra det är om man betalat för stadstrafiken och sedan ska fortsätta en resa utanför den zonen, då dras den zonen man redan betalat för bort på den nya resan.

mil

Citat från: Tommy P skrivet 12 februari 2011, 20:01:00 PM
Utan att veta så tror jag det beror på bristande dialog mellan resande och chaufför.
Har man väl betalat en resa så ska man om man byter buss inom en timme bara registrera kortet i läsaren, man behöver alltså inte kontakta chauffören över huvudtaget. Enda gången man behöver göra det är om man betalat för stadstrafiken och sedan ska fortsätta en resa utanför den zonen, då dras den zonen man redan betalat för bort på den nya resan.

Som jag skrev ovan hon är osäker och talar med chauffören och säger till honom att hon bytt buss men ändå får betala ny resa trots endast 10 minuter gått sedan hon köpt resan

Peppen

Citat från: mil skrivet 12 februari 2011, 20:09:10 PM
Som jag skrev ovan hon är osäker och talar med chauffören och säger till honom att hon bytt buss men ändå får betala ny resa trots endast 10 minuter gått sedan hon köpt resan
OK, då är det något som gått väldigt fel. Har hon redan betalat för en resa i samma zon så ska det vara helt omöjligt för chauffören att ta betalt igen innan övergångstiden gått ut.

mil

Citat från: Tommy P skrivet 12 februari 2011, 20:17:52 PM
OK, då är det något som gått väldigt fel. Har hon redan betalat för en resa i samma zon så ska det vara helt omöjligt för chauffören att ta betalt igen innan övergångstiden gått ut.

Ja något fel är det och kundcentrer sade att chauffören då slagit ut en nybiljett till dottern och på så vis har hon fått betala dubbelt. Därför brister i utbildningen som det verkar

Peppen

Citat från: mil skrivet 12 februari 2011, 20:21:45 PM
Ja något fel är det och kundcentrer sade att chauffören då slagit ut en nybiljett till dottern och på så vis har hon fått betala dubbelt. Därför brister i utbildningen som det verkar
Fast det ska inte vara möjligt i systemet att slå ut en ny enzonsbiljett i samma zon inom en timme, så visst kan det vara brister i utbildningen men det låter mer som ett systemfel.

tågluffaren

I bla Västtrafik är det omöjligt att dra en ny resa om man har en redan giltig biljett på kortet. Men i Östgötatrafiken är det tyvärr möjligt om man gör fel.

Men kan du inte säga till henne att bara hålla upp kortet framför läsaren på den andra bussen?

lil-sis

Vilken elak och ondsint förare som tog betalt av en intet ont anande stackars tioåring. Stoppade säkert pengarna i fickan också  ::)

Det är väl den där så kallade mänskliga faktorn som slagit till, dvs ett missförstånd! Sådant händer. Alla.

Jan

Citat från: Tommy P skrivet 12 februari 2011, 20:24:07 PM
Fast det ska inte vara möjligt i systemet att slå ut en ny enzonsbiljett i samma zon inom en timme, så visst kan det vara brister i utbildningen men det låter mer som ett systemfel.

Finns det en giltig resa så ska resenären lägga på kortet som bara registerar resan. Anledningen att man kan slå ut en ny resa är att man vill ha möjligheten att låta en annan resenär åka tillsammans med kortägaren. Tala om för era barn är i 10 årsåldern hur det funkar, de har förmågan att fatta.
I branschen i 40 år

mil

Citat från: lil-sis skrivet 13 februari 2011, 06:12:50 AM
Vilken elak och ondsint förare som tog betalt av en intet ont anande stackars tioåring. Stoppade säkert pengarna i fickan också  ::)

Det är väl den där så kallade mänskliga faktorn som slagit till, dvs ett missförstånd! Sådant händer. Alla.

Mänskliga faktorn fem dagar i rad?

mushkot

Citat från: mil skrivet 13 februari 2011, 08:45:14 AM
Mänskliga faktorn fem dagar i rad?
Det låter helt klart som ett tekniskt fel. Om det är på något sätt liknande systemet vi har i skåne, så går det att lösa ny biljett, men biljettmaskinen protesterar och säger att en giltig biljett redan finns på kortet.

admin

Tråden är nu låst, då vi kommit en bra bit från vad SvOF och deras forum kan göra åt saken.