Gårdagens arbetsverktyg

Startat av Jonas Strömblad, 12 februari 2011, 17:52:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Var ute och körde lite igår eftermiddag!

Denna fick jag ratta runt på vintriga vägar i Täby till att börja med!
Vid 1730, när jag tomkörde från Arninge mot Humlegården för att köra 628C ropades det ut att trafiken återigen skulle ställas in, och att alla bussar skulle köra "hem" till garaget efter att ha avslutat det man körde för tillfället.

Som sagt var det vinterväglag, men vi var många som inte förstod varför man ställde in trafiken igen. Så illa var det inte, åtminstone inte där jag körde.

Efter runt en timme kom så beskedet att vi skulle börja köra igen. Meningen var att jag skulle avsluta dagen med en 685 till Kista. Väl där var det väldigt mycket folk som väntade på bussar som inte kom, och eftersom Sollentuna i stort sett ligger på tomkörningsvägen från Kista till Täby så beslöts i samråd med RTL att jag skulle köra en 179 från Kista till Sollentuna. Det blev nästan full buss, och några av dem som åkte hade väntat över en timme!

Inte så jättevanligt med Täbyvagnar på 179  :)
/J

Carl Eric

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 februari 2011, 17:52:56 PM
Var ute och körde lite igår eftermiddag!
[...]
Vid 1730, när jag tomkörde från Arninge mot Humlegården för att köra 628C ropades det ut att trafiken återigen skulle ställas in, och att alla bussar skulle köra "hem" till garaget efter att ha avslutat det man körde för tillfället.

Så även Täby kör några avgångar på 628C? Jag trodde att Frihamnen var ensamma på den linjen....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Robert Brink

CitatSom sagt var det vinterväglag, men vi var många som inte förstod varför man ställde in trafiken igen. Så illa var det inte, åtminstone inte där jag körde.

Tror det handlar om lite protest mot den generellt dåliga halkbekämpningen som är i Sthlm, man har tröttnat och för att dom som sitter vid makten ska vakna, så ställer man in helt!
Sen är det olika från busstyp till busstyp, och chaffis till chaffis. Vissa bussar har nästan alldrig problem i halka, medans en svansmotorledvagn kan ha stora problem! Precis som fordonsförare, vissa tar sig fram i nästan alla väglag genom känsla och kunskap, medans vissa har ingen känsla alls. Gasen i botten från korsningar, hållplatser mm, och det gäller ju inte bara bussförare...

Fin bild btw på Omnin oxå! 8)

//R

Magnus_J

plus att det satt fast 30 bussar i kista och 20 tal runt danderyd, förseingar, rastsprickor, krockar, lastbilar och bilar på tvären, osv...

mushkot

Även om "det mesta" av linjen är röjd räcker det ju med att en liten men strategisk bit INTE är det för att det ska bli omöjligt att köra.

Nico

Mushkot är ganska spot on ovan. Annars kan man säga som så att bedömningarna fattas med utgångspunkt från den sammantagna informationen och inte utifrån enskilda bilder. Då allt sedan är så pass känsligt så behövs det som sagt inte så särdeles mycket för att ställa till det och det som kanske t.ex. bedömdes vara farbart klockan 13:00 behöver inte längre vara framkomligt klockan 13:45.

Ett exempel var en viss mindre gata i innerstaden där det först gick att köra, men ett tag senare hade några personer delvis lyckats gräva loss sina inplogade bilar. Då ingen i dylika fall orkar få undan snön så långt så hamnade den mitt i gatan. En av bilisterna kom inte heller loss utan fastnade på sniskan med påföljd att det vart för tajt mellan en stolpe på en trafikdelare och en snöhög så... tja, resten kan ni nog räkna ut själva. Liknande situationer och händelser återfanns på mängder med platser runtom i länet så även om vissa enskilda turer kom runt så var det många andra som inte gjorde det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman