Jarlaplan 70-tal

Startat av Peter Öden, 12 februari 2011, 09:26:29 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

B848 från Vaxholms Trafik AB inväntar avgång mot Vaxholm.
(Notera parkeringen !)



Mvh Peter Ö

Nico


Jarlaplansbilder är alltid trevliga! Att stå med bakhjulen på refugen sådär tippar ju ned framänden en aning så man får väl se det som en som var tidigt ute med ett försök till lågentré eller ett i alla fall aningen lägre insteg!  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Underbar bild på tjusig vagn. Vaxholm hade tre vagnar med Autokori-kaross, två Volvo och så denna Scania. Sedemera H67 7986...
Levererad -68, slopad -77 från SL.

K R

Hej!

Trevligt med en bild på en Vaxholms-Autokori!

VTAB hade tre liknande vagnar av denna typ:
Denna, blivande SL H67 7986, hade chassi från Scania-Vabis (BF76).
De övriga två var byggda på Volvo B58, dessa blev senare SL H86 7991 och 7992.

Alla tre skiljde sig åt sinsemellan genom olika typer och utföranden av sidofönstren.
Bussen på bilden var även ensam om blinkersarrangemanget med den större fixlighten tillbakaflyttad efter vagnssidan
och en enkel lampa frampå hörnet, där de övriga hade fixlightblinkern monterad enligt normal sed.

mvh K R

Björn Forslund

Vad hände med Autokorivagnarna efter att de sålts? De var ju fortfarande inte ens 10 år gamla, och borde haft mycket bruksvärde kvar?

Fredrik Klint

Hittar ingen info på SBH, enligt en gammal vagnförteckning ska alla tre ha skrotats men det är jag skeptisk till.
Att SL avyttrade dem rätt så tidigt berodde väl på att de inte hade någon bakdörr(?).

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 februari 2011, 11:40:48 AM
Hittar ingen info på SBH, enligt en gammal vagnförteckning ska alla tre ha skrotats men det är jag skeptisk till.
Att SL avyttrade dem rätt så tidigt berodde väl på att de inte hade någon bakdörr(?).

Ja, man gjorde ju sig av med alla VTAB bussar som inte hade bakdörr, utom då Säfflevagnarna och CR110 som fick sådan.
Hellt klart var Autokorivagnarna säljbara och måste ha hamnat hos andra bussåkare. Möjligen kan de ha köpts upp för export.

bilomnibussen

De där med raka sidorutor som på bilden benämndes av fabriken Aura, de med svängda rutor kallades Airisto, allt enligt gamla Svensk Omnibustidning.
Mvh Jan G

yngrot

När jag tog mitt busskort fick vi lära oss att en uppkörning på trottoarkant var lika med inköp av tårta  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar

Citat från: yngrot skrivet 12 februari 2011, 14:32:20 PM
När jag tog mitt busskort fick vi lära oss att en uppkörning på trottoarkant var lika med inköp av tårta  ;)

Jag tog mitt busskort några år efter dig (1981) och då var det inte så "farligt", det räckte med wienerbröd ;D

yngrot

har du köpt många wienerbröd??  ??? ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 februari 2011, 11:15:20 AM
Vad hände med Autokorivagnarna efter att de sålts? De var ju fortfarande inte ens 10 år gamla, och borde haft mycket bruksvärde kvar?
7986 (Scanian) och 7992 såldes till Tusses Buss i Vallentuna 1977. 7991 såldes till Bäckmarkers Busstrafik i Bäckefors 1976. Jag minns mycket väl 7991 när den rullade hos Bäckmarker. Den var låg fram och hög bak och kom alltid körande i sakta mak. Bäckmarker var nämligen en mycket försiktig herre.

Fikman

Citat från: Gunnar skrivet 12 februari 2011, 16:46:57 PM
Jag tog mitt busskort några år efter dig (1981) och då var det inte så "farligt", det räckte med wienerbröd ;D
Kan man inte kalla det dåtidens variant av nigning  ;D ;D

Buss-busen

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2011, 10:11:59 AM
Jarlaplansbilder är alltid trevliga! Att stå med bakhjulen på refugen sådär tippar ju ned framänden en aning så man får väl se det som en som var tidigt ute med ett försök till lågentré eller ett i alla fall aningen lägre insteg!  ;)  :D

Men det hade blivit mer lågentré om framdörren inte passerat refugen.