Det går ju lika bra utan YKB tydligen

Startat av Bussföraren, 12 februari 2011, 00:01:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


MartinMartin

Pinsamt att dom har så dålig koll på det dom sysslar med!

Jan

Tänk om de som bestämmer hade ordnat upp det så, att YKB, färdskrivarkortet och körkörtet var samma. Så mkt enklare, nu är det bara att mjölka en på pengar.
I branschen i 40 år

Åkarns Kalle

Vad enkelt det var när det bara var trafikkort
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Blue

Undrar hur många chaffisar som har körkort utfärdat efter september -08 dom har egentligen, alla andra kör ju på hävdvunnen rätt såvida det inte var ett anbuds krav på YKB.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

yngrot

men hävdvunnen rätt håller ju på att ta slut. Vi håller på med lite kurser då och då ..för att få YKB.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

kimpan

Citat från: yngrot skrivet 12 februari 2011, 17:46:37 PM
men hävdvunnen rätt håller ju på att ta slut. Vi håller på med lite kurser då och då ..för att få YKB.. 

Om jag fattat det hela rätt så skall man i framtiden ha 35 timmars utbildning vart 5 år för att få köra buss mer passagerare....

lil-sis

Citat från: Blue skrivet 12 februari 2011, 11:38:22 AM
Undrar hur många chaffisar som har körkort utfärdat efter september -08 dom har egentligen, alla andra kör ju på hävdvunnen rätt såvida det inte var ett anbuds krav på YKB.

Tja ganska många antagligen...

Dessutom måste alla uppdatera vart femte år. Jag tror 2015 är sista året för alla med hävdvunnen rätt att ha gått de första 35 timmarna.

Blue

Citat från: yngrot skrivet 12 februari 2011, 17:46:37 PM
men hävdvunnen rätt håller ju på att ta slut. Vi håller på med lite kurser då och då ..för att få YKB.. 

Sju år från 2008 blir 2015 så än finns det ingen anledning till panik. Danmark valde tre års övergångstid så dom måste vara klara med YKB i September. Enligt transportstyrelsen så ska det egna landets övergångstid gälla även utomlands. Å andra sidan så kan du ju försöka övertyga en fransk polis som tycker annorlunda...
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fikman


Men vi som har YKB utfärdat från tidernas begynnelse typ (94-95) fins ingen tidsbegränsning på dom så vad farbror blå om dom montro??

M684

Citat från: Fikman skrivet 12 februari 2011, 20:45:26 PM
Men vi som har YKB utfärdat från tidernas begynnelse typ (94-95) fins ingen tidsbegränsning på dom så vad farbror blå om dom montro??

Dessa gamla YKP är enligt gamla regelverket som krävde YKP alt. 1 års körvana för att köra utanför 50 km radie från stationeringsorten. De reglerna är upphävda och det gamla beviset är därmed utan betydelse. Nu finns bara "hävdvunna rättigheter" eller nya YKB. I och med att de gamla reglerna är upphävda går det inte ens få ett nytt "gammalt YKP" utfärdat vid ev. förlustanmälan.

Fikman

Citat från: M684 skrivet 12 februari 2011, 21:10:28 PM
Dessa gamla YKP är enligt gamla regelverket som krävde YKP alt. 1 års körvana för att köra utanför 50 km radie från stationeringsorten. De reglerna är upphävda och det gamla beviset är därmed utan betydelse. Nu finns bara "hävdvunna rättigheter" eller nya YKB. I och med att de gamla reglerna är upphävda går det inte ens få ett nytt "gammalt YKP" utfärdat vid ev. förlustanmälan.
Oki
Men mig veteligen så räckte det inte med 1års körvana för att få YKP, krävdes kurs och7eller utlandserfarenhet för att få det