Huvudmeny

Inställt!

Startat av Carl Eric, 11 februari 2011, 07:40:45 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Carl Eric

Ja, det är så man sammanfattar läget i Stockholm just nu. Allt är inställt!

Själv så sitter jag och ringer runt till mina skolkompisar och meddelar att vi jobba hemma idag!  :P

Enligt trafiknyheterna just nu så är beslutet om Nobinas inställda trafik tagit från "högsta ort". Det gäller fram till kl. 10

I all hast! Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

mushkot

Och i skåne har vi barmark!

bussfan

och här i värmland har vi förseningar och snöyra

MrX

Ja att ta sig till det vanliga arbetet kan man ju glömma. En halvtimmas väntan i Tyresö centrum på 840 till Handen resulterade enbart i rinnande näsa. Då var det skönt att bege sig hem och göra en kanna kaffe samt läsa SL:s trafikninformation.

Men eftermiddagen kommer vikas åt busskörning, härligt!

Adrian Langemar

Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.

MrX

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 februari 2011, 08:05:29 AM
Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.

Det är konstigt att Arriva överhuvudtaget kör då alla andra bolag ställer in trafiken av säkerhetsskäl. Fast friskt vågat, hälften vunnet ;) I Tyresö försöker man röja blåbussarnas vägar för att få igång enstaka linjer, det går ju så där.

Carl Eric

Citat från: MrX skrivet 11 februari 2011, 08:12:05 AM
Det är konstigt att Arriva överhuvudtaget kör då alla andra bolag ställer in trafiken av säkerhetsskäl. Fast friskt vågat, hälften vunnet ;) I Tyresö försöker man röja blåbussarnas vägar för att få igång enstaka linjer, det går ju så där.

Ja jag såg det, skönt att de försöker! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Lövdahl

Citat från: calken skrivet 11 februari 2011, 07:40:45 AM
Ja, det är så man sammanfattar läget i Stockholm just nu. Allt är inställt!

Själv så sitter jag och ringer runt till mina skolkompisar och meddelar att vi jobba hemma idag!  :P

Enligt trafiknyheterna just nu så är beslutet om Nobinas inställda trafik tagit från "högsta ort". Det gäller fram till kl. 10

I all hast! Calken

Borde inte skolan göra det?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Carl Eric

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 februari 2011, 08:36:43 AM
Borde inte skolan göra det?

Kanske det, men man vill ju hjälpa sina klasskompisar så att ingen beger sig ut i snön i onödan!  :)

Ersa

I Uppsala län var lokallinjerna inställda under morgonen medan alla större stomlinjer rullade.
Jag vände runt med en 808 i Edsbro tidigt i morse, men såg inte skymten av de bägge 639:orna jag ska ansluta till. Skönt att slippa köra B9S och OmniLink-led på denna sida länsgränsen idag.

Mikey

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 februari 2011, 08:05:29 AM

Arrivas trafik här i Märsta fungerade ypperligt runt 7-8-tiden med nästan alla bussar inom en försening på högst 2-3 minuter. Vid 9-tiden verkade det dock gå mycket färre bussar än vanligt, och man har stora problem ute på landsbygden och i Sigtuna..

jocke

Slutsatsen, sverige är pinsamt på vintern :P Lika överraskade varje år.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Gabi94

I  Södertälje stängde all trafik igår, när en 784:a skulle köra i från Södertälje Centrum, så fasnar den i uppförsbacke ifrån Centrum, och leden vek sig så att bussen fasnar helt. Och såg ingen buss än komma igång.

Nico

Vill till skillnad från andra inte säga att det är pinsamt att trafiken inte fungerar utan snarare konstatera att detta är ett s.k. I-landsproblem. Utomlands händer det ibland att man uppmanar folk att stanna hemma istället vid dylik väderlek och även i Sverige hände väl det förr? Numera framhärdar man dock, oavsett väder eller annat, med att allt ska fungera till 110 % alldeles oavsett övriga omständigheter. Att man då per automatik får problem är nog ganska uppenbart så en sådan här dag borde man kanske sett till att de flesta arbetsplatser, skolor mm. höll stängt.

Att nu trafiken sedan flyter uselt är alltså inte så konstigt om man ser till grundproblematiken. Bussar (och övrigt trafik) är som sagt beroende av hur snöröjningen i stort fungerar och hur mycket annan trafik som är ute och är i vägen samtidigt som snöröjning mm. dragits ned på sparlåga. För 20-30 år sedan så hade vi inte heller samma trafikintensitet som idag så även den jämförelsen blir fel. Idag har vi ofta väldigt tätt mellan avgångarna samtidigt som den totala trafikmängden ökat många gånger om vilket leder till en kraftig konkurrens om utrymmet. Likaså hade vi inte heller lika omfattande privatbilism och inte heller lika kraftig distributionstrafik.

Om nu Arriva då har lyckas köra ett tag så är det ju upp till dem, men jag misstänker att den initiala tidtabellshållningen och sedan minskningen i bussar mer har att göra med att man släppte ut det man hade. Då fungerade det väl ett tag innan det började halta vartefter bussarna körde fast. Ingen blir nog heller så särskilt glad av en buss som kanske kommer kraftigt försenad och då kanske till och med är fullsatt. Lyckas den sedan omgående köra fast så blir det nog lätt att frustrationen vändas mot föraren vilket knappast är särskilt lyckat. Frågan är även i så fall hur snabbt man får in en strandad förare... för bussen lär nog inte komma hem så snabbt då de få tungbärgare som finns lär ha att göra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

I Uppsala bytte vi alla ledbussar igår kväll för att inte fastna i snön. Vet ej hur kvällen var efter 21,30 då jag gick hem.

Nu på morgonen har en del bussar fastnat lite här och var, speciellt vid hållplatser i uppförslut.

Att snöröjningen inte fungerar som den ska i alla fall är ett känt problem men och som Nico skriver att trafiken i övrigt är så mycket tätare än för. Eftersom det är mer trafik på gator och vägar så packas snön snabbare och det blir svårare för plogbilar och traktorer att få loss den helt. Då framkommer detta fenomen som tvättbrädor på gatorna.

Men man kan också se till som trafikbolag att man har ordentliga däck på sina bussar och även diffspärr skulle inte skada.

Här i stan just nu är det vissa inställda sträckor på vissa linjer plus en hel del förseningar.

//Niclas