Huvudmeny

Inställt!

Startat av Carl Eric, 11 februari 2011, 07:40:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 11 februari 2011, 10:20:15 AM
Vill till skillnad från andra inte säga att det är pinsamt att trafiken inte fungerar utan snarare konstatera att detta är ett s.k. I-landsproblem. Utomlands händer det ibland att man uppmanar folk att stanna hemma istället vid dylik väderlek och även i Sverige hände väl det förr? Numera framhärdar man dock, oavsett väder eller annat, med att allt ska fungera till 110 % alldeles oavsett övriga omständigheter. Att man då per automatik får problem är nog ganska uppenbart så en sådan här dag borde man kanske sett till att de flesta arbetsplatser, skolor mm. höll stängt.

Dagens extrema krav på att inget någonsin får vara inställt kan man dessutom kombinera med dagens fordon, som inte alltid är lika bra i vinterföre som gårdagens. Vi ser ju redan nu hur besvärligt det är med B9S i landsbygdstrafik, och bussar som är beroende av tillsatsvärmare för att ens kunna få upp motortemperaturen. Samt hur 60-100 år gamla museala spårfordon måste ut och ploga snö så de nya tågen och spårvagnarna kan köras.

mushkot

Trafikkontoret verkar dock ha en helt annan uppfattning om läget...
http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick

Gabi94

Detta är jobbigt, allt i SL buss landet är inställt förutom 471 och 474, fast dom lär bli sena om man kör B9S, dom kanske blandar med bussarna fast det är lågentré pådom två som jag nämnde t.ex dom kör med en normalgolvad buss spelar nog ingen roll vid den här väder leken.

Gabi94

Citat från: mushkot skrivet 11 februari 2011, 10:55:17 AM

Inte alla, här i Södertälje kör det inga än som jag inte har set, och på SL sida står det vilken som går eller inte.

Tommy E

Tur att man inte hann åka iväg hemifrån, då hade man väl knappt kommit tillbaka...  :-X
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Carl Eric

Citat från: Gabriel 94 skrivet 11 februari 2011, 10:57:30 AM
Detta är jobbigt, allt i SL buss landet är inställt förutom 471 och 474, fast dom lär bli sena om man kör B9S, dom kanske blandar med bussarna fast det är lågentré pådom två som jag nämnde t.ex dom kör med en normalgolvad buss spelar nog ingen roll vid den här väder leken.

Bor inte så att jag kan se 474:an men när det är så här mycket snö så brukar de trafikeras med normalgolvsvagnar, typ som 18xx. När det dessutom bara är 474 och 471 som rullar så kan jag nästan garanterat säga de rullar med 18xx
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Gabi94

Är 18xx starkare än dom liknande t.ex B12:orna, kan dom inte köra också med boggi eller kort vagn?

Nu är Åkersbergas ringlinje trafik är igång och mella Gullmarsplan och Tyresö Centrum

Robert Brink

CitatVill till skillnad från andra inte säga att det är pinsamt att trafiken inte fungerar utan snarare konstatera att detta är ett s.k. I-landsproblem. Utomlands händer det ibland att man uppmanar folk att stanna hemma istället vid dylik väderlek och även i Sverige hände väl det förr? Numera framhärdar man dock, oavsett väder eller annat, med att allt ska fungera till 110 % alldeles oavsett övriga omständigheter. Att man då per automatik får problem är nog ganska uppenbart så en sådan här dag borde man kanske sett till att de flesta arbetsplatser, skolor mm. höll stängt.

Att nu trafiken sedan flyter uselt är alltså inte så konstigt om man ser till grundproblematiken. Bussar (och övrigt trafik) är som sagt beroende av hur snöröjningen i stort fungerar och hur mycket annan trafik som är ute och är i vägen samtidigt som snöröjning mm. dragits ned på sparlåga. För 20-30 år sedan så hade vi inte heller samma trafikintensitet som idag så även den jämförelsen blir fel. Idag har vi ofta väldigt tätt mellan avgångarna samtidigt som den totala trafikmängden ökat många gånger om vilket leder till en kraftig konkurrens om utrymmet. Likaså hade vi inte heller lika omfattande privatbilism och inte heller lika kraftig distributionstrafik.

Om nu Arriva då har lyckas köra ett tag så är det ju upp till dem, men jag misstänker att den initiala tidtabellshållningen och sedan minskningen i bussar mer har att göra med att man släppte ut det man hade. Då fungerade det väl ett tag innan det började halta vartefter bussarna körde fast. Ingen blir nog heller så särskilt glad av en buss som kanske kommer kraftigt försenad och då kanske till och med är fullsatt. Lyckas den sedan omgående köra fast så blir det nog lätt att frustrationen vändas mot föraren vilket knappast är särskilt lyckat. Frågan är även i så fall hur snabbt man får in en strandad förare... för bussen lär nog inte komma hem så snabbt då de få tungbärgare som finns lär ha att göra.

Kan bara instämma! Men man börjar undra om hur halkbekämpningen fungerar... Igår körde jag i City från 06:30 till 15:30, den enda halkbekämpningen jag såg under dessa timmar var en saltbil nere i Sofia! Inga sandbilar inga saltbilar inga plogbilar...
Det tog inte långtid innan bussar började fastna i korsningar och hållplatser! Framför allt sandning verkar Stockholm inte veta vad det är för något...
Och förebyggande halkbekämpning existerar inte alls!
Själv tycker jag det är bra att bussbolagen helt ställer in trafiken, det går ju inte heller att sortera ut förare och bussar som kanske klarar halkan bättre på depån! Hur skulle det låta?
"Ja du Göran, du kör ju mjukt och bra och har kontroll över halkan, så ta 5048 och ge dig ut på gatorna"
Eller så här:
"Ja du Gittan, du har ju inget ägg under gaspedalen du inte! Så stanna du kvar  här på garaget och ta en kaffe..."
Sen klarar bussarna halkan olika, att köra en Scania Maxci med bra däck i detta väglag är inga problem, men att köra en Volvo ledvagn med svansmotor är ingen höjdare direkt.

Nu såg jag btw, en Maxci som inte var flex, komma rullandes utanför fönstret på 4:an... 8)

//R

mushkot

Citat från: Robert Brink skrivet 11 februari 2011, 11:58:52 AM
Kan bara instämma! Men man börjar undra om hur halkbekämpningen fungerar... Igår körde jag i City från 06:30 till 15:30, den enda halkbekämpningen jag såg under dessa timmar var en saltbil nere i Sofia! Inga sandbilar inga saltbilar inga plogbilar...
Det tog inte långtid innan bussar började fastna i korsningar och hållplatser! Framför allt sandning verkar Stockholm inte veta vad det är för något...
Och förebyggande halkbekämpning existerar inte alls!
Själv tycker jag det är bra att bussbolagen helt ställer in trafiken, det går ju inte heller att sortera ut förare och bussar som kanske klarar halkan bättre på depån! Hur skulle det låta?
"Ja du Göran, du kör ju mjukt och bra och har kontroll över halkan, så ta 5048 och ge dig ut på gatorna"
Eller så här:
"Ja du Gittan, du har ju inget ägg under gaspedalen du inte! Så stanna du kvar  här på garaget och ta en kaffe..."
Sen klarar bussarna halkan olika, att köra en Scania Maxci med bra däck i detta väglag är inga problem, men att köra en Volvo ledvagn med svansmotor är ingen höjdare direkt.

Nu såg jag btw, en Maxci som inte var flex, komma rullandes utanför fönstret på 4:an... 8)

//R
Just förebyggande halkbekämpning innan ett snöoväder är svårt, det bästa i en sådan situation är att förbereda varenda fordon man har som kan ha en plog framtill. Salt och sand (helst det senare) bör väl inte köras förrän det slutat snöa?

Robert Brink

[quoteJust förebyggande halkbekämpning innan ett snöoväder är svårt, det bästa i en sådan situation är att förbereda varenda fordon man har som kan ha en plog framtill. Salt och sand (helst det senare) bör väl inte köras förrän det slutat snöa?][/quote]

Med förebyggande, menar jag att man ska ut precis när det börjar frysa på! Som jag skrev, igår visste alla att det skulle komma ett hårt snöfall med blåst, jag såg fortfarande bara en saltbil under dagen! Salt är dock inte alltid det bästa, men på hållplatser och vid korsningar, där snön slipas till is av bla fordon som ger full gas när dom ska iväg, är nog sand överlägset!

//R

yngrot

Är nog lika illa överallt med halkbekämpning jag kör ju på landet mellan Tranemo-Borås ..salta är de dock lite väl pigga på att göra med 5 cm snö på vägen då blir det ju än värre med den snömodden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andreas91

Hoppades personligen på att snön hade sagt sitt sista ord för denna vinter, men icke. Jag drabbas förvisso inte så hårt av dagens väder, då jag ändå har tagit en vilotermin från universitetet och varvar mest plugg och musik hemma. Redan igår kväll kände man sig som om det fruktade snöodjuret Yeti hade kommit till Slussen, med håret som frusit och fint utsmyckad i vit snö...  ::) Hoppas att vädret lättar snart, så att allt så smått kommer igång igen - idag ser det ju dock ut som det gör och vädrets makter går ju tyvärr inte att påverka. Alla trafikslag verkar ha fått sin lilla dos idag, t.o.m. tunnelbanan, med bl.a. både strömavbrott Gullmarsplan - Hagsätra, samt banfel vid Björkhagens station (Skarpnäckgrenen), så att tåg mot Skarpnäck inte stannar vid stationen.

Vi, i min familj, pratade lite i morse om att telefonerna säkert går varma hos SL Kundtjänst - men vad skall man säga? Visst, resenärerna är förmodligen irriterade och trötta på att buss, tåg eller vad det nu är, inte kommer, men det finns ju inget svar att ge de, än att "kika ut genom närmaste fönster, så finner du orsaken till det som har hänt."

Plogförarna tycker jag dock har gjort ett strålande arbete den senaste tiden, åtminstone i krokarna där jag bor. Där har det plogats flitigt sena kvällar, med både ett gäng lastbilar och traktorer med stora plogar. Sandningen verkar det dock inte ha blivit lika mycket av, många gånger man har farit iväg, bara ett fall för min del so far...  :P

mushkot

Citat från: Robert Brink skrivet 11 februari 2011, 12:24:04 PM
Med förebyggande, menar jag att man ska ut precis när det börjar frysa på! Som jag skrev, igår visste alla att det skulle komma ett hårt snöfall med blåst, jag såg fortfarande bara en saltbil under dagen! Salt är dock inte alltid det bästa, men på hållplatser och vid korsningar, där snön slipas till is av bla fordon som ger full gas när dom ska iväg, är nog sand överlägset!

//R
Nu missar du nog min poäng: sådan halkbekämpning hjälper inte när det ska komma en massa snö! Först måste snön bort, annars har halkbekämpningen ingen (sand) eller till och med negativ (salt) effekt!

Ted Selander

Citat från: mushkot skrivet 11 februari 2011, 10:55:17 AM

Det var ett sällsynt illa underbyggt uttalande från Stockholms stad. Det räckte med en kort promenad längs Årstadals bussgator för att inse det orimliga i stadens uttalande.
Det verkar nästan som man redan vill sätta sig i en skylla-ifrån-sig-position. "Rapporter" om hur bra man jobbat skulle väga tyngre om även SL och entreprenören ser samma sak samtidigt.

/Ted

Jonas Strömblad

Helt inställt var det inte! I stan rullade det riktiga bussar på 3'an i alla fall (titta ordentligt nu Bussmicke  ;D )

/J