BF 73 Larvik

Startat av Peter Öden, 09 februari 2011, 20:41:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Detta är en första test jag gör med en bild jag tog för många år sedan
på gamla busstationen i Uppsala



Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 09 februari 2011, 20:41:16 PM
Hej !

Detta är en första test jag gör med en bild jag tog för många år sedan
på gamla busstationen i Uppsala



Mvh Peter Ö


Alldeles utmärkt bild på en trevlig och udda buss. 

C179 var från början en konduktörsvagn med SKV-kaross men byggdes om efter 1967 till enmansbuss med Larviks-kaross. Den hann väl också bli grönmålad innan den slopades. Den fick nytt regnummer AYO569. Den hamnade sedan hos Forsman Sightseeing, sannolikt i mitten av 1970-talet då de köpte många bussar för att köra åt SL.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

En fin bild på en trevlig buss. Den ursprungliga karossen var en alu-kaross med bakplattform. Troligen skulle det blivit alltför knöligt att bygga om den till enmansbetjäning och högertrafik. Det verkar som om Larvik låg bra till prismässigt. SOAB fick ett gammalt BF71-chassi karosserat med en liknande kaross, fast med dörrställning 1-2-0. Finns det någon bild på denna? Den vagnen togs aldrig över av SL, utan överfördes till Stockholms Turistbussar.

Mats Karlsson

Anledningen till karossbytet var att bussen brann 1967.

Peter Öden

Hej !

Om jag inte tar helt fel så ägdes bussen ev tid av Lindbergs Biltrafik AB, Uppsala.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 10 februari 2011, 18:54:52 PM
Hej !

Om jag inte tar helt fel så ägdes bussen ev tid av Lindbergs Biltrafik AB, Uppsala.

Mvh Peter Ö
Kanske det, men det enda jag vet är att den såldes till Lidbäcks Buss i Bälinge ca 1977/78.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 februari 2011, 19:38:09 PM
Kanske det, men det enda jag vet är att den såldes till Lidbäcks Buss i Bälinge ca 1977/78.

Det skulle alltså ha varit efter det Forsmans ägde bussen. Låter ju rätt troligt eftersom SL hade fått ordning på förarsituationen 1977 och inte behövde hyra in bussar med förare från andra företag då.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)