Appropå det här med turistare i länstrafik

Startat av Martin Maltkvist, 09 februari 2011, 01:59:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

PTS gamla Irizar har hamnat i Värmland och företaget Nordmarkens Busstrafik, kan inte minnas att detta varit uppe på forumet förut.
Bilderna är dagsfärska och kommer från mitt besök i Karlstad(idag tisdag)

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bussfan

synd att jag inte visste om det att du skulle till karlstad  >:( men det va ändå ett par trevliga bilder från karlstad

Jacob

Lite konstig placering av destinationsskylten på sidan, skymmer ju sikten totalt för passagerarna! Men man kanske inte hade så mycket val..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

New_options

Vad använde PTS (Post o Telestyrelsen) denna till?

Staffan Sävenfjord

Citat från: New_options skrivet 09 februari 2011, 14:00:59 PM
Vad använde PTS (Post o Telestyrelsen) denna till?

PTS var också etablerad förkortning för Public Transport Sweden AB i Enebyberg, som gick i konkurs för något år sedan. En förkortning kan betyda mer än en sak och det här helt korrekt att skriva PTS för bussbolaget i Bussnack.

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 09 februari 2011, 13:27:41 PM
Lite konstig placering av destinationsskylten på sidan, skymmer ju sikten totalt för passagerarna! Men man kanske inte hade så mycket val..

En bra placering tycker jag. Jag har aldrig förstått vitsen med att sidoskylten alltid "måste" sitta längst upp vid taket, så att man måste stå 50-100 meter från bussen för att kunna läsa den. Helst kan den gott vara inbyggd i "plåten" under sidofönstret, där det är möjligt.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2011, 19:40:28 PM
En bra placering tycker jag. Jag har aldrig förstått vitsen med att sidoskylten alltid "måste" sitta längst upp vid taket, så att man måste stå 50-100 meter från bussen för att kunna läsa den. Helst kan den gott vara inbyggd i "plåten" under sidofönstret, där det är möjligt.
En sidoskylt med rullband vore något:D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

L-G Lassander

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2011, 19:40:28 PMHelst kan den gott vara inbyggd i "plåten" under sidofönstret, där det är möjligt.

Så är det ju ofta på brittiska expressbussar. Sen gör väl inte Irizar med sin futuristiska design det alltid speciellt lätt att montera linjeskyltar på ett bra sätt.

Men finska tillverkaren Kabus har ju faktiskt uppfyllt såväl Ersas som Martins önskemål. En inbyggd sidoskylt med rullband:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koiviston%20Auto%20Yhtym%E4/Kuopion%20Liikenne%20Oy/0-100/057%20%28SLF-457%29%20Lasse.JPG

New_options

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2011, 15:25:30 PM
PTS var också etablerad förkortning för Public Transport Sweden AB i Enebyberg, som gick i konkurs för något år sedan. En förkortning kan betyda mer än en sak och det här helt korrekt att skriva PTS för bussbolaget i Bussnack.

Men snälla... jag påstod aldrig att det var fel...

groenis

Kul att se XOD 619 i trafik och en annan färg än vit.
På PTS tiden så gick den i beställningstrafik,förstärkning Swebus samt CT-Skavsta.

/Lennart

Lars

Nordmarkens Busstrafik har också kört en hel del mellan Oslo och Göteborg för GOBYBUS med denna buss.
Ägaren köpte den genom KVD bilauktioner