Aerocoach

Startat av Björn Forslund, 08 februari 2011, 08:50:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Linjebuss köpte kort efter kriget fyra st amerikanska Aerocoach bussar. Dessa användes på långlinjerna till Europa, där Linjebuss snabbt kom igång efter kriget. Bussarna var försedda med aktermonterade International bensinmotorer, ska ha varit pålitliga och gedigna, men väldigt törstiga.
Någon som vet hur länge Aerocoacherna användes, och om de rullade på hemmaplan mot slutet? En bild har tidigare visats på en av dessa bussar, stående uppställd som någon form av förråd på en kaj, möjligen efter att Svea-bolaget tagit över Linjebuss internationella trafik.
Någon som vet mera om dessa bussar, och deras vidare öden?

Mats Karlsson

Jag vet väldigt lite, men gissningsvis hade de Linjebuss inv.nr 295-298 och levererades omkring 1947. Under någon tid var de registrerade i O-län, kanske under sin senare levnad. De var i trafik högst 10 år, troligen kortare tid. Sittplatsantalet lär ha varit 32 eller möjligen 33. Jag har en anteckning som säger att busstypen hade 4-krets bromssystem, vilket väl innebar att de hade ett tvåkrets fotbromssystem, en handbromskrets och något slag av retarder.
Aerocoach tillverkades 1940-52, först av Gar Wood Industries Inc. i Detroit och senare av General American Aerocoach Co. Den modell som Linjebuss köpte kom direkt efter kriget och hade mycket riktigt en International bensinmotor och en Clark 5-växlad låda. Man kan ju gissa att det kan ha blivit diverse reservdelsproblem efter nedläggningen 1952, varför Linjebuss kanske inte hade bussarna i trafik så länge till efter år 1952.

Björn Forslund

En verkligt intressant och modern buss på sin tid. Jag har fått fram mera info och det var förvisso 4-kretsbromsar, en krets på varje hjul enligt uppgift!
Passagerarantalet var 37 i original, men bussarna byggdes om i Sverige och fick toa, pentry samt kylskåp, vilket gjorde att 5-7 sittplatser längst bak förvann.
Att bussarna försvann ur trafiken berodde nog till stor del på att de ju var avsedda för högertrafik, och inte lämpliga här på hemmaplan på "gamla dar".