Höjd fordonsskatt

Startat av Martin Maltkvist, 20 september 2007, 11:58:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

En av nyheterna i regeringens budget lär vara att fordonsskatten för lätta lastbilar och bussar höjs med 45 procent.
I mina ögon låter det som en kraftig höjning men hur pass slår det i verkligheten?

Aftonbladets Lena Mellin analyserar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article819471.ab

Utgiftsområde Kommunikationer i regeringens propositon för budgetåret 2008
http://www.regeringen.se/content/1/c6/08/81/69/3b5539e4.pdf
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjalle

Menas väl lastbilar och bussar under 3,5 ton bara...
Alltså inga stora linjebussar eller turistbussar

Nicklas Vasa

Spelar ju ingen roll, man borde sänka skattetrycket på samhällsnyttan, och använda pengarna till utökad trafik....

bjalle

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 september 2007, 12:26:25 PM
Spelar ju ingen roll, man borde sänka skattetrycket på samhällsnyttan, och använda pengarna till utökad trafik....
Absolut borde det vara så

Frippe Fribas

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 september 2007, 12:10:59 PM
Menas väl lastbilar och bussar under 3,5 ton bara...
Alltså inga stora linjebussar eller turistbussar

Är det på det viset lär det nog mest resultera i ökade hyrbilspriser och mer ansträngda familjebudgetar.
De små grupper som idag hyr minibussar av denna typ för rundresor lär kanske välja andra alternativ för sina transporter.
//Fredrik

Nicklas Vasa

Läser man RT-forums hemsida, verkar detta gälla samtliga fordon + en Diesel skatte höjning med 44 öre/litern, exklusive moms....

45%....   en buss som kostat 20000:- i skatt per år, kommer alltså att kosta nästan 30000:-.....

Då vill man ju inte satsa på utökad kollektivtrafik, säga en sak, och mena en annan.....

Och så ska man komma ihåg försäkringspremien som nyligen belagts med en extra avgift....

Jo

Nu har om jag förstått det rätt också fullstora bussar omfattas av höjningen. Angående lätta lastbilar tycker jag skattehöjningen är alldeles riktig. Man har väl sagt både från nuvarnade regeringen och förra att dagens regler uppmuntrar till fusk och dessutom får konstiga konsekvenser.

JAg har inte förstått varför någon som sätter in ett galler bakom förarstolen på sin dieselkombi ska ha flera tusen i skatterabatt bara för att det räknas som en lätt lastbil. Antingen sänker man skatten på personbilar eller höjer den på lätta lastbilar svårare än så är det inte.

Ersa

Jag förstår inte varför jag ska betala 5700 kr/år i skatt för en ny dieselbil med katalysator, medan jag bara behöver betala 1500 kr/år för en 80-talsversion av Volvo 240 där den motorolja som inte sprutar ut genom avgasröret läcker ut på marken nattetid...
Eller varför en Mitsubishi med GDI-motor (bensin) har låg miljöskatt, medan en likvärdig diesel kostar flera tusenlappar med per år i skatt, trots att de släpper ut nästan exakt lika många farliga partiklar.

Miljöskatt? Knappast. Det handlar bara om att "fordonsskatta" högt där bränslet är billigt. Staten ska ha in sina pengar precis som förr, även om regeringen kallas "blå" idag.

Nicklas Vasa

RT-forums hemsida meddelar idag att fordonsskattehöjningen för tunga bussar, alltså bussar över 3,5 ton, kanske uteblir, men Dieselskatteehöjningen blir kvar....