Karlstads Lokaltrafik 215

Startat av Hasse L, 07 februari 2011, 15:19:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Scania CN112 (1986).
Den här färgsättningen fanns väl inte så länge? En snygg buss som dessutom pryds av en föredömlig linje- & dest.skylt, tycker jag.

yngrot

Underbar bild igen Hasse .. altid lika roligt att se dina bilder.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 februari 2011, 15:19:28 PM

Scania CN112 (1986).
Den här färgsättningen fanns väl inte så länge? En snygg buss som dessutom pryds av en föredömlig linje- & dest.skylt, tycker jag.

Denna färgsättning ersattes av dagens orange färger från augusti 2005 i samband med att lokaltrafiken i Karlstad lades om. Färgsättningen torde ha varit ny när du tog bilden så den fanns i alla fall 15 år.

Trevlig bild!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

p.i.s

208 var den första i nummerordning som lackerades så,vilken nr var sista?samt vilken färgsättning hade Karlstad före blåa bussar?

Klaverdörr

Hej!

Den första serien som kom som nylev med denna lack var 225-232 (KBAB-nummer) Scania 113CLB och dessa kom i maj/juni 1990 sedan lackades 208-224 om till denna lack, alla gick ett tag kvar med dom blåa videobanden innan dom nya röda kom, på slutet hade alla fullmatris.. Den första som utrangerades var 228 och det skedde redan 1997 (skrot enl uppgift) övriga rullade fram till ca 2005 i Karlstad (Swebus)

Lacken var resultatet av en tävling högstadieskolorna i Karlstad Kommun deltog i.. Dock har jag ingen koll vilken skola och vilken elev som bidrog till lacken!

Den sista bör ha varit KBAB nummer 275 (Swebus nummer 5575) som var/är en Volvo B12BLE 4x2... KBAB-nummer behölls fram till nya avtalet och övergången till den oranga lacken.. Nu är det bara Nobina (Swebus) nummer.......

Just KBAB 215 som är på bilden gick under den blå/vita tiden som en reklambuss för OBS! Varuhus på Bergvik i två olika reklamutföranden..
Finns det någon som sitter på bilder från denna tid ?

admin

Kommentarer om att bilden är felplacerad har raderats. Vi har aldrig lovat att vi skall flytta över alla bilder. Det finns inte tid till att läsa genom alla inlägg att göra detta. Inlägget var rätt placerat när tråden skapades.

/admin