Siktproblem för buss till Umeå

Startat av RoggaBoy, 07 februari 2011, 09:31:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=417282

Ja, som resenär kan man säga att bussbolaget har problem med värmen återigen...

Ersa

#1
Skapade det irritation att en buss i linjetrafik fick stanna till hela fyra gånger under en sträcka på 13,5 mil? Jag har stannat fler gånger än så med felfria varma bussar på linjer som inte ens varit 7 mil långa, t.ex pga att vindrutetorkarna slaggats igen av saltsörja och måste rensas för hand.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 09:40:23 AM
Skapade det irritation att en bussen i linjetrafik fick stanna till hela fyra gånger under en sträcka på 13,5 mil? Jag har stannat fler gånger än så med felfria varma bussar på linjer som inte ens varit 7 mil långa, t.ex pga att vindrutetorkarna slaggats igen av saltsörja och måste rensas för hand.

Umeå Erik, Umeå ;)

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 09:40:23 AM
Skapade det irritation att en bussen i linjetrafik fick stanna till hela fyra gånger under en sträcka på 13,5 mil? Jag har stannat fler gånger än så med felfria varma bussar på linjer som inte ens varit 7 mil långa, t.ex pga att vindrutetorkarna slaggats igen av saltsörja och måste rensas för hand.
Men det är ändå lite skillnad på dessa situationer... I ditt fall kan ju inget skyllas på bussbolaget, bara vädret (och att väghållningen sköts med salt istället för plogblad, men det är ju en annan historia). I fallet som beskrivs beror det ju på att de som sköter underhållet inte kan få fungerande värme i sina bussar, och det är vad jag förstår verkligen inte första gången detta händer.

yngrot

Ja funkar inte värmen som den skall så är det inte enkelt. Men precis som Ersa skriver så händer det ofat att man får stanna och slå av is från torkare . Angående att det finns många bussar med andra allvarliga problem så finns det en bra lösning på det låt tafikpolisen i Gbg flytta upp till Ume trakten några veckor . Då lär många få gå hem om bussarna när uppe är så dåliga som det framställs i tidningen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Elmheden

Vad är problemet egentligen? Har man stora isklumpar på torkarbladen måste man ju stanna.
Att resenärerna blir några minuter sena är ju inget man kan ta hänsyn till, ser man inte så ser man inte.
De flesta/alla bussar jag kört fryser igen på rutan om det är mycket snörök/snöar.

Så vitt jag vet är det bara lastbilar som har lyckats dra ut värme till torkarbladen?

Bussföraren

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 februari 2011, 15:08:48 PM
Vad är problemet egentligen? Har man stora isklumpar på torkarbladen måste man ju stanna.
Att resenärerna blir några minuter sena är ju inget man kan ta hänsyn till, ser man inte så ser man inte.
De flesta/alla bussar jag kört fryser igen på rutan om det är mycket snörök/snöar.

Så vitt jag vet är det bara lastbilar som har lyckats dra ut värme till torkarbladen?

Scala och Omniexpress har det i a f som tillval

Ersa

Elvärme på torkarbladen fanns  som tillval redan till Carrus Star under andra hälften av 1990-talet. Det gäller att bussföretagen ligger på busstillverkarna och kräver/önskar dessa funktioner vid sina beställningar.

Nu till några kommentarer som finns att läsa under artikeln:
CitatÅkte själv denna sträcka i bil. Fick själv stanna 3 ggr för att skrapa rutan. Nästan på varje P-ficka stod det bilar, bussar och lastbilar som stannat för att skrapa rutan. Så Bussen var inte ensam med siktproblem!

CitatMin man åker från Piteå ner till Umeå. Han rapporterar om knepigt väder. Helt plötsligt kommer regndroppar och det bildas isbark på rutan. Han kör en ny hyrbil, som borde ha bra värme.

CitatKan bara upplysa om att många bilister fick stanna och skrapa rutorna mellan Umeå och Skellefteå på morgonen. Åkte själv denna sträcka och det stod ovanligt mycket bilar, bussar och långtradare på P-fickor. Jag såg flera skrapa sina rutor. Även min bil isade igen då och då, dock inte så allvarligt att jag var tvungen att stanna. Ett gemensamt problem denna morgon alltså!

yngrot

Värme i torkarbladen vore väl inte dumt..  Men visst får man stanna ofta när det är skitväder och det blir is på torkare.. brukar passa på när man ändå stannar för att ta på folk utmed linjen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 15:26:10 PM
Elvärme på torkarbladen fanns  som tillval redan till Carrus Star under andra hälften av 1990-talet. Det gäller att bussföretagen ligger på busstillverkarna och kräver/önskar dessa funktioner vid sina beställningar.

Nu till några kommentarer som finns att läsa under artikeln:
Jaha, underkylt regn alltså, då är det ju en annan sak. Har inte stött på något fordon som klarat hålla rutor isfria vid sådana väder... Verkar som media i umeå har nyhetstorka mao.

RoggaBoy

Citat från: mushkot skrivet 07 februari 2011, 15:55:51 PM
Jaha, underkylt regn alltså, då är det ju en annan sak. Har inte stött på något fordon som klarat hålla rutor isfria vid sådana väder... Verkar som media i umeå har nyhetstorka mao.

Underkylt regn och en buss utan värme är ingen bra kombination. Bara kall luft som blåste ut på framrutorna, men vad är en dubbeldäckare fullsatt till sista stol värd när man inte ens kan bjuda på värme i bussarna?

Jag var som sagt med i bussen, och när jag klev av kollade jag fram och det blåste då bara kall luft så då är det inte konstigt att det blir som det blir! Övriga fönster fram var det frost och det har knappast nåt med regnet att göra!

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 09:40:23 AM
Skapade det irritation att en buss i linjetrafik fick stanna till hela fyra gånger under en sträcka på 13,5 mil? Jag har stannat fler gånger än så med felfria varma bussar på linjer som inte ens varit 7 mil långa, t.ex pga att vindrutetorkarna slaggats igen av saltsörja och måste rensas för hand.

Ersa: Din buss hade säkert värme till alla i bussen med, det hade inte denna buss utan den bjöd på kall luft till framrutorna!

RoggaBoy

Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2011, 14:42:57 PM
Ja funkar inte värmen som den skall så är det inte enkelt. Men precis som Ersa skriver så händer det ofat att man får stanna och slå av is från torkare . Angående att det finns många bussar med andra allvarliga problem så finns det en bra lösning på det låt tafikpolisen i Gbg flytta upp till Ume trakten några veckor . Då lär många få gå hem om bussarna när uppe är så dåliga som det framställs i tidningen

Tipsa dom gärna, då har inte Veolia många bussar till E4-trafiken tyvärr så som man sköter den just nu. Bussarna är så dåliga som det står i tidningen, har senaste tiden åkt en hel hög med bussar från veolia, och den enda man inte kan klaga på var den nya bussen, 3044 som jag fick åka norrut till Skellefteå i fredags i förstärkning. Lite ovant att alla på övervåningen skall höra när föraren använder blinkers men de kanske var ett krav. Högt ljud var de iaf!

Björn Lövdahl

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2011, 16:52:05 PM
Tipsa dom gärna, då har inte Veolia många bussar till E4-trafiken tyvärr så som man sköter den just nu. Bussarna är så dåliga som det står i tidningen, har senaste tiden åkt en hel hög med bussar från veolia, och den enda man inte kan klaga på var den nya bussen, 3044 som jag fick åka norrut till Skellefteå i fredags i förstärkning. Lite ovant att alla på övervåningen skall höra när föraren använder blinkers men de kanske var ett krav. Högt ljud var de iaf!

Ja då kan de ju iaf inte klaga på att han inte använder blinkers även om han gör det..........
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Johan B

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2011, 16:52:05 PM
Tipsa dom gärna, då har inte Veolia många bussar till E4-trafiken tyvärr så som man sköter den just nu. Bussarna är så dåliga som det står i tidningen, har senaste tiden åkt en hel hög med bussar från veolia, och den enda man inte kan klaga på var den nya bussen, 3044 som jag fick åka norrut till Skellefteå i fredags i förstärkning. Lite ovant att alla på övervåningen skall höra när föraren använder blinkers men de kanske var ett krav. Högt ljud var de iaf!

Ja det är bra "drag" i blinkersummern på Scanior med senaste instrumentbrädan. Hela bussen hör när det blinkas. Eller när det inte gör det... :-X ;)