Söderälje till Cosmonova vid Universetett. ( 7 bilder på bussar)

Startat av Gabi94, 06 februari 2011, 20:53:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gabi94

Hej, jag och min kompis skulle åka till Cosmonava, och var en kvart tidig i Södertälje Centrum, så jag tog lite kort tills vi skulle ta 748 som skulle gå kl 11.01.

Jag börjar med Nobina 6565, solen var i vägen framför min sikt, men jag hoppas att det duger det kom bara på rutan.

Sen tänkte jag gå till Tullbacken som bussarna vänder vid, men solen var i vägen när jag tog kort, men sen tog jag bort dom pga solen.

Nu kommer jag med Nobina 0124, ursäkat för solen, men jag kunde se vagn nr.

Nobina 6529.

Tog inga kort vid Fittja, men tog kort vid Hornstull när vi väntade på linje 40.
Keolis 5336

Förlåt om solen var i vägen, men ni får dömma själva vad ni tycker  :)

jocke

Första bilden är okej.

De övriga är inte något speciellt. Alltså en fråga, varför fotar du bara bakifrån på bussarna? Det förstör lite själva grejerna tycker jag.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Gabi94

Jag han inte ta den fram ifrån, jag gjorde det mycket på den andra tråden efter den här, och den första hade jag chansen för att ingen förare

yngrot

Bild 2 hade blivit bättre om du försökt få med hela bussen . Annars håller jag med jocke
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

På bild ett blev det riktigt lyckat med solreflexen i rutan. Själva bildkvaliteten på bilderna i övrigt är inte direkt bra, vilket ju beror på att det är mobilbilder. Och mobilbilder blir i regel aldrig tillräckligt bra kvalitet för att folk på detta forum ska tycka att de duger. Mobilen är en nödlösning, så är det bara. Till sist är det även lite tråkigt att du verkar vara rädd för förarkåren.

Gabi94

Okej, jag ska försöka ta bilder framifrån. Som jag gjorde idag.

Bussis

Jag lovar chaufförerna bits inte.....dom bryr sig till 99% av fallen inte ens om att du fotar bussen framifrån.....sen klart finns det de som undrar vad man gör.....då kan man alltid dra till med: ett skolarbete om bussarna i Tälje eller annan "vit lögn" eller den bästaste av bästa kommentar: Jag fotar bussen...
Eter ett tag kommer du märka att det finns dom som till och med hejjar på dig nästa gång......

Var inte rädd, utan kom ut ur garderoben så att säga....

Ersa

En varning bara: Att ta bilder på fordon med sin mobil kan leda till vissa missförstånd. Detta då seriösa hobbybilder i regel aldrig tas med mobiltelefoner. Det många tänker som privatperson och bussförare när nån fotar med mobilen är att det är nåt skumt på gång. Att mobilfotaren försöker sätta dit någon, och kanske ska läcka saker till nån kvällstidning. När någon fotar med en vanlig kamera, och särskilt en större systemkamera tänker de flesta att det är något mera seriöst på gång, och blir oftast inte lika misstänksamma.

Ytterligare ett skäl att helt skippa mobilen vid bussfotande...

Leo

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2011, 18:58:31 PM
En varning bara: Att ta bilder på fordon med sin mobil kan leda till vissa missförstånd. Detta då seriösa hobbybilder i regel aldrig tas med mobiltelefoner. Det många tänker som privatperson och bussförare när nån fotar med mobilen är att det är nåt skumt på gång. Att mobilfotaren försöker sätta dit någon, och kanske ska läcka saker till nån kvällstidning. När någon fotar med en vanlig kamera, och särskilt en större systemkamera tänker de flesta att det är något mera seriöst på gång, och blir oftast inte lika misstänksamma.

Ytterligare ett skäl att helt skippa mobilen vid bussfotande...
det stämmer.
det märkte när jag gick från kompakt till system så hälsade många mer och såg mer glada ut   :)

Carl Eric

Citat från: Bussis skrivet 10 februari 2011, 18:37:25 PM
Jag lovar chaufförerna bits inte.....dom bryr sig till 99% av fallen inte ens om att du fotar bussen framifrån.....sen klart finns det de som undrar vad man gör.....då kan man alltid dra till med: ett skolarbete om bussarna i Tälje eller annan "vit lögn" eller den bästaste av bästa kommentar: Jag fotar bussen...
Eter ett tag kommer du märka att det finns dom som till och med hejjar på dig nästa gång......

Var inte rädd, utan kom ut ur garderoben så att säga....

Utan att lägga mig i diskussionen om VAD man bör fota med så kan jag ju säga att jag har fotograferat bussar i ett år nu, och ingen har sagt någonting negativt, ingen alls.

En chaufför på Lidingö drog demonstrativt ner gardinen när jag fotograferade, men en chaufför på Skeppsholmen började vinka frenetiskt när han såg att jag fotograferade...

Sedan så bör man alltid hålla sig till sanningen, en chaufför som jag träffade i Marstrand undrade om han blev fotograferad till lokaltidningen, tur att jag inte ljög då!  :P
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!