Skadegörelse på Linje 400 i Halland

Startat av Peter Andersson, 06 februari 2011, 06:34:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Andersson

Såg detta i Hallandsposten. Visst blir man förbannad

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1111333-skadegorelse-stoppade-busstrafik

MVH Peter

---
Edit: Rubriken förtydligades

yngrot

Ja fy fan vissa skulle inte få vistas lösa i samhället .. detta drabbar ju bara oskyldiga som inte kan åka buss när trafiken ställs..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

danneh

Blir egentligen inte förvånad, med tanke på att många har synen på det som att det är kul, och varför skulle jag inte få? Det är ju ingen som äger bussarna... Tror dem

Johan Hansson

Bussen var inte vacker invändigt.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

1896

Hm, "vågar inte köra", när jag körde hade jag, ta i trä, aldrig något problem med busliv på bussen, men visar man att man är rädd, lär det bara peppa dessa sabotörer ännu mer, och någonstans ingår det väl i yrket att kunna hantera alla typer av människor och situationer.

Peter Andersson

KG

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 februari 2011, 14:01:25 PM
Hm, "vågar inte köra", när jag körde hade jag, ta i trä, aldrig något problem med busliv på bussen, men visar man att man är rädd, lär det bara peppa dessa sabotörer ännu mer, och någonstans ingår det väl i yrket att kunna hantera alla typer av människor och situationer.

Förr i tiden blev du inte uppsagd när du försvarade dig och din kassa. Det blir du nu för tiden. En chaufför i Uppsala blev rånad eller misshandlad, jag minns inte vilket nu, han sprang efter förövaren och gav sig på honom. Föraren fick sparken.

New_options

Citat från: KG skrivet 07 februari 2011, 02:58:54 AM
Förr i tiden blev du inte uppsagd när du försvarade dig och din kassa. Det blir du nu för tiden. En chaufför i Uppsala blev rånad eller misshandlad, jag minns inte vilket nu, han sprang efter förövaren och gav sig på honom. Föraren fick sparken.

Blir man dömd för misshandel kan det nog ses som grund för uppsägning. Du får försvarar dig (just där och då du blir angripen - med den väl avvägda mängd våld som kan anses försvarbart), du får tom göra envarsgripande och, som det heter, skyndsamt överlämna förövaren till närmaste polisman. I praktiken hålla fast en gärningsman tills polisen hunnit till platsen - OM det finns fängelsestraff i straffskalan. Men det är stor skillnad på det och att springa efter gärningsmannen och misshandla honom. Eller hur?

mushkot

Om det är samma fall vi tänker på, så gick föraren ut för att avstyra ett bråk utanför bussen. Han skulle först bli uppsagd, men efter det kom ut i media gjorde arbetsgivaren en ren kovändning och föraren fick jobba kvar.

KG

Citat från: mushkot skrivet 07 februari 2011, 09:55:44 AM
Om det är samma fall vi tänker på, så gick föraren ut för att avstyra ett bråk utanför bussen. Han skulle först bli uppsagd, men efter det kom ut i media gjorde arbetsgivaren en ren kovändning och föraren fick jobba kvar.

Ja så var det kanske ja, skönt att höra att han fick jobba kvar! Men det är ytterst tragiskt att media krävs för att rädda jobbet.

Detta avskräcker ju tydligt att ens fundera på att göra en god gärning genom att hjälpa en person i nöd.

yngrot

Detta fall ni tänker på hände i Jönköping för några år sen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina