GUB: En svunnen buss och en svunnen linje från en svunnen tid.

Startat av Rickbox, 05 februari 2011, 16:04:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Bilderna är tagna på Stora torget i Uppsala den 6 oktober 2008, med en Nokia 5310 Expressmusic.

Dessa trotjänare gick i trafik tills sommaren 2010, då de ställdes av, dessa var då de absolut sista av den här typen att gå i stadstrafik i Uppsala, och en 20 årig epok gick i graven. Så många år tror jag knappast att vi får se Neoplan N4016/N4021 i stan! Alltså är Scania CN113 en odödlig symbol för Uppsala!

Var de är nu vet jag inte, men vad jag hört så har alla utom en gått på export.
En (633) ska ha sålts till Svenska spårvagnssällskapet.

MVH Rickbox

Simon A

Det stämmer att 633 har köpts av Svensk Spårvägssällskapet. Står för närvarande nere i en lokal vid spårvägen i Malmköping

//Simon

Niclas Rosenius

Eftersom vi på GUb har köpt Sc CR/CN112 och CN113 i så många år från runt 1980 fram till 1996 så blir det ju ganska lång periodmed dessa bussar som man minns.

Vi började köpa Neoplan 1991 och då var det av modellen N4014NF sedan från -95 då vi köpte dom första N4021 fram till -99 som var det sista året vi köpte N40xx-serie bussar. Sedan från -01 till -02 köptes det N44xx-serie bussar.

Det är lite skillnad i antal bussar under dessa år som köptes och syntes på Uppsalas gator.

Nu förtiden syns våra MAN Lion´s City bussar lite mer.

//Niclas

Rickbox

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 februari 2011, 16:39:03 PM
   Eftersom vi på GUb har köpt Sc CR/CN112 och CN113 i så många år från runt 1980 fram till 1996 så blir det ju ganska lång periodmed dessa bussar som man minns.

Vi började köpa Neoplan 1991 och då var det av modellen N4014NF sedan från -95 då vi köpte dom första N4021 fram till -99 som var det sista året vi köpte N40xx-serie bussar. Sedan från -01 till -02 köptes det N44xx-serie bussar.

Det är lite skillnad i antal bussar under dessa år som köptes och syntes på Uppsalas gator.

Nu förtiden syns våra MAN Lion´s City bussar lite mer.

//Niclas

Har bläddrat lite och hittat en tråd där du nämner att 629-632 blivit överskrivna på Bus Trade Center i Stockholm. När jag går in på deras hemsida ser jag dem inte. De är samtidigt fortfarande inregistrerade i Sverige, så de kan heller inte ha gått på export, om de inte har gjort det väldigt nyligen. Var kan de finnas? Finns det någon som har bilder från dem där de är nu?

Niclas Rosenius

Vad jag har förstått har dom gått iväg via Kapellskär till Estland. Att dom fortfarande är reggade i Sverige är ingen garanti att dom finns kvar i landet.

Vet att det finns bussar som varit avställda i Sverige i flera år fast dom gått utomlands för länge sen.

//Niclas

Rickbox

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 februari 2011, 17:45:10 PM

Vad jag har förstått har dom gått iväg via Kapellskär till Estland. Att dom fortfarande är reggade i Sverige är ingen garanti att dom finns kvar i landet.

Vet att det finns bussar som varit avställda i Sverige i flera år fast dom gått utomlands för länge sen.

//Niclas

GUB 343 (LDG596) finns fortfarande kvar i registret, avställd och skriven på Aktiebolaget Demonteringar i Hölö, men det var ju 3 år sen den försvann från landet, den rullar idag på samma ställe som GUB 350 (KRL896), i Perm i Ryssland.

Om det här är vanligt förekommande så lär ju registreringsnumren förr eller senare ta slut.

Ersa

Citat från: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 13:26:14 PM
Om det här är vanligt förekommande så lär ju registreringsnumren förr eller senare ta slut.

Nej. Man gör regelbundet revisioner och återanvänder dessa "upptagna" regnummer som man upptäcker trots allt är lediga. Huvudsaken är att skrotningsintyget skickats in och fordonet är avfört, och den siste ägaren sluppit från sin plikt att betala den årliga registreringshållningsavgiften. Att vissa fordon ändå ligger kvar i registret betyder inte att de per automatik blockerar för nya fordon i all framtid.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2011, 16:09:14 PM
Både ja och nej, om fordonet är avregistrerat så stämmer det du skriver, men i det specifika fallet ovan så är det bara avställt och kommer att finnas kvar till domedagen, problemet är sannolikt att hantering vid exporten gått lite snett och de gamla skyltarna som krävs för att kunna slutföra avregistreringen har förkommit och att beviset att fordonet tagits emot österut saknas, ett hyfsat vanligt problem tidigare.

Aha. Så i dessa mindre lyckade fall faktureras registreringshållningsavgiften på som vanligt? Mindre bra.

Alex Ljusteröbon

Såg när GUB 629 sickades till estland. Var nere o lastade lita lastbilar me bärgan.
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Rickbox

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 24 mars 2011, 17:07:08 PM
Såg när GUB 629 sickades till estland. Var nere o lastade lita lastbilar me bärgan.

Lyckades du få reda på vart i Estland den skulle?

De ett år äldre syskonen 627 (GDO437) och 628 (GDA347) såldes i alla fall till Tallinna Autobussikoondis, där de fick inventarienumrena 1445 respektive 1446.

Alex Ljusteröbon

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 17:17:09 PM
Lyckades du få reda på vart i Estland den skulle?

De ett år äldre syskonen 627 (GDO437) och 628 (GDA347) såldes i alla fall till Tallinna Autobussikoondis, där de fick inventarienumrena 1445 respektive 1446.

Nej. Det fick jag tyvär inte
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D