Scania Omnilink-ledvagn i innerstadstrafik (Stockholm)

Startat av Mikael T Nilsson, 05 februari 2011, 07:42:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Scania Omnilink i ledvagnsutförande är inte alltför vanligt i innerstadstrafiken (SL). Här ser vi Frihamnens 3650 på stadslinje 70 vid Universitetet. Frihamnens 36xx-vagnar är huvudsakligen avsedda för linje 608, 624C, 628C och 680. Det verkar som att det är just denna tur på linje 70 som trafikeras av 36xx-vagnar. Kanske övergår den till en tur på någon 600-linje från Humlegården senare under kvällen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 februari 2011, 07:42:25 AM

Scania Omnilink i ledvagnsutförande är inte alltför vanligt i innerstadstrafiken (SL). Här ser vi Frihamnens 3650 på stadslinje 70 vid Universitetet. Frihamnens 36xx-vagnar är huvudsakligen avsedda för linje 608, 624C, 628C och 680. Det verkar som att det är just denna tur på linje 70 som trafikeras av 36xx-vagnar. Kanske övergår den till en tur på någon 600-linje från Humlegården senare under kvällen.
En 36xx övergår från 608 eller 624C på morgonen och körs på linje 70 resten av dagen. Sedan kan ytterligare någon tillkomma i eftermiddagsrusningen, då inte lika många går åt på 608/624C som under morgontrafiken.
/H.

Andreas91

I höstas var det underbart skönt om man lyckades timea en Omnilinkledvagn efter en dag på universitetet och slapp den vanligare låggolvsvarianten...  ::) Precis som Hobgoblin skrev, så förekommer det ibland även fler än en 36XX-vagn på linjen, men även MaxCi har skymtats några få gånger (MaxCi tror jag dock är rätt vanliga på linjen under helgerna, då 70 bara trafikerar Odenplan - Frösundavik m.a.o. halva sträckan.)

Mikey

Mycket trevlig bild!
Jag har dock en fråga i huvudet som jag inte riktigt fått svar på.. Till synes verkar de flesta OmniLinkar överallt i Sl-trafiken vara utrustade med gardiner, AC och lite annat lull-lull, men inte här i Märsta. Här har vi absolut ingenting förutom stolar och öppningsbara fönster i våra bussar, finns det någon logik bakom detta? När man till exempel åker en längre linje under sommaren (typ 40 minuter) så blir det rätt jobbigt i längden om solen skiner med sin fulla kraft.  :-\

Mikael T Nilsson

Tack för era intressanta svar. Ja, Omnilink-ledvagnarna utgör ett trevligt komplement till Omnicity-ledvagnarna som på vardagar trafikerar linje 70.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.