Mot Jordbro

Startat av Mr G, 04 februari 2011, 21:37:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Mitt inne i Ringens köpcentrum. Fast det var innan det byggdes förstås. Kan man ta en Ersabild här tro?
吉先生

Ulf Broman

Hur långt gick 742-an till höger då? Det kan väl inte ha varit roligt att åka en Leyland långt ut på landet.
Själv minns jag några resor från det som blev Ringen runt 1975 med CF-ar (var det CF76 eller CF65 eller?) med linje 828 (tror jag) till Malmen, dvs. Vendelsömalm, med avstigning vid korvkiosken. Det lät om bussen, och det drog från utgångsdörrarna mitt på, när man satt på utrymmet för bagage och barnvagnar i rusningen, i brist på andra sittplatser. Avstigningen när man åkte tillbaka var väl på andra sidan (östra) av Götgatan.

Nostalgisk och fin bild är det helt klart!

Peter Rost

742:an gick Ölandsgatan/Skanstull - Skogås (Vretskolan?). Linjen gick hela trafikdygnet i 15-25 minuters trafik på vardagar, och 35-45 minuters trafik lörd/sönd. Linjen drogs in i samband med att Nynäsbanan togs i drift i juni 1973.

/Peter

Gunnar D

Fin bild från en historisk miljö!

Linje 741 och 743 var bra körningar där CF:n fick sträcka på benen och att sedan köra ingående till Huga från Skanstull gjorde att man fick lite känning av gamla 708:an!

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 05 februari 2011, 07:59:28 AM
Fin bild från en historisk miljö!

Linje 741 och 743 var bra körningar där CF:n fick sträcka på benen och att sedan köra ingående till Huga från Skanstull gjorde att man fick lite känning av gamla 708:an!

Mvh Gunnar

Kan bara hålla med, dels om bilden och dels om linje 741 och 743. Jag körde mycket på 743 i mitten av 60-talet innan jag kom till Ösmo. Tomkörningarna gick också ofta till och från Huddinge via den smala träbron över Magelungen vid Farsta Strand vid tomkörning till och från Skogås (742), Jordbro, Västerhaninge eller Årsta Havsbad.

M v h
Ingwar